• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185444
+
-

تبادل پیام‌های برجامی ادامه دارد

در شرایطی که در ماه‌های اخیر چشم‌انداز دستیابی به توافق در گفت‌وگوهای برجامی، به‌دلیل فضاسازی‌ها و فرافکنی‌های طرف غربی، بیش‌از هر زمان دیگری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران معتقد است مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها میان دوطرف همچنان ادامه دارد و طرفین درحال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند.
به‌گزارش همشهری، این درحالی‌است که آمریکا و تروئیکای اروپایی در ماه‌های اخیر با ناتوانی در اتخاذ رویکردهای واقع‌گرایانه در قبال ادامه گفت‌وگوها، همچنان سیاست یک‌ بام و دو هوای خود را در این عرصه پیش‌ می‌برند. آنها از یک‌سو اعلام می‌کنند مذاکرات برجامی دیگر در دستورکارشان قرار ندارد و ازسوی دیگر با ارسال پیام‌هایی به تهران از طریق واسطه‌ها، از ادامه گفت‌وگوها دم می‌زنند.در چنین شرایطی معاون وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المنار» اعلام کرد اگرچه در یک سال گذشته شاهد روند کند مذاکرات هسته‌ای بوده‌ایم، اما گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد و اکنون مذاکرات در سطح تبادل پیام‌ها میان دوطرف ادامه دارد و رویکردهای خود را اعلام می‌کنند.علی باقری‌کنی به این نکته هم اشاره کرد که ایران هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با آمریکا ندارد و طبیعتا این پیام‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی و گاهی اوقات غیراروپایی رد و بدل می‌شود. وی همچنین تأکید کرد که ابرقدرت‌ها می‌خواهند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را تهدید جلوه دهند، درحالی‌که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
باقری‌کنی این را هم اضافه کرد که در ناآرامی‌های اخیر ایران، برخی دولت‌های غربی محاسبات غلطی داشتند، اما وقتی با واقعیت‌های ایران مواجه شدند، دریافتند چیزی در اختیار ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید