• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185196
+
-

نگاه به زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

2ویژگی جایگاه اجتماعی زنان
1-تقریباً تمایزی بین‌ زنان‌ و مردان‌ برای حضور اجتماعی وجود نداشت و امکان‌ حضور و فعالیت‌ در عرصه‌های مختلف‌ اجتماعی را همانگونه‌ که‌ حق‌ مردان‌ می‌دانست‌، حق‌ زنان‌ نیز به‌ شمار می‌آورد.

2-حضور اجتماعی زنان‌ با توجه‌ به‌ ضوابط و مقررات‌ خاص‌ برگرفته‌ از اسلام‌ تعریف‌ می‌شد. مهم‌ترین‌ وجه‌ بارز آن‌ هم‌ رعایت‌ حجاب‌ و پوشش‌ اسلامی بود و از زنان‌ مسلمان‌ جامعه‌ نیز چنین‌ انتظار می‌رفت‌ که‌ نشان‌ دهند حجاب‌ با زندگی اجتماعی منافاتی ندارد. یعنی از سویی، مشارکت‌ و حضوری فعال‌ در جامعه‌ داشته‌ باشند و از سوی دیگر، حریم‌ شرع‌ را رعایت‌ کنند.

2 ویژگی تحول علمی درباره زنان
1-دیدگاه‌ متفاوت‌ مطرح‌ شده‌ پس‌ از پیروزی انقلاب‌ اسلامی باعث‌ شد تا گروه‌ بسیار گسترده‌تری از زنان‌ در عرصه‌های اجتماعی، نقش‌ و حضور قابل‌ توجهی داشته باشند. کار و اشتغال هم متاثر از جنسیت، سن و طبقات اجتماعی نبوده و زمینه‌ساز حضور گسترده زنان در فعالیت‌های اجتماعی شد.

2-با افزایش تعداد دانشجویان زن، بسیاری از کرسی‌های استادی آموزش عالی نیز به آنها اختصاص داده شد. رشد تحصیلی زنان تا جایی پیش رفت که یک وزیر زن در دهه 80 سکان‌داری وزارت بهداشت را بر عهده گرفت.

2 ویژگی مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان
1-مشارکت سیاسی و اقتصادی به‌عنوانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه مطرح است و در دوران قبل از انقلاب مشارکت سیاسی زنان ۶.۵ درصد در مناصب کلیدی و مشارکت اقتصادی‌شان هم ۳۰ درصدی نیروی کار بوده است. اما در دوران پس از انقلاب حضور جدی بانوان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی به بیش از دوبرابر شرایط قبل از انقلاب رسید به‌گونه‌ای که اکنون مشارکت اقتصادی در میان جامعه زنان به حدود ۱۳درصد رسیده است.

2-نیویورک‌تایمز گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه انقلاب ۱۹۷۹ میلادی (سال ۵۷) نقطه‌ عطفی برای زنان ایرانی در همه‌ حوزه‌ها بوده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید