• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185532
+
-

چطور یک هیئت خانگی جمع‌وجور به حسینیه‌ای جهادی مبدل شد؟

کار خوب
چطور یک هیئت خانگی جمع‌وجور به حسینیه‌ای جهادی مبدل شد؟

اول فقط یک هیئت خانگی بود. هرسال با آمدن محرم بیرق عزا به پا و مراسم مذهبی برگزار می‌کردند، اما کم‌کم تبدیل شد به یک حسینیه جهادی که بیشترین دغدغه‌اش کمک به محرومان است. حسینیه جهادی بانوان آل طاها(ع) که با تلاش‌های «اشرف اسدی»، یکی از خیران منطقه۱۹ و تعدادی بانوی دیگر در محدوده مجتمع‌های مسکونی ۲۲ بهمن محله خانی‌آباد نو فعال است ۱۷سال قدمت دارد. در اینجا به رسم سابق، هم بساط مراسم‌ مذهبی و کلاس‌های قرآنی و اخلاق برپاست و هم فعالیت‌های جهادی رونق دارد. اسدی ابتدای ماجرای شکل‌گیری چنین جایی را در ذوقش برای برپا کردن یک هیئت توصیف می‌کند: «روزهای آغازین محرم سال۸۳ بود که تصمیم گرفتم من هم هیئت‌دار شوم و خانه‌ام میزبان عزاداران امام حسین‌(ع) باشد. آن روزها ساکن مجتمع ۲۲بهمن بودیم. همراه همسرم پارچه و بیرق‌های سیاه را در سرتاسر خانه نصب کردیم و هیئت آل طاها فعالیتش را شروع کرد. اما انگار این یک راه بود برای برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر. کم‌کم با بیشتر شدن اعضای هیئت و مشارکت بانوان محله، فعالیت‌های هیئت از برگزاری مراسم مذهبی و مناسبتی به برگزاری کلاس‌های قرآن و اخلاق و انجام کارهای خیر مانند شناسایی نیازمندان محل، حمایت از آنها، تهیه جهیزیه، سیسمونی و... هم رسید.»
از ۴سال پیش با لطف فرزندان مرحوم «محمد مروی»، یکی از خیران سابق محله، هیئت را از حالت خانگی خارج کرده‌اند و برای ادامه فعالیت در طبقه زیرین ساختمان متعلق به آن مرحوم مستقر شده‌اند و از آن روز فعالیت‌های جهادی‌شان هم پررنگ‌تر شده. حدود ۳۰۰خانوار کمتر برخوردار روستاهای منطقه۱۹ را تحت پوشش دارند که از طریق توزیع بسته‌های حمایتی، برپایی موکب‌های محلی اربعین و غدیر، تأمین دارو، ایجاد شغل و توزیع غذای گرم حداقل ۲بار در هفته از آنها حمایت می‌کنند.
در این حسینیه هم سفره و روضه برپا می‌شود و هم اقدامات جهادی در جریان است. پرده‌ای بلند در بخش انتهایی حسینیه کشیده شده که اسدی می‌گوید قرار است به‌زودی به کارگاه تولیدی لباس با هدف اشتغال‌زایی برای بانوان تبدیل شود: «بخشی از فضای هیئت بدون استفاده مانده بود؛ دوست داشتیم از آن فضا به بهترین شکل برای کمک به بانوان محله استفاده کنیم. به همین دلیل، در تدارک ایجاد یک کارگاه خیاطی تولید لباس و ایجاد شغل برای ۱۵نفر از بانوان محله هستیم که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. با ایجاد این فضا هم بانوان خودسرپرست دارای مهارت که اجاره یک کارگاه برایشان کار راحتی نیست صاحب کار می‌شوند و هم کسانی که دوست دارند بتوانند مهارت بیاموزند و همانجا مشغول کار بشوند، به خواسته‌شان می‌رسند».



 

این خبر را به اشتراک بگذارید