• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185676
+
-

مرد شیاد خودش را به‌جای زنی خیر جا می‌زد و از خیران کلاهبرداری می‌کرد

شبح زن خیر در واتساپ

گزارش
شبح زن خیر در واتساپ

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

«من بی‌بی هستم و برای نجات چند جوان که ناخواسته مرتکب قتل شده‌اند به پول نیاز دارم.» این پیامی بود که مرد شیاد در پیام‌رسان‌ها برای افراد خیر می‌فرستاد و با جا زدن خودش به به‌عنوان زنی که در پرونده‌های قتل واسطه صلح و سازش می‌شود آنها را سرکیسه می‌کرد. هرچند او با این ترفند توانست از افراد زیادی کلاهبرداری کند اما در نهایت نقشه‌اش لو رفت و دستگیر شد.
به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از مدتی قبل با شکایت زنی که از افراد خیر در جنوب کشور است آغاز شد. این زن از سال‌ها قبل در پرونده‌های قتل به‌عنوان واسطه برای صلح و سازش عمل می‌کند. او از یک سو برای بخشیده شدن افرادی که ناخواسته مرتکب قتل شده‌اند با اولیای دم مقتولان وارد مذاکره و رایزنی می‌شود و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا با کمک افراد خیر دیه مقتولان را تهیه کرده و رضایت اولیای دم را جلب کند. این زن که در جنوب کشور به بی‌بی مشهور شده تاکنون با تلاش‌هایی که انجام داده باعث بخشیده شدن افراد زیادی شده است.

بی‌بی قلابی
چندی قبل یکی از افراد خیر که در پرونده‌های زیادی برای کمک مالی پیشقدم شده بود با بی‌بی تماس گرفت و پیگیر یکی از افراد محکوم به قصاص شد. او درباره پول‌هایی که به‌حساب بی‌بی واریز کرده بود تا به اولیای دم پرداخت کند و وضعیت این زندانی پرس و جو کرد. وقتی بی‌بی حرف‌های مرد خیر را شنید تعجب کرد؛ چرا که اصلا چنین پرونده‌ای وجود نداشت و او از مدتی قبل به هیچ‌کس درخواست کمک مالی نداده بود. وقتی او جزئیات بیشتری از مرد خیر خواست او گفت که چند وقت قبل فردی که تصویر پروفایلش عکس بی‌بی بوده در یکی از پیام‌رسان‌ها به او پیام داده و با تعریف کردن جزئیات یک پرونده قتل گفته که با اولیای دم برای بخشش قاتل مذاکره کرده و آنها با دریافت دیه برای بخشیدن او رضایت داده‌اند. او هم مبلغ زیادی پول به شماره حسابی که اعلام شده بود واریز کرده است. مرد خیر مدعی شد فردی که پیام داده بود مدعی شده که شماره تلفنش تغییر کرده و خطی که با آن پیام می‌دهد جدید است.
اظهارات مرد خیر نشان می‌داد که فرد ناشناسی با استفاده از عکس و نام بی‌بی دست به کلاهبرداری زده است. اما او تنها فردی نبود که به دام کلاهبردار ناشناس افتاده بود و در ادامه چند نفر دیگر نیز در تماس با بی‌بی اعلام کردند که اتفاق مشابهی برایشان افتاده است. فرد شیاد درحالی‌که از عکس بی‌بی به‌عنوان عکس پروفایلش استفاده کرده بود به همه آنها در پیام‌رسان‌ها پیام داده و درخواست پول کرده بود و آنها که بارها برای کمک به زندانیان پول پرداخت کرده بودند و با بی‌بی در ارتباط بودند با تصور اینکه این‌بار هم در حال کمک به آزادی زندانی دیگری هستند فریب خورده و به‌حساب فرد ناشناس پول واریز کرده بودند.
نکته مهم اینکه فرد ناشناس در پیام‌هایش برای افراد خیر مدعی شده بود که شماره تلفنش تغییر کرده و شماره حسابی جدید که به نام فرد دیگری بود به آنها داده بود. در این شرایط بود که برآوردها حاکی از واریز ده‌ها میلیون تومان به‌حساب این کلاهبردار ناشناس بود. این در شرایطی بود که هیچ‌کس نمی‌دانست که این فرد چه‌کسی است و چطور توانسته شماره تلفن افراد خیری را که با بی‌بی در ارتباط بودند به‌دست آورد.

در تعقیب کلاهبردار نامرئی
وقتی معلوم شد که افراد خیر فریب خورده‌اند و مرد کلاهبردار از نام بی‌بی سوءاستفاده کرده است، تحقیقات مأموران انتظامی استان خوزستان برای شناسایی عامل این کلاهبرداری آغاز شد. آنها ابتدا سراغ حساب بانکی که افراد خیر به آن پول واریز کرده بودند رفتند و به بررسی آن پرداختند. شواهد به‌دست آمده حاکی از این بود که این شماره حساب متعلق به فردی مجهول‌المکان است. نکته مهم اما این بود که پول‌ها پس از واریز به این حساب به‌حساب بانکی دیگری واریز شده بود که این حساب متعلق به مرد جوانی است. بررسی این حساب نشان می‌داد ابعاد ماجرا فراتر از آن چیزی است که مأموران در جریانش هستند و علاوه بر مبالغی که خیران به‌حساب مرد شیاد واریز کرده‌اند افراد دیگری نیز مبالغ کلانی به این حساب واریز کرده‌اند.
تحقیقات انجام شده گام به گام کارآگاهان را به کشف حقیقت نزدیک‌تر می‌کرد و سرانجام باعث شناسایی هویت متهم تحت تعقیب و مخفیگاه او شد و درنهایت مأموران در عملیاتی غافلگیرانه موفق شدند او را در مخفیگاهش بازداشت کنند.

شبحی در واتساپ
وقتی متهم بازداشت شد، دست داشتن در کلاهبرداری از ده‌ها فرد خیر را انکار می‌کرد اما با ادامه بازجویی‌ها جرمش را گردن گرفت. او گفت: مدت‌ها قبل با بی‌بی آشنا شدم. می‌دانستم که او به‌عنوان واسطه در پرونده‌های قتل وارد شده و باعث نجات افرادی که ناخواسته مرتکب قتل شده‌اند می‌شود. در یک گروه واتساپی که او و افراد خیر حضور داشتند عضو شدم و مدام پیام‌های آنها را بررسی می‌کردم. بعد از مدتی همه افراد گروه را می‌شناختم و می‌دانستم کدام‌یک از آنها وضعیت مالی خوبی دارند و افراد خیری هستند. به این ترتیب شماره تلفن آنها را در گوشی‌ام ذخیره کردم و مدتی بعد با استفاده از یک خط تلفن وارد واتساپ شدم و درحالی‌که از عکس بی‌بی به‌عنوان تصویر پروفایلم استفاده کرده بودم به آنها پیام دادم. در این پیام‌ها تلاش می‌کردم از لحن و تکه‌کلام‌های بی‌بی که در این مدت در گروه با آنها آشنا شده بودم استفاده کنم. من با بازگو کردن داستانی ساختگی مدعی شدم که برای نجات جوانی از چوبه دار با اولیای دم صحبت کرده‌ام و آنها به دریافت دیه راضی شده‌اند. به این ترتیب آنها که فکر می‌کردند من واقعا بی‌بی هستم به شماره حسابی که داده بودم پول واریز کردند. وقتی نخستین نفر فریبم را خورد و به‌حساب بانکی که اعلام کرده بودم چند میلیون تومان واریز کرد باورم نمی‌شد. در ادامه به بقیه خیران هم پیام دادم و آنها هم هرکدام چند میلیون تومان واریز کردند. متهم در ادامه گفت:‌ چون از شماره‌ای ناشناس و عکس بی‌بی استفاده کرده بودم فکر نمی‌کردم کسی بتواند من را شناسایی کند اما زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردم دستگیر شدم.
براساس این گزارش، بررسی سوابق این متهم نشان می‌دهد که او پیش از این نیز به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده است. او هم‌اکنون با صدور قرار قانونی در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات برای کشف سایر جرائم احتمالی‌اش ادامه دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید