• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185165
+
-

زلزله در سوریه جنگ زده فاجعه به توان 2

جهان‌نما
زلزله در سوریه جنگ زده فاجعه به توان 2

به فاصله کمتر از 100کیلومتر از کانون زلزله بزرگ 7.8ریشتری ترکیه در استان «قهرمان‌مرعش»، در همسایه جنوبی ترکیه نیز مناطقی از شمال غرب سوریه به ‌شدت دچار خسارت شده‌اند و در این میان استان‌های ادلب و حلب، متحمل بیشترین خسارت‌ها هستند. حتی از سال‌ها قبل از زلزله بزرگ اخیر نیز، شهر حلب تحت‌تأثیر جنگ داخلی سوریه به‌شدت آسیب دیده بود و بسیاری، چهره این شهر را در طول جنگ به دلیل حجم زیاد آوار ساختمان‌های فروریخته به یک شهر زلزله زده تشبیه می‌کردند. زلزله بزرگ ترکیه باعث شده تا حلب بعد از این نه فقط یک شهر جنگ‌زده که همزمان یک شهر زلزله‌زده هم باشد.
المانیتور گزارش می‌دهد که برخی از شمالی‌ترین مناطق سوریه از جمله روستای کوچک بسنایا واقع در مرز با ترکیه بر اثر زلزله به‌طور کامل ویران شده است و آمار تلفات در برخی مناطق دور افتاده هنوز به روشنی مشخص نیست. هزاران خانه در شمال غرب سوریه ویران شده و گروه‌های امدادی وضعیت فوق‌العاده در شمال غرب سوریه اعلام کرده‌اند. در حلب و تقریبا همه شهرهای این استان مردم در سرمای هوا بیرون از ساختمان‌ها شب را به روز می‌رسانند، چون پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه دارد. سوریه زخم‌های 12سال جنگ را بر خود دارد. جاده‌ها و زیرساخت‌های این کشور به‌شدت آسیب دیده‌اند و تحریم‌های بین‌المللی از سال‌ها قبل از زلزله باعث کمبود شدید مواد غذایی، فروپاشی اقتصادی و شیوع بیماری‌های واگیردار شده‌ بود. در واقع سوریه سال‌هاست در نقطه بحرانی قرار دارد و اکنون زلزله‌زدگان این کشور به سختی قادر به کاهش درد و رنج خود هستند.
علاوه بر حلب، استان ادلب سوریه نیز ازجمله مناطقی است که بیشترین آسیب را از زمین لرزه اخیر دیده است. ادلب آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان مسلح است و طی بیش از یک دهه گذشته، میلیون‌ها آواره جنگ در اردوگاه‌ها و خانه‌های نیمه ویران این استان ساکن بوده‌اند. حتی قبل از وقوع زمین‌لرزه، سازمان ملل اعلام کرده بود که تعداد افرادی که در استان ادلب به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، بیشتر از هر زمان دیگری است و 70درصد از جمعیت این استان به کمک فوری نیاز دارند.
هفته گذشته نیز برنامه جهانی غذا هشدار داده بود که نرخ گرسنگی در سوریه به بالاترین حد خود از زمان آغاز جنگ رسیده است و در این میان مناطق شمال غرب سوریه وضعیت بدتری دارند. براساس این گزارش 2.9میلیون نفر از شهروندان سوریه در معرض خطر گرسنگی‌اند و 12میلیون نفر دیگر نمی‌دانند که وعده غذای بعدی را چگونه تهیه کنند. سازمان ملل تخمین می‌زند که 90درصد از 18میلیون نفر جمعیت سوریه در فقر زندگی می‌کنند و اقتصاد این کشور به‌دلیل تحریم، جنگ، خشکسالی و همه‌گیری کرونا و پیامدهای بحران و سقوط مالی لبنان آسیب دیده است. مصطفی بن لمیح، هماهنگ‌کننده سازمان ملل به رویترز می‌گوید: «زلزله وضعیت را بدتر کرده است و مشکلات شهروندان چند‌برابر شده است.» با وجود بحران‌هایی که سوریه متحمل شده است، اما حمایت بین‌المللی از این کشور بحران‌زده بسیار کم است. سازمان ملل در سال 2022کمتر از نیمی از 4.4میلیارد دلار بودجه مورد نیاز خود برای کمک به سوریه را به‌دست آورد و اگر این روند ادامه یابد، هیچ چشم‌انداز روشنی برای شهروندان سوریه ساکن در مناطق‌زلزله زده دیده نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید