• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185360
+
-

امید به چله‌نشینی نقدینگی در بورس

انتظار می‌رود طبق سنت سال‌های اخیر در 40روز پایانی سال حجم ورود نقدینگی به بورس افزایش یابد

کارشناسان معتقدند قیمت سهام شرکت‌های بورس در محدوده جذابی است؛ با این حال ابهام در تعیین برخی مقررات ازجمله مصوبات شورای رقابت مانع رشد شاخص بورس شده است اما این امیدواری وجود دارد که مطابق سنت سال‌های گذشته همزمان با پایان سال بار دیگر حجم سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد.

2چهره بورس
به‌گزارش همشهری، بازار سهام از ابتدای پاییز تاکنون روز‌های پرتلاطمی را سپری کرده است. به‌طوری که یک دور از هفته نخست پاییز تا هفته آخر دی‌ماه توانست بیش از 35درصد رشد کند اما در چهره‌ای متفاوت از ابتدای بهمن گارد نزولی به‌خود گرفت و در این مدت نزدیک به 8درصد افت کرد. روند صعودی شاخص بورس در پاییز این امیدواری را ایجاد کرده بود که بعد از 30‌ماه نزول دورتازه‌ای از رشد آغاز شود اما نزول دوباره شاخص از ابتدای بهمن‌ماه تردید‌های جدی در مورد تداوم روند صعودی ایجاد کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر ناامیدی ایجادشده 8هزار و 600میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بورس خارج شده و ارزش مبادلات خرد هم 60درصد افت کرده است.

امیدها و ابهام‌ها
با وجود این سطح از ناامیدی در میان سهامداران، داده‌های موجود نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت‌های بورس به سطح 3829هزار میلیارد تومان و سود خالص شرکت‌های بورس به 840هزار میلیارد تومان رسیده است. هم‌اکنون نسبت قیمت به درآمد کل بورس در محدوده 8.7مرتبه است. کارشناسان بر این باورند که با توجه به چشم‌اندازی که برای افزایش درآمد شرکت‌های بورس وجود دارد نسبت قیمت به درآمد تحلیلی(فوروارد) بسیاری از شرکت‌های بورس در محدوده 4 تا 6مرتبه است و این به‌معنای آن است که قیمت سهام شرکت‌های بورس در محدوده جذابی است با این حال آنچه به افت شاخص‌های بورس منجر شده تعیین برخی ضوابط و مقرراتی است که برای بازار سهام ابهام ایجاد کرده است. به‌طور مثال تعیین دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری دوباره خودرو و خروج آن از بورس‌کالا ازجمله دلایل نزول بورس در هفته‌های گذشته بود. ضمن اینکه تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و همچنین ابهام‌هایی که در قانون بودجه به‌ویژه در مورد نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد ابهام‌های بازار سرمایه را بیشتر کرده است.
خبرها و در عین حال واکنش نهاد‌های مختلف ازجمله وزارت اقتصاد، شورای بورس و حتی مجلس نشان می‌دهد احتمالا ظرف روز‌های آینده ابهام‌های موجود درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا برطرف خواهد شد و در عین حال مصوبات مجلس در مورد نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی در قانون بودجه نیز مشخص شود. رفع این ابهام‌ها می‌تواند مسیرحرکت بازار سهام را شفاف‌تر کند. ضمن اینکه سوابق معاملاتی چند سال گذشته نشان می‌دهد همزمان با روز‌های پایان سال ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند در رشد شاخص‌های بورس مؤثر باشد.

دیدگاه کارشناسان
یک عضو سابق شورای بورس درباره چشم‌انداز آینده بازار سهام گفت: همیشه در اقتصاد ایران شاهد بودیم که بازار سرمایه بعد از افزایش قیمت ارز و نیز عوامل بنیادی تأثیرگذار بر این بازار با یک تأخیر زمانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و وارد مدار صعودی می‌شود. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بازده بازار سرمایه در بلندمدت بهتر از همه بازارها بوده است.
شاهین چراغی اضافه کرد: بازار سهام از ابتدای پاییز بر مدار صعودی قرار گرفت، اما به‌دلیل حاشیه‌های ایجاد شده از سوی شورای رقابت وقفه‌ای در صعود بازار پیش آمد. با توجه به قرار گرفتن صادرات در وضعیت معقول، حرکت فعلی شاخص بورس و نیز روند شرکت‌های حاضر در بورس درست و منطقی است. چراغی با بیان اینکه بازار سهام برای ورود نقدینگی جدید آمادگی دارد ادامه داد: در سال۹۸ به‌دلیل ورود حجم گسترده نقدینگی به بورس تجربه بسیار بدی از معاملات بازار سرمایه بین سهامداران ایجاد شد؛ چراکه در آن زمان آمادگی زیادی برای ورود چنین نقدینگی‌ای نداشت و بورس از زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات برخوردار نبود اما اکنون از تجربه سال۹۸ برخورداریم و بازار سهام برای ورود نقدینگی جدید آمادگی دارد.
محمد علی‌زاده‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی فقط افراد بی‌تجربه پول‌های خود را از بورس خارج می‌کنند و به‌زودی بازده بورس به سایر بازار‌ها خواهد رسید، گفت: بازار‌های موازی، مانند بازار‌های طلا، سکه و ارز تا‌کنون رشد بالایی را تجربه کرده‌اند، اما بازار سرمایه نسبت به این بازار‌ها بسیار عقب است؛ بنابراین بازار سهام دیر یا زود رشد خواهد کرد و بازده خود را به سایر بازار‌ها خواهد رساند. او تأکید کرد: از نظر سیاسی شایعاتی که شرایط اقتصادی را تحت فشار قرار می‌دهد کمتر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید