• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18506
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ovgB
+
-

از لحاظ فنی امکان دارد اما نیاز به کاربرسازی نداریم

از لحاظ فنی امکان دارد اما نیاز به کاربرسازی نداریم


واکنش پیام‌رسان سروش پس از ماجراهای اخیر یک بیانیه بود. سیدمیثم سیدصالحی اما در گفت‌وگو با همشهری بار دیگر ماجرای کاربران ناخواسته یا بی‌خبر را تکذیب می‌کند. او می‌گوید هرچند از نظر فنی امکان عضوگیری به روش‌های غیرعادی وجود دارد ولی سروش از آن استفاده نمی‌کند.



در شبکه‌های اجتماعی هنوز ماجرای عضو شدن ناخواسته در سروش داغ است. چنین ماجرایی امکان دارد؟


قبلا هم گفته‌ام که چنین کاری در سروش عملا نشدنی است. فرایند ثبت کاربر در سروش زمانی انجام می‌شود که کاربر پیامکی که برایش ارسال شده را تأیید کرده و همان کد را در اپ وارد کند. تنها در این حالت کاربر می‌تواند وارد سروش شود و ثبت‌نام کند، غیراز این، ما هیچ‌وقت مسیر دیگری در سروش نداشته‌ایم.



از لحاظ فنی اما کد تأیید در دست خود سروش است و قاعدتا چون از طرف سروش فرستاده می‌شود، امکان عضو‌گیری به این روش وجود دارد؛ یعنی از نظر فنی لزومی ندارد که برای کاربر پیامک تأیید فرستاده شود و تمام این مراحل می‌تواند از طرف ادمین پیام‌رسان اجرا شود.

از نظر فنی خیلی کارها شدنی هستند. من می‌توانم شماره‌های موبایل را از صفر تا 9میلیارد در یک لیست وارد کنم. از این تعداد کاربر تصادفی، چند نفری شماره‌هایشان درست از آب درمی‌آید و عضو سیستم می‌شوند. حتی اگر با این روش هم کاربر جذب کنم، آمار جایی مثل کافه‌بازار را که نمی‌توانم دستکاری کنم. این آمار می‌گوید ‌ما بیشتر از 5میلیون کاربر فعال در کافه‌بازار داریم. مجموع این شواهد نشان می‌دهد که سروش بر مسیر مبتنی بر شفافیت حرکت کرده و همچنان بر همین مسیر راهش را ادامه می‌دهد. ما به این روش‌ها نیازی نداریم و تعداد کاربران‌مان هم مثل همه پیام‌رسان‌ها افت و خیز طبیعی داشته است. کسانی را که چنین اتفاقی برایشان افتاده راهنمایی می‌کنیم که از طریق ایمیل پشتیبانی سروش به نشانی support@sapp.ir مسئله را پیگیری کنند. بعد از پیگیری مسئله، ما جزئیات اطلاعات خودشان را در اختیارشان قرار می‌دهیم. به جز این، اگر نسبت به این ماجرا اعتراض دارند، مراجعی هستند که می‌توانند به آنها مراجعه کرده و اعتراض‌شان را ارائه کنند.



برای کسانی که ایمیل می‌زنند، چه اطلاعاتی فرستاده می‌شود تا اطمینان داشته باشند همه‌چیز درست جلو رفته است؟

زمان لاگین کردن، ورود کد احراز هویت و حتی دستگاهی که با آن کار کرده‌اند برایشان فرستاده می‌شود. از دیروز تا حالا کل پیام‌هایی که به ما در این زمینه رسیده، 8درخواست بوده که همه بررسی شده و همین اطلاعات برایشان فرستاده شده است.



ممکن است باگی در سیستم وجود داشته یا این اتفاق، ناخواسته و در جریان یک تست داخل شبکه به بیرون درز کرده باشد؟

احتمال وجود باگ نیست. چندین بار ماجرا را بررسی کرده‌ایم. فرایند ثبت نام کاربر را بارها چک کرده‌ایم. چنین اتفاقی در سروش نمی‌تواند رخ بدهد. کسانی که چنین ادعایی را ایجاد و عملا اذهان عمومی را مشوش کرده‌اند، اگر نتوانند ادعایشان را ثابت کنند باید بتوانند در قوه قضاییه پاسخگو باشند.



اما به‌نظر می‌رسد، ‌ماجرا در حدی جدی است که وزیر ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی نیز وارد ماجرا شده‌اند.

شنیده‌ام که آقای وزیر در حاشیه جلسه هیأت دولت گفتند مستنداتی داشتیم که به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دادیم. خیلی خوشحال‌تر می‌شدیم که اگر مستنداتی وجود داشت، به ما هم ارائه می‌شد و آن را می‌دیدیم ولی این مستندات به‌احتمال قوی مستندات برائت ماست چون چنین مسئله‌ای را در سروش نداشته‌، نداریم و نخواهیم داشت. ما خیلی جدی پیگیر هستیم و اگر چنین ادعایی وجود دارد، باید ثابت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید