• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185649
+
-

پایان قلدری دریایی انگلیس در خلیج‌فارس

دریچه
پایان قلدری دریایی انگلیس در خلیج‌فارس

انگلیسی‌ها هرگز 28تیرماه99 را از خاطر نمی‌برند؛ روزی که نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را به‌دلیل تخلفات متعدد در تنگه هرمز توقیف کرده است.
این اقدام نیروی دریایی سپاه با واکنش‌های فراوانی در سطح منطقه و جهان همراه بود و موجب شد تا اقتدار دریایی ایران بار دیگر به همگان ثابت شود. تا پیش از این رویداد، نیروهای نظامی آمریکایی و انگلیسی به بهانه تامین امنیت شاهراه انتقال انرژی دنیا و ادعای نظارت بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، در منطقه خلیج‌فارس حضور یافته و گاه و بی‌گاه با ایجاد مزاحمت‌هایی برای ملوانان و کشتی‌های ایرانی یا کشتی‌هایی که بار به مقصد ایران حمل می‌کردند، دست به سنگ‌اندازی در مسیر تجاری - اقتصادی ایران با دیگر کشورها زده بودند.
اما ماجرای 28تیرماه 99 از جایی شروع شد که مقامات جبل‌الطارق در 13تیرماه به دستور انگلیسی‌ها و با دخالت نیروی دریایی این کشور نفتکش «گریس1» را که حامل نفت خام ایران بود، توقیف کردند. انگلیسی‌ها در آن زمان مدعی بودند که این نفتکش قصد دارد تا محموله خود را در سوریه تخلیه کند و این خلاف قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه است.
پس از این اقدام انگلیس، بارها از سوی مقامات ایرانی به آنها هشدار داده شد که درصورتی که نفتکش گریس 1 را آزاد نکنند، ایران نیز پاسخ درخوری به آنها خواهد داد؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب در 26تیرماه در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند: «عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی راهزنی دریایی انگلیس را بی‌جواب نمی‌گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.»
تنها 2روز پس از فرمایش فرمانده کل قوا، نیروهای ویژه دریایی سپاه با اشراف اطلاعاتی کامل بر منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز، نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را توقیف کردند.
در این عملیات، نیروهای ویژه دریایی سپاه این نفتکش را که توسط یک رزم‌ناو انگلیسی اسکورت می‌شد و برای فرار از دست نیروهای ایرانی با حداکثر سرعت حرکت می‌کرد، با اجرای یک عملیات هلی‌برن دقیق به تسخیر خود درآوردند و برای سیر مراحل قانونی به بندرعباس منتقل کردند.
با منتشرشدن این خبر واکنش‌های بسیاری در محافل سیاسی و نظامی جهان به‌وجود آمد و برخی احتمال درگیری بین ایران و انگلیس را نیز محتمل می‌دانستند اما با انتشار فیلم‌های مکالمه نیروهای سپاه با نیروی دریایی انگلیس، برگ‌های تازه‌ای از اقتدار نیروی دریایی سپاه به نمایش در آمد.
نیروی دریایی سپاه:‌ اگر به دستورات توجه کنید در امان خواهید بود. فوراً مسیر خود را به 360درجه تغییر دهید.
ناو جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز: از ناو جنگی فاکس تروت 236 به نفتکش استنا ایمپرو. تأکید می‌کنم شما در حال عبور ترانزیت از یک تنگه بین‌المللی و رسمی هستید. طبق قوانین بین‌المللی عبور شما نباید مختل، مسدود یا با مانع روبه‌رو شود.
نیروی دریایی سپاه:‌ دوباره تأکید می‌کنم مسیر خود را به‌سمت 360درجه تغییر دهید. اگر از دستورات پیروی کنید در امان خواهید بود. قصدی برای رویارویی وجود ندارد و ما می‌خواهیم به‌دلایل امنیتی کشتی را بازرسی کنیم.
همانطور که از متن منتشرشده می‌توان فهمید، این مکالمه در حالی رخ داده است که یک ناو جنگی انگلیس نیز در نزدیکی محل توقیف نفتکش این کشورحضور داشته و از مکالمات این ناو با نفتکش استنا ایمپرو مشخص است که این ناو سعی داشته از نفتکش بخواهد از اجرای دستورات نیروی دریایی سپاه سر باز زند اما نیروهای سپاه که مکالمه ناو اچ‌ام‌اس مونتروز و نفتکش را روی کانال بین‌المللی دریایی می‌شنیده‌اند، بدون توجه به حضور ناو انگلیسی درمنطقه به نفتکش استنا ایمپرو می‌گویند تنها درصورتی در امان خواهد بود که از دستورات آنها پیروی کند.
این نوع برخورد نیروهای سپاه با نیروهای انگلیسی در خلیج‌فارس جلوه دیگری از قدرت دریایی جمهوری اسلامی و حقارت انگلیسی‌ها را به‌نمایش گذاشت و موجب شد تا نفتکش گریس‌1 در اواخر مرداد رفع توقیف شود.
پس از آنکه دولت جبل‌الطارق دستور رفع توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرد، ایران نیز پس از 10هفته در 5 مهرماه، نفتکش استنا ایمپرو را آزاد کرد.
این اقدام قاطع جمهوری اسلامی بار دیگر نشان داد که دیپلماسی مقاومت تنها راه مقابله با زورگویان و مستکبران است و شاید اگر این اقدام سپاه در آن مقطع زمانی نبود امروز شاهد حضور نفتکش‌های ایرانی در ونزوئلا نیز نبودیم؛ اقدامی که موجب شد تا آمریکایی‌ها به‌رغم به راه‌انداختن هیاهوی فراوان جرأت هیچ‌گونه اقدامی علیه 5نفتکش ایرانی که عازم ونزوئلا بودند نداشته باشند.
اگر نفتکش‌های ایران امروز می‌توانند به راحتی در آبراه‌های بین‌المللی و حتی در کنار گوش آمریکایی‌ها تردد کنند و محموله خود را به سلامت به مقصد برسانند، نتیجه چیزی جز کارآمدی راهبرد مقاومت و اقتدار نیست. آمریکایی‌ها دست‌کم می‌دانند که اگر هم اقدامی کنند هزینه آن برایشان بسیار بالا خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید