• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185074
+
-

زلزله مهیب ترکیه، چند روز بعد از پیش‌بینی بحث‌برانگیز

فهرست خوب
زلزله مهیب ترکیه، چند روز بعد از پیش‌بینی بحث‌برانگیز

زلزله مهیب ترکیه و سوریه، دنیا را غافلگیر کرده و تصاویری که از آن منتشر می‌شود، چنان تکان‌دهنده است که لرزه بر تن انسان می‌اندازد، اما این فاجعه، دست‌کم برای یک نفر غافلگیرکننده نبوده، ‌چون همین 4 روز پیش، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود.
زلزله‌ها رویدادهای پیش‌بینی‌ناپذیر هستند اما در این مورد خاص می‌توان گفت که مسئله، پیش‌بینی شده بود. فقط 3  روز قبل از این زمین‌لرزه، فرانک هوگربیتس، یک کارشناس زمین‌شناسی هلندی که در مؤسسه «زمین‌شناسی منظومه شمسی» فعالیت می‌کند، در توییتر نوشته بود:‌ « دیر یا زود زلزله‌ای حدودا به قدرت 7.8ریشتر در این منطقه (جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان) روی خواهد داد.»
محقق شدن این پیش‌بینی، آن هم 3روز بعد، با وجود تردیدها درباره این ادعا و دیگر ادعاهای مشابه این محقق، خیلی‌ها را به فکر انداخته است. کاربران عادی زیادی همان موقع به این توییت واکنش نشان دادند و آن را قبول داشتند اما بسیاری، این کارشناس را «شبه دانشمند» می‌خواندند و دیگر ادعاها و پیش‌بینی‌های نادرست او را شاهد می‌گرفتند. این محقق و اصولا مؤسسه‌ای که او در آن کار می‌کند، تلاش می‌کنند زلزله‌ها را براساس مدل‌های هندسی اقماری و سیاره‌ای پیش‌بینی کنند. زمین‌شناسان و دانشمندان، این مدل پیش‌بینی را رد می‌کنند و همین توییت بحث‌برانگیز هم توسط چند دانشمند و زمین‌شناس به چالش کشیده شده است.
دانشمندان معتقدند که هیچ متد و روش علمی‌ای برای پیش‌بینی زمین‌لرزه وجود ندارد و تمامی زمین‌لرزه‌ها غافلگیرکننده هستند.
هوگربیتس بعد از وقوع زمین‌لرزه، اتفاقی که محقق شدن پیش‌بینی‌اش خوانده، در توییتر با قربانیان و خانواده‌های این فاجعه همدردی کرده و نوشته است: «همانطور که پیش‌تر گفته بودم، ‌این اتفاق دیر یا زود در این منطقه روی می‌داد، درست مشابه اتفاقی که در سال‌های 115 و 526 روی داده است.» او در توضیح سخنانش گفته است که پیش‌بینی‌اش را براساس تحلیل حرکت اقمار و سیاره‌ها انجام می‌دهد. این زلزله، که قدرت آن 7.8درجه در مقیاس ریشتر است، در همان ساعات اولیه صدها قربانی گرفت و انتظار می‌رود تعداد نهایی قربانیان آن، رقم وحشتناکی باشد. این زمین‌لرزه که مرکز آن شمال شهر غازی‌انتپ در 90کیلومتری شمال مرز سوریه بوده، چنان شدتی داشته که لرزه‌های آن در مصر، لبنان، فلسطین و قبرس هم احساس شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید