• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185358
+
-

تیک‌آف صنعت هوایی با پرواز هواپیماهای دست‌دوم و زمین‌گیر

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: توسعه صنعت هوایی با 4راهبرد اصلی پیگیری می‌شود

توسعه صنعت هوایی ایران با اجرای 4راهبرد اصلی شامل بازگرداندن هواپیماهای زمین‌گیر با نهضت تعمیر قطعات، خرید هواپیماهای دست‌دوم، ساخت هواپیمای داخلی و پیگیری احتمالی قراردادهای برجامی پیگیری می‌شود.
به گزارش همشهری، ایران در شرایط فعلی به 550فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد؛ اما از مجموع 330فروند هواپیمای موجود در کشور فقط 175فروند فعال است؛ ازاین‌رو برای تأمین ناوگان موردنیاز کشور و توسعه اقتصاد صنعت هوایی باید راهبردهای مشخص و کارآمد در دستور کار قرار بگیرد. آنگونه که رئیس سازمان هواپیمایی می‌گوید: ابتدا رسیدگی به ناوگان زمین‌گیر فعلی مدنظر قرار دارد و در ادامه ضمن برنامه‌ریزی برای تولید هواپیمای داخلی، خلأ ناوگان فعال کشور با خرید هواپیماهای دست‌دوم پر خواهد شد و درنهایت اگر بحث احیای برجام به نتیجه برسد، با دقت بیشتری، مسئله خرید هواپیماهای نو با قراردادهای برجامی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

کاهش ارتفاع صنعت هوایی در کرونا
براساس آمارهایی که رئیس سازمان هواپیمایی ارائه می‌دهد: فعلاً ۳۳۰ فروند هواپیما در ایران وجود دارد که هم‌اکنون ۱۷۵ فروند از آنها فعال و عملیاتی است و 155فروند نیز به دلایلی نظیر نبود قطعه، غیرعملیاتی و زمین‌گیر محسوب می‌شود. محمد محمدی‌بخش در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این خبر، گفت: صنعت هوایی دنیا در دوران کرونا آسیب جدی دید و صنعت هوایی ایران نیز از این آسیب مستثنا نشد؛ ازاین‌رو به‌دلیل کاهش سفرها و مسائلی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، تعداد ناوگان هوایی فعال کشور به کمترین مقدار یعنی حدود 100فروند رسید. به‌گفته او، بعد از کرونا، با اقداماتی نظیر نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، فعال‌سازی هواپیماها در دستور کار قرار گرفت و تعداد هواپیماهای فعال به ۱۷۵ فروند رسید.

نیاز کشور و چشم‌انداز توسعه صنعت هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: براساس بررسی‌های کارشناسی، جمعیت فعلی ایران با احتساب 90فرودگاه فعال موجود، به ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف نیاز دارد؛ اما فعلاً تعداد کل هواپیماهای کشور اعم از فعال و غیرفعال معادل 60درصد این نیاز و تعداد هواپیماهای فعال معادل 31.8درصد کل نیاز کشور است. محمدی‌بخش با اشاره به ابلاغیه 8بندی رئیس‌جمهوری برای صنعت هوانوردی، افزود: بند اول این ابلاغیه به بحث توسعه ناوگان هوایی کشور اختصاص دارد که ما برای آن 4راهبرد محوری تهیه کرده‌ایم. او اظهار کرد: محور اول، بحث نهضت تعمیر قطعات و بازگرداندن هواپیماهای زمین‌گیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت‌های تعمیر و نگهداری داخلی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است.
به‌گفته محمدی بخش، محور دوم نیز خرید هواپیماهای دست‌دوم است که توسط شرکت‌های مختلف در دستور کار قرار دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، راهبرد سوم توسعه صنعت هوایی را ساخت هواپیمای داخلی عنوان کرد که براساس دستور مقام معظم رهبری انجام می‌شود. او اظهار کرد: در راهبرد چهارم نیز اگر احیاناً بحث گفت‌وگوهای برجامی باز شود، ایران با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهد کرد و از این ظرفیت بهره خواهد برد.

بازگشت ایران 140به آسمان
به‌دنبال دستور مقام معظم رهبری برای ساخت هواپیمای مسافربری داخلی و با پیگیری‌های رئیس‌جمهوری، کارگروهی برای ساخت این هواپیما شکل گرفته که وزارت دفاع متولی آن است. این کارگروه با استفاده از تجربیات کشور در صنعت هواپیمایی و همچنین براساس تجربه تولید مشترک هواپیمای ایران‌140 با اوکراین، فاز اول ساخت هواپیمای داخلی ایران‌۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های غیرمسافری را نهایی کرده است و طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، احتمالاً نخستین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان سال‌جاری انجام خواهد شد. دلیل سرعت بالای آماده‌سازی نسخه بومی از هواپیمای مسافربری این است که ایران اساساً دارای یک کارخانه هواپیماسازی است و در 2دهه گذشته تجربیات بسیار گرانبهایی از تعمیر، اورهال و ارتقای هواپیماها به‌دست آورده است و اکنون به مدد این زیرساخت‌های قابل‌توجه و همکاری شرکت‌هایی که به‌صورت دانش‌بنیان کار می‌کنند، در حال ساخت یک هواپیمای مسافربری بومی است که رئیس سازمان هواپیمایی امیدوار است جدول زمانبندی دقیق برای شروع عملیات پروازی این هواپیما در سال آینده ارائه شود. ساخت این هواپیمای بومی از این منظر اهمیت دارد که با وجود تحریم‌های وضع شده علیه صنعت هوایی ایران در 4دهه اخیر، حتی خرید مقطعی هواپیماهای نو (نظیر هواپیماهای برجامی) نیز نمی‌تواند به رفع نیازهای این صنعت منجر شود. آنگونه که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: فعلاً ۱۰ فروند از هواپیماهای برجامی به‌دلیل بدعهدی اروپایی‌ها در تحویل دفترچه و قطعات زمین‌گیر بوده و این موضوع در قالب یک دعوی حقوقی علیه آمریکا و کارخانه‌های سازنده در حال پیگیری است.

موتور بومی برای هواپیمای ایرانی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مهندسی کشور که در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال هواپیما پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، مأموریت پیدا کرده تا در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند و با گواهینامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اعطا کرده، در حوزه طراحی هم گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند. محمدی‌بخش، با اشاره به ارائه شدن ماکت این موتور هواپیما در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، موتور بومی هواپیما به تولید برسد. او همچنین از بهره‌برداری رادار بومی از ابتدای سال آینده خبر داد که دستاورد مهمی در صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید