تقسیم جوایز میان چند فیلم
داوران چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، از بین ۲۴فیلم حاضر در بخش مسابقه به چند فیلم خاص عنایت ویژه داشتند و بیشتر جوایز هم میان این فیلمها تقسیم شد. براساس جوایزی که بیستودوم بهمن به برگزیدگان اهدا شد، این فیلمها بیشتر مورد توجه داوران قرار گرفتند: «سینما متروپل»، «غریب»، «اتاقک گلی» و
«شماره ۱۰». در این میان سینما متروپل را باید فیلم مورد علاقه داوران دانست که از ۴جایزهای که گرفت ۲سیمرغ مهم به چشم میخورد؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلم که همیشه شاخصترین جایزه فیلم فجر و کلا هر جشنواره و رخداد سینماییای بوده و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی که بعد از جایزه بهترین فیلم، مهمترین سیمرغ جشنواره است. به لحاظ آماری اما این فیلم «غریب» بود که بیشترین تعداد جایزه را از جشنواره دریافت کرد. ۶سیمرغ و ۲دیپلم افتخار و در مجموع ۸جایزه که فیلم محمدحسین لطیفی را رکورددار جوایز چهلویکمین جشنواره فیلم فجر کرد. البته فیلم غریب در بخشهای فنی بیشترین جوایز را در میان فیلمهای جشنواره امسال گرفت و دستش از سیمرغهای اصلی کوتاه ماند؛ فیلمی که در 2رشته مهم فیلم و کارگردانی، قافیه را به سینما متروپل باخت. از میان فیلمهای کارگردانهای جوان و فیلماولی که تعدادشان هم در جشنواره امسال بیشتر از همیشه بود، این فیلم «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری بود که بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ فیلمی که هم سیمرغ بهترین فیلم اول را گرفت و هم سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را. اتاقک گلی سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مقاومت بینالملل را هم دریافت کرد تا بیش از هر فیلم دیگری بهعنوان اثر برگزیده نامش تکرار شود. فیلم جنگی «شماره ۱۰» هم با دریافت ۴جایزه از فیلمهای مورد توجه جشنواره امسال بود.
سهم پررنگ نهادها و سازمانها در جوایز
بهترین فیلمهای جشنواره امسال نه از دل بخش خصوصی که از میان آثاری بیرون آمدند که با بودجههای عمومی ساخته شده بودند. در این زمینه نمیشود ایرادی بهکار داوران جشنواره گرفت؛ چون واقعا فاصله کیفیت فیلمهای تولیدشده توسط بخش خصوصی با محصولات دولتی زیاد بود. اساسا امسال تعداد فیلمهای
پذیرفته شده بخش خصوصی در جشنواره زیاد نبود؛ به همین دلیل طبیعی بود که بیشتر جوایز هم به فیلمهایی اهدا شوند که محصول نهادها بودند. در این میان بنیاد سینمایی فارابی، سازمان اوج و بنیاد روایت فتح با محصولاتشان بیشترین سهم را در جوایز جشنواره امسال داشتند.