• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185469
+
-

خوش خبر

درمان داوطلبانه دام‌های عشایر
حتما می‌دانید که شغل اصلی عشایر، دامپروری است و دام‌ها حکم سرمایه را برای این مردمان دارند؛ به همین دلیل هم درمان دام‌ها اهمیت زیادی برای عشایر دارد، اما خیلی از آنها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور زندگی می‌کنند و درصورت بروز بیماری، تا زمانی که دامپزشک به منطقه سکونت‌شان برسد، ممکن است دام‌های زیادی را از دست بدهند. خوشبختانه نیروهای جهادی این بار در استان خوزستان و در مناطق محروم و صعب‌العبور بخش چلو شهرستان اندیکا، رزمایش جهاد دامپزشکی قرارگاه محرومیت‌زدایی را به اجرا درآورده‌اند تا خدمات بهداشتی و درمانی دام عشایر منطقه از قبیل واکسیناسیون، ویزیت و درمان را به‌صورت رایگان انجام دهند. تا حالا هم بیش از ۵۰هزار رأس دام سبک و سنگین و ارائه آموزش و ترویج کنترل بیماری‌های دامی به عشایر ارائه شده است. در این رزمایش 3روزه، ۶۰نفر از نیروهای جهادی و کارکنان ادارات شهرستانی به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای دام عشایر منطقه پرداختند و به‌جز نیروهای جهادی، اکیپ‌هایی متشکل از شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، لالی و باوی به منطقه اعزام شدند؛ ضمن اینکه از ظرفیت دیگر ارگان‌های دولتی و غیردولتی، ازجمله هلال‌احمر، ناحیه بسیج دانشجویی استان خوزستان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، بنیاد علوی و بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت ولیعصر(عج) هم برای تسریع خدمت‌رسانی به این مناطق استفاده شد. در آینده، اردوهای جهادی در سایر نقاط استان نیز برگزار خواهد شد.

پارک مخصوص دانش‌آموزان
پارک‌های علم و فناوری چند سالی است که در بسیاری از شهرها ساخته شده‌اند و روزبه‌روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. خروجی این پارک‌ها هم تولید ثروت و کمک به رونق اقتصادی با کمک نخبگان و دانش‌آموختگان است. حالا خبر خوب اینکه در کنار این پارک‌های علم و فناوری، قرار است در استان مرکزی پارک دانش‌آموزی نیز ایجاد شود. آنطور که رئیس پارک علم و فناوری استان می‌گوید، به‌خاطر اهمیت به‌کارگیری جوانان و متخصصان در امور اجرایی کشور، این پارک دانش‌آموزی به‌زودی تاسیس خواهد شد تا در سایه آن دانش‌آموزان بیاموزند چطور از معلومات خود در راستای خلق ثروت و پیشرفت علمی کشور استفاده کنند. به هر حال یکی از مشکلات جوانان بعد از پایان تحصیلاتشان، پیدا کردن شغل مناسب با مدرک تحصیلی‌ دانشگاهی و تخصص‌شان است و خیلی از این افراد بعد از اتمام تحصیل به‌دنبال شغل و کارآفرینی هستند. این فرصت در مجموعه پارک علم و فناوری فراهم است تا ایده‌های فناور جوانان بررسی و به‌عنوان یک هسته فناور به آنان خدمت‌رسانی شود. این امر می‌تواند آینده‌ای باشد برای دانش‌آموزانی که در پارک دانش‌آموزی آموزش می‌بینند و در آینده هم مشکلی برای فعالیت در شغل مناسب‌شان نخواهند داشت. تاکنون هم بیش از 1400فرصت شغلی برای متخصصان با مدرک دکتری، کارشناسی‌ارشد و کارشناسی در این استان از طریق پارک علم و فناوری ایجاد شده است. پارک علم و فناوری استان مرکزی در چند‌ماه اخیر 38میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های مالی پرداخت کرده است و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند از تسهیلات و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی‌ بنیاد برکت و بنیاد علوی استفاده کنند.

مسجدی که میزبان بی‌خانمان‌هاست
امسال دومین سالی است که مسجد قبای اصفهان در شب‌های سرد و استخوان‌سوز زمستان با گرمای محبت و کرامت از کارتن‌خواب‌ها میزبانی می‌کند. این مسجد دومین سال از اجرای طرح «خانه پدری» خود را در حالی پشت‌سر می‌گذارد که امام جماعت آن در خط مقدم میدان دعوت از کارتن‌خواب‌ها حضور دارد و توجه به آسیب‌های اجتماعی را ازجمله رسالت‌های خود می‌داند. امسال با توجه به سرمای زودرس، اجرای طرح خانه پدری و اسکان مردمی کارتن‌خواب‌ها در مصلای نمازجمعه مسجد قبا واقع در شمال شهر اصفهان از دی‌ماه آغاز شده و تا ۱۷ اسفند‌ماه ادامه دارد. امام جمعه مسجد قبا معتقد است که روحانیت نسبت به آسیب‌های اجتماعی رسالت دارد و براساس وظیفه فرهنگی و اجتماعی که بر دوش خود احساس می‌کند، شخصا برای دعوت از این افراد وارد میدان شده و به‌صورت حضوری و چهره به چهره از این بندگان خدا برای میزبانی از آنها دعوت می‌کند تا این امر به یک جریان و فرهنگسازی تبدیل شود. به‌طور میانگین هر شب ۳۵نفر به مسجد می‌آیند و پس از پذیرش، به مهمانان لباس نو اهدا می‌شود و لوازم نظافت و استحمام در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اصلاح سرو‌صورت هم توسط آرایشگران جهادی انجام می‌شود. همچنین مشاوره این افراد بسیار پررنگ‌تر و به‌صورت جدی دنبال می‌شود و علت وضعیت و شرایط آنها توسط مشاوران تخصصی که چندین ساعت با آنها وقت می‌گذرانند واکاوی می‌شود تا اگر مشکلات آنها مربوط به اعتیاد است، به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شوند. درصورت مشکلات خانوادگی هم به مشاوران خانواده ارجاع داده می‌شوند و درصورت نداشتن شغل برای آنها زمینه اشتغال فراهم می‌شود تا با این رویه از چرخه کارتن‌خوابی خارج شوند و به زندگی عزتمندانه بازگردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :