• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185235
+
-

عفو حکیمانه با عطوفت پدرانه

فرمان عفو محکومان و متهمان حوادث اخیر ازسوی رهبر انقلاب در اقشار مختلف جامعه بازخوردهای مثبتی داشته و آن را می‌توان جلوه‌ای از عفو حکیمانه با عطوفت پدرانه تعبیر کرد، در همین رابطه، برخی اهالی فرهنگ و هنر با استقبال از این امر، از رهبر انقلاب قدردانی کردند.

مروج مهربانی
مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده سینما درباره جریان‌سازی عفو رهبری گفت: اقدام اخیر حضرت آقا در بخشش ده‌ها هزار نفر از افرادی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند بار دیگر نشان داد جمهوری اسلامی تا چه حد با مخالفان خود با سعه‌صدر رفتار می‌کند. سال‌ها بود دشمنان انقلاب تبلیغات گسترده‌ای راه انداخته بودند که اگر فردی علیه یکی از مسئولان جمهوری اسلامی حرفی بزند بازداشت خواهد شد که عفو اخیر بار دیگر ثابت کرد تبلیغات دشمنان دروغی بیش نیست. وی افزود: در اتفاقات ماه‌های اخیر به شکل ناجوانمردانه به‌صورت مستقیم به حضرت آقا، توهین صورت گرفت. البته مطمئنم برخی از این افراد، تحت‌تأثیر فضای مجازی دست به چنین اقدامی زدند و عده‌ای دیگر مزدور خارجی‌ها بودند ولی به هر حال رهبر معظم انقلاب همچون پدری مهربان که خطای فرزند را می‌بخشد با این افراد رئوفانه رفتار کردند.

ایجاد فرصت گفت‌وگو
مهدی قزلی، رئیس خانه شعر و ادبیات به بهانه عفو رهبری درباره افراد بازداشت‌شده در جریان ناآرامی‌های اخیر نوشت: امیدوارم عفو رهبری مقدمه تعمق عقلا و ایجاد فرصت گفت‌وگو برای رفع ریشه‌ای‌تر برخی مسائل باشد. وی تأکید کرد: هر کسی هر جا هست، یک قدم برگردد عقب، هر کسی هر جا نشسته است، 3 نفس عمیق بکشد و بعد تصمیم بگیرد یا دست به اقدام بزند. در 4-3 ‌ماه اخیر خیلی از کارهایی که انجام می‌دادیم، با عجله و با عصبانیت بود، عجله و عصبانیت هر دو کار شیطان است. انگار که در این مدت شیطان در میان ما بوده است. رسانه‌ای مثل ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی سوار بر عجله و عصبانیت ما بوده یا از این سر طیف، نفاثات فی‌العقد، غیرت دینی برخی از جوان‌ها را از مسیر و بستر همین عصبانیت و عدم‌تحمل تحریک می‌کردند.

رفعت پدرانه
کورش زارعی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره عفو اخیر رهبری گفت: بیانات اخیر حضرت آقا هم در راستای توصیه ذات اقدس الهی است که نشان از رأفت پدرانه دارد. رأفت مقام معظم رهبری برای جامعه فعلی ما می‌تواند یک الگو و سیره رفتاری باشد. این اتفاق اگر رخ دهد معتقدم بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد. دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه توصیه‌های حضرت آقا را می‌توان در قالب کارهای نمایشی تبلیغ کرد، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای تبلیغ فرامین مقام معظم رهبری زبان سینما و تلویزیون است. اگر بتوانیم آموزه‌های مدنظر رهبر را با زبان نمایش اشاعه دهیم بسیاری از معضلات اجتماعی از بین خواهد رفت چون سخنان حضرت آقا در تمامی شمول می‌تواند کارکرد داشته باشد.

کام شیرین مردم
ابوالفضل پورعرب، بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه جشنواره فیلم فجر از اینکه عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان، از سوی رهبر انقلاب مورد موافقت قرار گرفته است، ابراز خوشحالی کرد و گفت: الهی شکر که این اتفاق افتاد؛ اگر آشتی ملی هم صورت بگیرد عالی می‌شود تا بتوانیم لب‌های خندان مردم را ببینیم.

دعوت به آرامش
سیدصابر امامی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کاپیتان» که در روز هفتم جشنواره اکران شد، فضای سیاسی خاصی که امسال حول جشنواره فیلم فجر وجود داشت را متفاوت دانست و درخصوص تأثیر عفو زندانیان در فضای هنر و جامعه گفت: حتما عفو زندانیان تأثیرات بزرگی را در جامعه و سینما خواهد داشت.
وی تاکید کرد: این عفو پدرانه‌ای که رهبر انقلاب انجام دادند، اثر‌گذار است. فضای عمومی و سیاسی که در چند‌ماه اخیر همه را درگیر کرده بود و به نوعی اهالی سینما هم با آن مواجه بودند، حاشیه‌هایی بود که هر چه زمان گذشت شفاف‌تر و ذهن همه مرتب‌تر شد.
دقت همه به واقعیت‌ها بیشتر و تناقض‌ها پیدا شد. به‌نظرم به سمت آرامش می‌رویم. امیدوارم این آرامش در جامعه ماندگار باشد.

حرکتی در جهت وحدت
مجید رضا بالا، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» آزادی برخی زندانیان به دستور رهبر انقلاب را باعث خرسندی و استقبال اهالی هنر قلمداد کرد و گفت: جامعه این اتفاق را حرکتی در جهت وحدت هر چه بیشتر می‌داند. این تهیه‌کننده‌ سینما در گفت‌وگو با صبا، این اتفاق را حرکتی هوشمندانه دانست و تأکید کرد: آزادی زندانیان اقدامی حکیمانه و بر مبنای رأفت اسلامی بود.  خیلی خوشحال شدم که این اتفاق افتاد. پیش‌بینی می‌کنم این رویداد به بازگشت برخی از تحریم‌کنندگان جشنواره به فضای هنر کمک کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید