• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185595
+
-

جشنواره طبق برنامه پیش رفت

مدیر روابط‌عمومی چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو‌ با همشهری

گپ
جشنواره طبق برنامه پیش رفت

مهتاب محمدی ؛ روزنامه‌نگار

امسال ششمین‌باری بود که مسعود نجفی در قامت مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر ظاهر شد. او که سال‌ها سابقه کار رسانه‌ای داشته، به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر کوشیده به روند انتشار اخبار جشنواره سرعت بدهد و همچنین پاسخگوی سؤالات رسانه‌ها باشد. جشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر شرایط خاصی داشت و مسعود نجفی معتقد است که این دوره از جشنواره را باید با شرایط این دوره سنجید. حرف‌های نجفی را در ادامه می‌خوانید:

شما چندین دوره در جشنواره فیلم فجر مسئولیت داشته‌اید و فرد مناسبی برای مقایسه دوره اخیر با ادوار گذشته هستید. چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره‌های قبل چه ویژگی‌ای داشت؟
این دوره از جشنواره را باید با شرایط این دوره سنجید و ارزیابی کرد؛ با شرایطی که حاکم بر جشنواره بود. شاید اگر جشنواره در شرایط ایده‌آل برگزار می‌شد، من خودم به‌عنوان کسی که سال‌های زیادی از عمر کاری‌اش به خبرنگاری گذشته، انتقاداتی به جشنواره داشتم، اما با توجه به شرایط این دوره، من نمره قابل‌قبولی به آن می‌دهم. از ویژگی‌های این دوره این بود که 24فیلمی که انتخاب شده بودند ـ آن‌هم با شرایط خاصی که به درازا کشید ـ به جشنواره رسیدند و نمایش داده شدند. همه نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها برگزار شد؛ یعنی هیچ نشستی کنسل نشد و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بود، طبق برنامه پیش رفت. سینماهای مردمی رفته‌رفته قوت گرفت و به سانس‌های فوق‌العاده رسید. طبق گزارش‌هایی که رسیده، در شهرستان‌ها خصوصا در استان ها‌ی خراسان رضوی، اصفهان و قم استقبال خوبی از جشنواره شده است. استقبال در پردیس‌های جدیدی که با جشنواره آغاز به‌کار کردند، یعنی جاهایی که اصلا سینما نداشتند، مثل قرچک ورامین، جالب بود. من در آمار مخاطبان نگاه می‌کردم، پردیس قرچک رتبه چهارم را در بین سینماهای مردمی داشت. پرند صاحب پردیس شد که با جشنواره افتتاح شد. در منطقه یک تهران، سمت نیاوران، پردیسی با جشنواره آغاز به‌کار کرد. بخش بین‌الملل با حضور بیش از 100مهمان خارجی بعد از 6سال دوباره با بخش ملی ادغام شد. اینها برنامه‌هایی بود که پیش‌بینی شده بود و با توجه به اتفاقاتی که پیش آمد و روند جشنواره را کند کرد، بدون اینکه خللی در روند اجرای برنامه‌ها پیش آید، انجام شد و اختتامیه هم به گواه همه کسانی که حضور داشتند، اختتامیه خوبی بود.
درباره روند اطلاع‌رسانی در جشنواره برخی انتقاد داشتند که مثلا اخبار حضور فیلم‌ها یا مهمانان بخش بین‌الملل خیلی دیر اعلام می‌شد.
بخش بین‌الملل ما به‌شدت تحت فشار بود و به همین‌خاطر ما هیچ اسمی را نمی‌توانستیم اعلام کنیم. قبل از جشنواره تصمیم بر این شد در این بخش تا زمانی که مهمانان در ایران حضور پیدا می‌کنند، چراغ خاموش جلو برویم. دیدید که حتی بخش غیررقابتی «جشنواره جشنواره‌ها» در بخش بین‌الملل که اعلام شد، چنان فشاری به حاضران در آن بخش آوردند که برخی تقاضای انصراف از آن بخش را داشتند؛ به همین دلیل سیاست این دوره این بود که تا لحظه آخر ما کمتر اسمی را اعلام کنیم تا این فشار رسانه‌ای از روی آنها برداشته شود. این را در اعلام اسامی داخلی در بین اعضای هیأت انتخاب و هیأت داوران هم داشتیم. سعی کردیم تا جایی که می‌شود با آرامش به کارشان ادامه دهند تا کمتر مورد هجمه قرار بگیرند.
همکاران رسانه‌ای که در این سال‌ها در جشنواره بوده‌اند و کار ما را دیده‌اند، می‌دانند که سعی من این است هر خبری که آماده می‌شود، در لحظه منتشر شود و معطل نماند و معمولا هم این کار را کرده‌ایم. قاعده‌ای که در این سال‌ها برای اعلام اسامی فیلم‌ها وجود دارد، مدلی است که از دوره من شروع شده است که بعد از جمع‌بندی هیأت انتخاب بلافاصله دبیر می‌آید و اسامی فیلم‌ها را اعلام می‌کند که این شامل اعلام اسامی پخش زنده هم می‌شود یا اعلام نام نامزدها هم به همین شکل بوده است. این هم از دوره من شروع شد که نشست آخر جشنواره به اعلام نامزدها اختصاص پیدا می‌کند و تا جلسه جمع‌بندی تمام می‌شود، دبیر جشنواره حضور پیدا می‌کند و نامزدها را اعلام می‌کند. حتی اگر دقت کرده باشید در این دوره از جشنواره دبیر با دستنویس جلسه جمع‌بندی در نشست حضور پیدا کرد و حتی فرصت تایپ کردن هم پیدا نکرد تا خبر به سرعت اعلام شود، قبل از اینکه از جایی درز کند. اما برای بخش‌هایی که اطلاع‌رسانی دیر انجام شد، پشت آن تصمیماتی بود برای اینکه به جشنواره لطمه نخورد، خبرها بماند و دیرتر رسانه‌ای شود.
استقبال مردم و اهالی رسانه از جشنواره چهل‌و‌یکم چطور بود؟
در سینماهای مردمی، طبق آماری که از همکاران بلیت‌فروشی دارم، استقبال 10درصد بیشتر از سال‌های قبل بود. در بخش سینمای رسانه‌ها، ما با توجه به ظرفیتی که داشتیم و فرصت ثبت‌نام، از بین 1512 متقاضی نسبت به ظرفیت پردیس ملت که 1200نفر هست به کسانی که حائز شرایط بودند، کارت دادیم و آمدند و می‌توانم بگویم همه رسانه‌های رسمی شامل خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نماینده داشتند. همچنین برنامه‌های شنیداری و دیداری حضور پررنگی داشتند. رسانه‌های خارجی در این دوره، با توجه به اینکه جشنواره بین‌المللی شده، فعال بودند و تقریبا 20رسانه خارجی در جشنواره نماینده داشتند. در کنارش منتقدان، به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد حضور کم‌رنگی داشته باشند، ولی نزدیک به 150منتقد در جشنواره امسال داشتیم.
پررنگ‌ترین خاطره‌ای که از فجر 41برایتان می‌ماند، چه خاطره‌ای است؟
فقط می‌توانم بگویم یکی از سال‌های خیلی سختی بود که من مسئولیت داشتم. ما در این سال‌ها خیلی اتفاقات را از سر گذرانده‌ایم، ولی امسال واقعا‌ متفاوت بود و خوشحالم که به سرانجام رسید و برنامه‌های جشنواره کاملا
 برگزار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید