• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185675
+
-

بر اثر انفجار کپسول گاز در حوالی پارک‌وی 4نفر جان باختند و 6نفر دچار سوختگی شدند

مرگ آتشین 4کارگر در ساختمان نیمه‌کاره

گزارش
مرگ آتشین 4کارگر در ساختمان نیمه‌کاره

الهه فراهانی-روزنامه‌نگار

11نفر از کارگران ساختمان در حال ساختی در حوالی پارک‌وی از خواب بیدار شده و قصد خوردن صبحانه داشتند، اما به محض روشن‌کردن کپسول‌گاز، انفجار هولناکی رخ داد که جان 4نفر از آنها را گرفت. به گزارش همشهری، این حادثه حدود ساعت 7:30صبح دیروز در کوچه رزاقی‌پور در حوالی پارک‌وی در شمال تهران رخ داد. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به همشهری گفت: ساعت حدود 7:38 بود که گزارش این حریق و انفجار به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد و 3ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. محلی که حریق در آنجا رخ داده بود، ساختمانی در حال ساخت بود که 3 طبقه آن روی زمین و 5طبقه هم در زیرزمین ساخته شده بود. کانون آتش‌سوزی نیز طبقه منفی دو و اتاقی حدودا 25متری بود که محل استراحت کارگران ساختمانی بود.
وی ادامه داد:‌ این اتاقک با مصالح اولیه ساخته شده بود و کف و سقف اتاق با یونولیت، موکت و نایلون که همگی به‌شدت قابل اشتعال بودند پوشانده شده بود تا از ورود سرما به داخل آن جلوگیری شود. وقتی آتش‌نشانان به محل رسیدند عملیات اطفای حریق را آغاز کردند و بررسی‌های اولیه نشان داد که 2سیلندر گاز و وسایل برقی و گازی گرمایشی و یک اجاق خوراک‌پزی در اتاق استراحت کارگران وجود داشته و ظاهرا کارگران برای برپا کردن بساط صبحانه، قصد روشن‌کردن اجاق را داشتند که نشت گاز از کسپول باعث وقوع انفجار و در پی آن آتش‌سوزی شده بود.
ملکی افزود: در جریان عملیات اطفای حریق مشخص شد که 4نفر در اتاق حبس شده‌اند که وقتی آتش‌نشانان، آنها را از دل آتش بیرون کشیدند، هر 4نفر کاملا سوخته بودند. این در حالی بود که همکارانم 6نفر دیگر را هم از محل آتش‌سوزی خارج کردند که آنها هم به‌شدت مصدوم شده بودند و همگی تحویل اورژانس شده و برای درمان به مراکز درمانی انتقال یافتند.
به‌گفته ملکی، آتش خیلی سریع مهار شد و گمانه‌زنی‌های اولیه کارشناسان آتش‌نشانی از این حکایت دارد که علت آتش‌سوزی استفاده از سیلندر گاز و نشتی آن بوده، اما با وجود این بررسی‌های دقیق‌تر توسط کارشناسان ادامه دارد.

نجات معجزه‌آسا
4کارگری که در این حادثه کاملا دچار سوختگی شده بودند، جان خود را از دست داده بودند. در این شرایط ماجرا به قاضی محمدمهدی براعه، بازپرس جنایی تهران اعلام شد و او به همراه تیمی از مأموران تجسس پلیس آگاهی تهران راهی محل حادثه شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که 11نفر در اتاقی که آتش در آن رخ داده در حال استراحت بودند. آنها برای گرم کردن اتاق از وسایل گرمایشی و برای تهیه غذا از اجاق خوراک‌پزی استفاده می‌کردند. از سوی دیگر سیم‌کشی‌ها غیراصولی انجام شده و تحقیقات نشان می‌داد که جسد 3نفر از قربانیان در مقابل در ورودی اتاقک پیدا شده بود. این موضوع نشان می‌داد که آنها با شروع حریق قصد خروج از اتاق را داشته‌اند، اما پلاستیک‌هایی که برای جلوگیری از ورود سرما به داخل اتاقک استفاده شده بود دچار آتش‌سوزی شده و روی آنها سقوط کرده بود. اما جسد چهارمین قربانی در گوشه اتاق قرار داشت؛ جایی که ظاهرا او هنگام شروع حریق به آنجا پناه برده بود تا از شعله‌های آتش در امان بماند، اما تلاشش برای فرار از مرگ بی‌فایده بود.
تیم جنایی در ادامه تحقیقات متوجه اتفاق عجیبی شد. یازدهمین کارگری که آن روز در محل حادثه حضور داشت به طرز معجزه‌آسایی از مرگ گریخته بود. ماجرا از این قرار بود که وقتی 10کارگر دیگر در حال فراهم‌کردن بساط صبحانه بودند او برای رفتن به دستشویی و شستن دست و صورتش از اتاق خارج شده بود و همین باعث شده بود که از این حادثه جان سالم به در ببرد.

دستور انجام آزمایش دی‌ان‌ای
تیم جنایی با بررسی‌های میدانی خود دریافت که سیلندرهای گاز که در محل حادثه بوده دچار نشتی شده و گازگرفتگی باعث بی‌حالی کارگران و عدم‌موفقیت آنها برای فرار از محل حادثه شده بود. هرچند 6کارگر توانسته بودند جانشان را نجات دهند، اما با وجود این، شدت سوختگی برخی از آنها بالای 80درصد است و در این شرایط تلاش پزشکان برای نجات جان آنها ادامه دارد. با این اطلاعات بازپرس جنایی تهران دستور انتقال اجساد 4قربانی به پزشکی قانونی و انجام آزمایش دی‌ان‌ای را صادر کرد تا هویت آنها مشخص شود چون اجساد بر اثر شدت سوختگی قابل شناسایی نیستند.

دستور دستگیری
بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی همچنین دستور بازداشت 2نفر را در این حادثه صادر کرد. یکی از آنها کارفرما و دیگری مسئول فنی و ایمنی است. آنها وظیفه داشتند تا با بررسی اتاق استراحت کارگران، از ایمن بودن آنجا اطمینان حاصل کنند. همچنین به‌دنبال این حادثه تیم کارشناسی تشکیل شده تا با بررسی‌های تخصصی، علت دقیق حادثه مشخص شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید