• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185088
+
-

دوئل تیم‌های قرن

امشب پرافتخارترین تیم‌های 2قاره در جام جهانی باشگاه‌ها با هم بازی دارند

دوئل تیم‌های قرن

امشب رئال‌مادرید احتمالا برای تنها جام باقیمانده در فصل مبارزه می‌کند؛ در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی باشگاه‌ها در رباط، پایتخت مراکش و مقابل تیم الاهلی مصر. در لالیگا با توجه به اختلاف 8امتیازی با بارسلونا بعید است آبی برای رئالی‌ها گرم شود. در نیمه‌نهایی کوپا دل‌ری هم ال‌کلاسیکوی رفت‌و‌برگشت در پیش است و در لیگ قهرمانان حریفان تا بن دندان مسلح آماده‌اند تا تیمی را که خرید نمی‌کند از صدر به زیر بکشند. برنده این بازی در فینال به مصاف برنده بازی شب گذشته الهلال عربستان و فلامینگوی برزیل خواهد رفت.
خبر بد برای هواداران باشگاه اسپانیایی این است که تیبو کورتوا که در جریان گرم‌کردن پیش از بازی با مایورکا دچار آسیب‌دیدگی شد، به این بازی و حتی به فینال احتمالی هم نمی‌رسد. کریم بنزما شاید در فینال در دسترس باشد. رئال برای این مسابقه دست‌کم 6غایب دارد؛ کورتوا، بنزما، میلیتائو، لوکاس واسکس، مندی و ادن آزار. چند بازیکن مثل آریباس، ماریو مارتین، مارول، لوئیس لوپس و لوکاس کانیزارس (پسر کانیزارس بزرگ) از تیم کاستیا به تیم اصلی برای این بازی دعوت شده‌اند.
   وینی در 8بازی آخر خارج از خانه گل یا پاس‌گلی ثبت نکرده. در بازی با مایورکا بازیکنان این تیم با 29‌خطا رکورد لالیگا را شکستند (10بار روی وینیسیوس) و هواداران میزبان به وینیسیوس شعار نژادپرستانه دادند.
   الاهلی به لطف بردهای چشمگیر در دور مقدماتی، جای خود را در 4مرحله آخر رزرو کرد. آنها در دور اول، اوکلند سیتی، قهرمان لیگ قهرمانان OFC (کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه) را 3بر صفر شکست دادند. آنها سپس روز شنبه سیاتل ساندرز را یک بر صفر شکست دادند و محمد مجدی گل دقیقه 88 را به ثمر رساند.
   الاهلی رکورد قابل‌قبولی در جام باشگاه‌های جهان دارد و 3‌بار در سال‌های 2006، 2020 و 2021 مقام سوم را کسب کرده است. این تیم تاکنون 7‌بار در جام باشگاه‌های جهان حاضر بوده ولی هرگز نتوانسته به فینال برسد. مارسل کولر، مربی سوئیسی الاهلی گفته چون مراکش در جام‌جهانی اسپانیا را برده، آنها هم می‌توانند رئال‌مادرید را ببرند و به فینال برسند.
   الاهلی که با 10‌قهرمانی آفریقا در تاریخ رکورد‌دار است، 42‌بار هم قهرمان لیگ مصر شده و هواداران این تیم خودشان را پرافتخارترین تیم تاریخ می‌دانند، هر‌چند که برخی جام‌های آنها از نظر رسمی جدی گرفته نمی‌شود. این باشگاه که 116‌سال قدمت دارد، به‌گفته هوادارانش بیش از 140‌جام کسب کرده که البته سایت‌های رسمی 105جام از این جام‌ها را شامل لیگ، جام حذفی، سوپرجام داخلی و جام‌های بین‌المللی معتبر می‌دانند.
   2‌تیم بهترین باشگاه‌های قرن بیستم جهان و آفریقا هستند. رئال در سال‌2000 با رأی‌گیری از مربیان و خبرنگاران عنوان بهترین باشگاه قرن را کسب کرد و الاهلی نیز بهترین باشگاه قرن بیستم قاره آفریقا شد. برای انتخاب الاهلی، عملکرد تیم‌های آفریقایی از سال‌1964 به بعد مورد محاسبه قرار گرفته بود و به همین دلیل الاهلی بالاتر از زمالک قرار گرفت.
   تنها تقابل 2‌تیم به 5آگوست 2021 در یک بازی دوستانه برمی‌گردد. مصری‌ها به حدی ذوق‌زده بودند که این بازی را «مسابقه قرن» نامیدند. 75‌هزار تماشاگر برای دیدن بازی به ورزشگاه بین‌المللی قاهره آمدند و الاهلی با تک‌گل ساندی دروازه سزار سانچس را باز کرد و پیروز شد.
   رئال مادرید 4‌بار در سال‌2014 و 3‌بار متوالی بین سال‌های 2016 تا 2018 قهرمان این رقابت‌ها شده است.
   الاهلی در فصل‌23-2022 شروعی بدون شکست داشته و در 2‌بازی اخیر خود پیروز شده است. آنها همچنین در 5‌بازی اخیر خود دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند.
   رئال‌مادرید یکشنبه سومین شکست خود در سال‌2023 را متحمل شد و با نتیجه یک بر صفر مقابل رئال مایورکا در لالیگا شکست خورد. همچنین این دومین‌بار در 3‌بازی بود که آنها موفق به گلزنی نشدند.
   آندرس ماتیاس ماتونته کابررا داور اهل اروگوئه قضاوت این بازی را به‌عهده دارد. وی در جام جهانی اخیر هم حضور داشت و بازی کرواسی و کانادا در مرحله گروهی را قضاوت کرد.

فرصت آخر کارلتو
رائول، زیدان، توخل و دیگران برای صندلی او کمین کرده‌اند
گفته می‌شود اگر کارلو آنچلوتی جام‌جهانی باشگاه‌ها را هم از دست بدهد، ممکن است اخراج شود. همین دیروز خبر رسید که باشگاه لیدزیونایتد انگلیس که در رده17لیگ برتر جای دارد و به‌تازگی جسی مارش را اخراج کرده است، به رائول پیشنهاد سرمربیگری داده و اسطوره رئال این پیشنهاد را رد کرده است. رائول که هم‌اکنون هدایت تیم دوم رئال یعنی کاستیا را در دست دارد، در تابستان امسال پیشنهاد سرمربیگری شالکه را هم که قبلا در آن توپ زده، رد کرده بود. او مترصد روزی است که خیلی زود فرا خواهد رسید و کاپیتان سابق رئال‌مادرید هدایت تیم اصلی را در اختیار خواهد گرفت. پیش از رائول 2‌بازیکن سابق دیگر این تیم یعنی دل‌بوسکه و زیدان که سرمربی کاستیا بودند، به تیم اصلی رسیده و جام‌های زیادی را به تالار افتخارات رئال‌مادرید افزوده بودند. شاید رائول هم بتواند در همین مسیر گام بردارد. حتی از زیدان هم به‌عنوان جانشین احتمالی آنچلوتی یاد می‌شود تا برای بار سوم به‌عنوان سرمربی به سانتیاگو برنابئو برگردد. از دیگر مربیانی که در دسترس هستند می‌توان به توماس توخل اشاره کرد که چند ماهی است تیم ندارد و همچنین پوچتینو که یک رئالی و ضدبارسایی است یا یورگن کلوپ اگر اخراج شود، می‌تواند گزینه رئال مادرید باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید