• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185715
+
-

وقتی اراده، محدودیت‌ها را دور می‌زند!

با وجود دست و پنجه نرم‌کردن با انواع معلولیت‌ها و محرومیت‌ها، پله‌های موفقیت را بالا رفته و به مقام و رتبه و جایگاهی رسیده‌اند که میلیون‌ها انسان با جسم سالم هم به نزدیکی آن جایگاه‌ها نرسیده‌اند! درست مثل این چند نفری که ثابت کرده‌اند معلولیت، محدودیت نیست.

حامی معلولان

بیماری فلج اطفال در کودکی، 2پا و تقریبا یک دست او را از کار انداخت، اما حالا سیدمحمد موسوی یک کارآفرین موفق و مدیرعامل شرکت «فیروز» است که بزرگ‌ترین برند تجاری و تولیدکننده محصولات بهداشتی کودک در ایران را دارد. او۹۰درصد کارکنان فیروز را از معلولان استخدام کرده و از مجموع کارکنان این شرکت در بخش‌های کارگری، اداری و مدیریتی تعداد ۷۰۰ نفر دارای معلولیت جسمی- حرکتی، نابینا و ناشنوا هستند. همچنین مؤسس چندین NGO حمایت از معلولان است.

دختر شگفت‌انگیز

با 70سانت قد در زمینه صنایع‌دستی فعالیت دارد. فریبا معصومی، هنرمند معلول و کارآفرین نمونه گیلان است که از زمان تولد دچار بیماری راشیتیسم بوده و تنها سرش رشد کرده و بخشی از انگشت‌ها و مچ دستش حرکت می‌کند. او با سرانگشتان توانمندش، عروسک‌ و دستبافته‌های زیبا می‌سازد و هنرهای قلاب‌بافی، ملیله‌دوزی، کاموابافی و عروسک‌بافی را به دیگران آموزش می‌دهد. حالا50نفر با آموزش‌های هنری او شاغل شده و ۱۵ نفر دیگر نیز در کارگاهش کار می‌کنند.

نه به تحریم!

در شرایطی که تحریم اقتصادی دشمنان علیه ایران باعث شده تا برخی کالاها و محصولات توانبخشی کمیاب و گران شود، محمد براتی دست‌ به‌کار بزرگی‌ زد و با راه‌اندازی کارگاه ساخت ویلچر ایرانی بخشی از نیاز کشورمان را تامین کرد. او که با یک معلولیت جسمی به دنیا آمد در زندگی‌اش با مشکلات بسیاری مواجه بود، در نتیجه تصمیم گرفت که همراه با پسرش کار تولید ویلچر را راه‌اندازی کند. حالا بیش از ۱۵۰ معلول جسمی-  حرکتی و مددجوی خاص در کارگاهش مشغول به‌کار هستند.

کارآفرینی بدون دست و پا

از روزی که خانم مدیر با زبان بی‌زبانی گفت: «مدرسه من، جای دختری نیست که نه پا دارد برای رفتن پای تخته و نه دست دارد برای مشق‌نوشتن»، درست ۲۰ سال می‌گذرد و آن دختر کوچولوی معلول حالا نه‌تنها مدرسه و دانشگاه را با موفقیت پشت‌سر گذاشته بلکه به‌عنوان یک کارآفرین باانگیزه و موفق برای خودش برو و بیایی دارد. فاطمه بلخکانلویی، بانوی کارآفرین ماکویی توانست منبع درآمدی برای ده‌ها نفر ایجاد کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید