• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185184
+
-

بافت فرسوده؛ تهدید جدی پایتخت

اعضای شورای شهر تهران، برای چندمین‌بار درخصوص ایمن‌ و مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها در برابر زلزله، هشدار دادند

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

وقوع زلزله‌های اخیر شهر خوی و کشورهای ترکیه و سوریه که تلفات و تخریب‌های وسیع و گسترده‌ای در پی داشت، سبب شد تا بار دیگر اعضای شورای شهر تهران نسبت به‌وجود بافت‌های فرسوده پایتخت که تهدید جدی در هنگام وقوع زمین‌لرزه هستند و ضرورت ایمن‌سازی آنها، هشدار دهند.
 مهدی چمران، رئیس شورای شهر ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان گفت: «شاهد هستیم در چند لحظه یک شهر ویران می‌شود و باید با مقاوم‌سازی از این اتفاقات جلوگیری کرد. ازاین‌رو، سازمان نظام ‌مهندسی باید در این خصوص، دقت کافی داشته باشد و شهرداری و وزارت راه و شهرسازی هم نظارت نهایی را در این زمینه انجام دهند تا در زمان وقوع زلزله با خرابی‌های گسترده مواجه نشویم.» به‌گفته او، وجود بیش از 4هزار و 700هکتار بافت فرسوده، خطر و تهدیدی است که بیخ گوش تهران قرار دارد و نباید از آن غفلت شود. به همین دلیل ایمن‌سازی به‌عنوان یک اصل در برنامه چهارم توسعه شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.
به‌گزارش همشهری، دیروز در یکصدوبیست‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران جعفر شربیانی، عضو هیأت‌رئیسه شورا، نامه‌ای را خطاب به رئیس شورا با این مضمون قرائت کرد: «اعضای پارلمان شهری قصد دارند 5روز از حقوق خود را داوطلبانه برای کمک و حمایت به مردم زلزله‌زده خوی اختصاص دهند.» در ادامه هم طرح دوفوریتی مجوز کمک 15میلیارد تومانی شهرداری تهران به زلزله‌زدگان خوی اعلام وصول و تصویب شد که در نهایت اعضای پارلمان شهری خواستار صرف این مبلغ در بخش سرمایه‌ای شدند. همچنین برخی از اعضای شورای شهر تهران، زلزله ترکیه و سوریه را به مثابه زنگ هشداری دانستند و در قالب تذکر و پیشنهاد خواستار تعیین‌تکلیف بافت‌های فرسوده و ناپایدار شدند.

تصمیم‌گیری پس از بحران دیر است
مهدی پیرهادی گفت: «کشور ما در کمین زلزله است و شهر تهران نیز از این امر مستثنی نیست. پایتخت بیش از ۴هزار هکتار بافت فرسوده و بخش زیادی بافت ناپایدار دارد. برخی صرفا به جهت فعالیت‌های سیاسی و تخریب اذهان عمومی، سعی کردند نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در تهران به تأخیر بیفتد. با وقوع زلزله مشابه ترکیه در تهران، فاجعه ملی رخ می‌دهد. اگر امروز دولت و وزارت راه و شهرسازی نسبت به این موضوع(نوسازی بافت‌های فرسوده) نیندیشند، پایتخت دچار بحران می‌شود و تصمیم‌گیری بعد از بحران دیر است.»

زلزله ترکیه؛ هشداری برای تهران
سیدمحمد آقامیری هم‌صحبت‌هایش را با این سؤال که اگر زلزله 7ریشتری در تهران رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ شروع و عنوان کرد: «حدود 30سال از دوره بازگشت زلزله بالای 7ریشتر در تهران می‌گذرد و همیشه هشدارها در این زمینه بوده است که تهران مستعد زمین‌لرزه بیش از 7ریشتر است. هم‌اکنون طراحی‌های سازه براساس مقاومت در برابر زلزله 8 تا 9ریشتر انجام شده اما به‌شرط اینکه مقررات مهندسی درست رعایت شود.»

بافت‌های ناپایدار، تعیین‌تکلیف شوند
نرجس سلیمانی هم خواستار تعیین‌تکلیف فوری و قطعی بافت‌های فرسوده و ناپایدار در تهران شد و گفت: «پس از وقوع زلزله در بم اصلاحیه‌ای با عنوان طراحی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله موسوم به اصلاحیه ۲۸۰۰ صورت گرفت که باید مورد توجه قرار گیرد. ضرورت دارد صدها هکتار بافت فرسوده و ناپایدار پیرامون گسل‌های دارآباد، لویزان، ری و... فوری و قطعی تعیین‌تکلیف شوند.»

پایش ایمنی ساختمان‌های آموزشی و درمانی
ناصر امانی هم موضوع ایمنی ساختمان‌های درمانی و آموزشی و مجتمع‌های مسکونی را مطرح کرد و گفت: «پیشگیری از حوادث زلزله احتمالی تهران نیازمند رعایت اصول مهندسی در زمان ساخت و شناسایی ساختمان‌های ناایمن از بعد سازه‌ای است که سازمان نظام‌ مهندسی مسئولیت آن را بر عهده دارد. بسیاری از مراکز آموزشی و درمانی تهران فرسوده هستند و ضرورت دارد این مراکز پایش و میزان فرسودگی آنها مشخص شود.»

افزایش بهای خدمات مراکز فرهنگی
در ادامه اعضای شورای شهر به بررسی لوایح تعیین عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران در سال1402 پرداختند و با افزایش 30درصدی نرخ بها و عوارض دکل‌های مخابراتی، افزایش 40درصدی بهای خدمات کارشناسی و فنی سامانه هوشمند پایش و اعلام حریق سازمان آتش‌نشانی و افزایش اندک‌بهای بلیت برج میلاد، موزه‌ها و مراکز فرهنگی موافقت کردند؛ همچنین لوایح عوارض بر مشاغل شهر تهران(کسب‌وپیشه)، عوارض بر تابلوهای تبلیغات محیطی و تجاری و بهای خدمات اتباع خارجی و مهاجرین بدون افزایش تصویب شدند.

بهای بلیت برج میلاد
بازدیدکنندگان داخلی از کل طبقات
120 هزار تومان

بازدیدکنندگان داخلی از سکوی باز
80 هزار تومان

بازدیدکنندگان خارجی از کل طبقات
 ۲۵ دلار

بازدیدکنندگان خارجی از سکوی دیدباز
۱۵ دلار

 

این خبر را به اشتراک بگذارید