• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185090
+
-

کسر امتیاز، پس‌گرفتن جام و سقوط

همه سناریوهای احتمالی بررسی تخلفات باشگاه منچسترسیتی

کسر امتیاز، پس‌گرفتن جام و سقوط

دقیقا 3‌روز پس از آنکه پپ گواردیولا، با انتقاد از ریخت‌وپاش تاد بولی در چلسی برای خرید بازیکن گفته بود: «هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم که 8 یا 9‌تیم در لیگ برتر بودند که نامه زدند تا ما را متوقف کنند تا از لیگ برتر خارج شویم اما حالا چلسی این همه بی‌حساب در حال خرید است و صدای کسی در نمی‌آید»، باشگاه منچسترسیتی متهم به تخلفات مالی گسترده و تهدید به کسر امتیاز و جریمه سنگین شد. حتی شایعه شده که ممکن است قهرمانی‌های این تیم از آنها پس گرفته یا این باشگاه به دسته پایین‌تر فرستاده شود!
سازمان لیگ برتر 4‌سال است روی پرونده باشگاهی منچسترسیتی کار می‌کند، یعنی پیش از زمانی که یوفا این باشگاه را به‌دلیل رعایت نکردن فیرپلی مالی از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد اما بلافاصله روشن نشد پشت پرده چه اتفاقاتی رخ داده و چه مبالغی جابه‌جا شده بود که این جریمه مورد بخشش قرار گرفت. گواردیولا در بهار امسال در پاسخ به سؤالی درباره شرایط اقتصادی منچسترسیتی به گاردین گفته بود: «وقتی متهم شدند، از آنها خواستم توضیح دهند. این کار را کردند و آنها را باور کردم. بعد گفتم اگر به من دروغ بگویید، فردا اینجا نیستم. می‌روم و دیگر دوست‌تان نخواهم بود.» حالا سرمربی اسپانیایی کمی دیگر باید صبر کند تا اگر تخلفات اثبات و اعتراض‌ها رد شد، از سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کند.
اتهامات نسبت داده شده به باشگاه منچسترسیتی، مربوط به اطلاعات مالی مرتبط با درآمدهای باشگاه، جزئیات حقوق‌های پرداختی به مربیان و بازیکنان این تیم، مقررات یوفا، درآمدزایی، ثبات و همکاری با مسئولان بازرسی سازمان لیگ است. زمان تخلفات به دوره حضور روبرتو مانچینی روی نیمکت این تیم برمی‌گردد. خود این مربی ایتالیایی قراردادی صوری و پنهانی با باشگاهی در ابوظبی بسته بود تا حقوقش دوبرابر شود، بدون آنکه کسی بفهمد قوانین دور زده شده. البته تمامی فعالیت‌های مالی باشگاه از ‌ماه سپتامبر سال2009 تا پایان فصل 19-2018 مورد بررسی قرار گرفته و 100مورد تخلف دیده شده است. پرونده برای رسیدگی به یک‌کمیسیون مستقل ارجاع یافته. فعالیت این کمیسیون‌ها کاملا مستقل از لیگ برتر و باشگاه‌های عضو آن است. مطابق با بندهای W19، W20 و W26 اساسنامه انضباطی لیگ برتر انگلیس، اعضای این کمیسیون توسط هیأت قضایی مستقل سازمان لیگ برتر انتخاب خواهند شد.
در بخشی از بیانیه ۷۳۶‌کلمه‌ای لیگ برتر آمده است: «باشگاه اطلاعات مالی دقیقی را طی این سال‌ها ارائه نکرده به‌ویژه در رابطه با درآمدهای رسمی اعلام شده خود (از جمله درآمد اسپانسر طرف‌های مرتبط و هزینه‌های عملیاتی آن)، دستمزد مدیریتی برای یک دوره 4‌ساله به‌طور کامل اعلام نشده، قوانین لیگ برتر در مورد سود و پایداری در فصول 16-‌ 2015، 17‌-‌2016 و 18-‌2017 نقض شده و...»
خبرنگار میرر با یکی از دوستان داخل CFG (گروه فوتبال سیتی) صحبت کرده و این جواب را شنیده: «باشگاه نگران هیچ‌چیزی نیست چون اگر به سراغ خلدون بیایند، کل لیگ برتر را به آتش می‌کشد.» البته جریمه سقوط بعید است و ممکن است 15امتیاز مثل یوونتوس از این تیم کسر شود. حتی تخمین زده می‌شود جام‌های این تیم هم از آنها گرفته نخواهد شد. من‌سیتی به‌قدری امتیاز جمع کرده که با کسر 15امتیاز باز هم بالاتر از لیورپول و چلسی در جدول لیگ قرار می‌گیرد. پیش از این سابقه داشته قهرمانی تیم‌ها از آنها گرفته شود؛ مثل مورد یوونتوس که پس از هیاهوی کالچوپولی به دسته پایین‌تر رفت و قهرمانی از آنها پس گرفته شد که البته تخلف یووه مالی نبود و به تبانی و چینش داوران مربوط می‌شد. باشگاه مارسی هم به‌دلیل تخلفات مالی برنار تاپی در لیگ فرانسه به کسر امتیاز محکوم شد و قهرمانی را از دست داد اما جام باشگاه‌های اروپا از آنها پس گرفته شد.

بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری از این موضوع استقبال کرده‌اند. یکی از باشگاه‌های لیگ که جایی در 6‌تیم بزرگ ندارد، گفته که از اتهامات علیه من‌سیتی استقبال می‌کند. هیچ زمان مشخصی برای اعلام نتیجه در مورد اتهامات لیگ به من‌سیتی تعیین نشده، اما باشگاه‌های دیگر می‌خواهند قبل از پایان فصل حکم صادر شود. با این حال، یکی از منابع گفته که صدور رأی احتمالا سال‌ها طول بکشد. من‌سیتی تا 23فوریه فرصت دارد تا به اتهامات پاسخ دهد، تا آن زمان، کی سی موری روزن، رئیس هیأت قضایی لیگ، ترکیب کمیسیون 3‌نفره را که توسط یک مقام ارشد رهبری خواهد شد، تأیید کرده است. گفته می‌شود اتحادیه فوتبال انگلیس اسناد و ایمیل‌های مهمی را از یک افشاگر جاسوس درون باشگاه دریافت کرده؛ بدون این نشت از خودی، پرونده‌ای علیه منچسترسیتی تشکیل نمی‌شد. در مورد قبلی هم که یوفا این باشگاه را محروم کرده بود، هکرهای پرتغالی به اسناد باشگاه دست یافته بودند. طبق قوانین لیگ برتر، بعد از برگزاری دادگاه و اعلام حکم نهایی دادگاه حکمیت ورزشی (CAS)، باشگاه منچسترسیتی حق اعتراض نخواهد داشت.

باشگاه منچسترسیتی وکلایی دارد که گفته می‌شود سالی بیش از 100‌میلیون پوند حقوق می‌گیرند. تیم حقوقی منچسترسیتی متوجه تعداد قابل‌توجهی از اتهامات شد و مقرراتی که آنها 18مورد آنها را نقض کردند، به اشتباه 4مورد در اطلاعیه اصلی اعلام شد و بعدا توسط لیگ برتر تغییر یافت. درصورتی که جریمه منچسترسیتی در پرونده نقض مقررات مالی لیگ برتر، گرفتن جام‌های قهرمانی لیگ برتر از این تیم باشد، آن 6جام‌ به این تیم‌ها می‌رسد؛ منچستریونایتد (12-2011)، لیورپول (14-2013)، منچستریونایتد (18-2017)، لیورپول (19-2018)، یونایتد (21-2020) و لیورپول (22-2021).

 

این خبر را به اشتراک بگذارید