• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185774
+
-

زلزله در بازار آیفون

قیمت انواع گوشی‌های آیفون در روزهای اخیر بین‌10‌تا‌50درصد بالا رفت

ابلاغ مصوبه سازمان توسعه تجارت درباره ممنوعیت واردات آیفون14 و مدل‌های بعد از آن به گمرک، قیمت انواع گوشی‌های آیفون را در بازار به‌شدت افزایش داد. به گزارش همشهری، روز گذشته به فاصله یک روز بعد از ابلاغ ممنوعیت ورود مسافری و پستی گوشی‌های آیفون به کشور، بازار موبایل و سایت‌های فروش مجازی شاهد افزایش قیمت تمامی مدل‌های آیفون موجود بود به‌طوری‌که بعضی گوشی‌ها تا بیش از 50درصد گران شدند. نگاهی به تغییرات قیمت مدل‌های مختلف آیفون از اقتصادی‌ترین تا گران‌قیمت‌ترین آنها در طول یک هفته اخیر، افزایشی بین 10 تا بیش از 50درصدی را نشان می‌دهد.

جهش قیمت در همه مدل‌های آیفون
مشاهدات خبرنگاران همشهری حاکی است قیمت آیفون۱۳ پرومکس نیز به‌عنوان به‌روزترین و گران‌قیمت‌ترین مدل دارای مجوز ورود به کشور طی یک هفته گذشته 30درصد رشد داشته و از 75 تا 80میلیون تومان براساس ظرفیت‌های مختلف حافظه، به ۱۰۲ تا 105میلیون تومان رسیده است. آیفون۱۳پرو هم که هفته پیش ۷2میلیون تومان بود، دیروز با حدود 20درصد افزایش تا 86میلیون تومان قیمت خورد اما تغییرات قیمت آیفون۱۳ بسیار بیشتر بود. قیمت این گوشی دیروز در مغازه‌های موبایل‌فروشی و سایت‌ها به 50میلیون تومان رسید و حتی در مواردی تا 53میلیون تومان هم قیمت خورد درحالی‌که هفته گذشته حداکثر قیمت این مدل بسته به حافظه بین 35 تا 42میلیون تومان بود. آیفون۱۳ مینی هم از حدود ۴۳میلیون تومان در هفته گذشته، دیروز از مرز 50میلیون تومان فراتر رفت.
افزایش قیمت آیفون فقط مربوط به خانواده 13 نبود و اتفاقا مدل‌های قدیمی‌تر با توجه به قیمت مناسب‌تر بعضا رشد بیشتری را تجربه کردند. به‌عنوان مثال، آیفون۱۲ پرومکس درحالی دیروز تا 50میلیون تومان قیمت خورد که هفته قبل 42میلیون تومان به فروش می‌رسید. آیفون۱۲ پرو که هفته پیش 38میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، دیروز تا 46میلیون تومان قیمت خورد و آیفون۱۲ هم در فاصله یک هفته 10میلیون تومان گران شد و از 35میلیون تومان به 45.2میلیون تومان رسید.

مکث
شوک جدید به بازار

افزایش نرخ ارز طبیعتا به‌عنوان نخستین متهم گرانی در بازار گوشی‌های بالای 600دلاری معرفی می‌شود. واردات این نوع گوشی‌ها با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود که اختلاف قیمت چندانی با ارز آزاد ندارد، قیمت گوشی‌های پرچمدار را در ماه‌های اخیر پا به پای ارز دچار نوسان کرده اما حواشی مربوط به رجیستر نشدن آیفون14 نیز به اعتقاد فعالان بازار در این زمینه کم‌اثر نبوده است. با این حال، انتشار خبر ممنوعیت واردات آیفون14 و مدل‌های بعدی گوشی‌های شرکت اپل، شوک جدید و سنگینی به بازار موبایل وارد کرد و باعث جهش قیمت در گوشی‌های این برند شد. گرچه دبیر انجمن واردکنندگان موبایل افزایش قیمت‌ها را ناشی از کاهش تولید مدل‌های پیشین از سوی شرکت اپل می‌داند، اما سابقه جهش قیمت آیفون13 همزمان با ممنوعیت ثبت سفارش واردات آیفون در اردیبهشت‌ماه امسال که قیمت مدل‌13 پرومکس را از 40میلیون تا بالای 60میلیون تومان برد، نشان می‌دهد تأثیر هرگونه خبر در رابطه با ممنوعیت واردات می‌تواند از هر عامل دیگری قوی‌تر باشد. قیمت آیفون13 پرومکس حتی بعد از باز شدن مسیر واردات هرگز از 60میلیون تومان پایین نیامد. امروز طرفداران گوشی‌های آیفون با توجه به افزایش قیمت‌ها حتی به مدل‌های مختلف آیفون۱۲ هم که از 2سال پیش در بازار عرضه شده، راضی می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید