• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185379
+
-

چراغی که خاموش نشد

شکست تحریم جشنواره

سر آغاز
چراغی که خاموش نشد

امیرخدادادهمدانی-دبیرگروه فرهنگ‌

جشنواره فیلم فجر که در رویداد‌های فرهنگی کشور نقش قله را ایفا می‌کند، امسال هم با صلابت آغاز شد و جذاب تداوم یافت و پرشور به پایان رسید. در این یادداشت به ابعادی از استقبال اهالی هنر و رسانه و ناکام ماندن پروژه سالن‌های خالی بدخواهان فرهنگ و هنر ایران اسلامی پرداخته شده است:
الف- حاسدان ایران اسلامی؛ حتما جنبش اعتراضی فرانسوی‌ها را به‌خاطر دارید، آنجا که «جلیقه زردها» به خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه آمدند و تعداد بازداشتی‌ها آنچنان نجومی بود که بنا به اظهار پلیس فرانسه تنها در یک روز از این اعتراضات، 142هزار نفر دستگیر و زندانی شدند. اما جشنواره کن در فرانسه همچون سابق برگزار شد. آنجا کسی از تحریم و شرکت نکردن در فستیوال سخنی نگفت! اما برخی وابستگان به آن سوی مرزها و حاسدان ایران اسلامی به واسطه رسانه‌های معاند، بدون توجه به آرامش و امنیت مثال زدنی کشور و برگزاری باشکوه فستیوال وطنی در دهه فجر، در پی تحریم جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بودند. جالب اینکه ایرج رحمانی بازیگر فیلم «آنها مرا دوست داشتند» می‌گوید: «حدود ۷۰‌درصد افرادی که جشنواره را تحریم کردند، دوتابعیتی هستند و نمی‌خواهند در این کشور زندگی کنند.»
ب-هنرمندان منصف؛ در این بین برخی از چهره‌های سینمایی ضمن دفاع از برگزاری جشنواره چهل و یکم اذعان کردند که صحبت از تحریم جشنواره آدرس غلط دادن است، تاجایی‌که مهدی فخیم زاده، بازیگر سینما و تلویزیون، در دومین روز از چهل و یکمین دوره جشنواره در پردیس ملت تأکید کرد که «جشنواره فیلم فجر چراغ نفتی نیست که به این راحتی و با یک فوت خاموش شود. سال‌هاست که این فستیوال برپاست.» همچنین رضا کیانیان بازیگر نام‌آشنای کشور در مصاحبه‌ای با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر اعلام کرده بود که «من جشنواره را تحریم نمی‌کنم مثـل دوران 88کـه تلویزیـون را تحریـم نکـردم. چـون تلویزیـون بـرای ماسـت و آن را تحریـم نمی‌کنم.»
ج-استقبال از جشنواره؛ اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در روزهای برگزاری سبب رونق سالن‌های سینما شد. تاجایی‌که محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که از جشنواره فیلم فجر استقبال فوق العاده خوبی صورت گرفت. در تأیید این اظهارات باید استقبال تماشاگران در استان‌ها را نیز اضافه کرد و استقبال مخاطبان شهرستانی در گوشه و کنار کشور از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال هم یکی از ویژگی‌های آن بود.
سرانجام اینکه به اهالی سینما که در جشنواره حاضر شدند و با تمام توان به خلق یک رویداد مهم فرهنگی یاری رساندند، یک سیمرغ ویژه اهدا کرد، چرا که با وجود حملات بزدلانه رسانه‌ها و ایادی دشمنان ایران اسلامی، پا پس نکشیدند و چراغ جشنواره چهل و یکم فیلم فجر روشن ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید