• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18498
+
-

اهالی هنر زمینه‌ساز همصدایی ایران باشند

رئیس جمهورخطاب به هنرمندان: همانطور که من و دولت باید سخن شما را بشنویم شما نیز باید نیاز جامعه را لمس کنید

دولت
اهالی هنر زمینه‌ساز همصدایی ایران باشند


رئیس جمهور در دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه  اصحاب فرهنگ و هنر نیز گله‌های بحقی دارند و کمبودها را همه با هم باید حل کنیم، اظهارداشت:بزرگترین درس رمضان، صبر و صلح و ایستادگی در برابر مشکلات است.

پیش از ضیافت افطار روحانی با اهالی فرهنگ و هنر، سینماگرانی مثل پرویز پرستویی یا مهناز افشار با انتشار متونی در فضای مجازی اعلام کرده بودند که در این ضیافت حضور نخواهند یافت. پرستویی در متنی گلایه آمیز نظر خود را درباره شرایط بد اقتصادی منعکس کرده اما در عین حال خطاب به حسن روحانی نوشته بود شاید اگر شما رئیس جمهور نبودید اکنون همین امکان برای ابراز نظر فیلتر شده بود و همین کوچک هم نتیجه رای به شماست. بهانه سینماگران دیگری مثل مهناز افشار که بعد از پرستویی، سوار این موج شدند برای تحریم افطار روحانی از جنس اقتصادی یا معیشتی نبود و مرتبط با مسائلی بود که در حیطه وظایف قوه قضاییه است. در همین حال چهره های شاخص عرصه هنر مثل محمود دولت آبادی  نویسنده معروف کشورمان در یادداشتی درباره حواشی افطاری رئیس جمهور نوشت: «من به حسن روحانی رای داده‌ام و به همین رای که دادم، احترام می‌گذارم. بنابراین من دعوت ایشان را برای افطار پاسخ خواهم داد. دیگران هم هر کاری می‌خواهند انجام دهند به خودشان مربوط است» او نوشت: به نظر من حسن روحانی تا آنجا که توانسته برای پیشبرد اهداف و برنامه‌هایش کوشش کرده است. شاید در رسیدن به برخی از این هدف‌ها موفق نشده باشد که البته موفق هم نبوده اما من ضمن آنکه با بستانکاری‌های خودم از این سیستم باقی می‌مانم درعین حال به رای خود نیز احترام می‌گذارم و در این مهمانی حضور خواهم یافت و امیدوارم که شرایط بهتر شود. جمشید مشایخی از دیگر هنرمندانی بود که با انتشار متنی بقیه را دعوت به وحدت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این دیدار استفاده از قدرت فرهنگ، زبان هنر و هماهنگی و همصدایی را زمینه ساز پیروزی مردم دانست و با بیان اینکه اصحاب فرهنگ با زبان هنر و قلم، واقعیت ها را برای مردم تبیین می‌کنند، تاکید کرد: امروز به سرمایه اجتماعی، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید به آینده ایران نیاز داریم.  روحانی اظهار داشت: همه امامان و پیامبران ما در طول تاریخ تحت فشار بوده، مورد نقد، اعتراض و حتی آزار و اذیت قرار گرفتند، اما کمتر امامی را در طول تاریخ سراغ داریم که از سوی نزدیک‌ترین یاران و اصحابش تندترین نقدها و اعتراض‌ها را شنیده باشد. امام حسن مجتبی(ع) وقتی که با دشمنان جنگید به او خرده گرفتند که چرا می‌جنگد و آن زمان که صلح کرد نیز مورد تند ترین اعتراض‌ها قرار گرفت که چرا صلح کرده‌ای. اما امام حسن مجتبی(ع) نیز همچون ماه میلادش، صبر و استقامت را پیشه کرد تا ما نیز از او بیاموزیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در کشور خطاب به اهالی فرهنگ و هنر گفت: هم اصحاب فرهنگ و هنر و هم همه مهمانان دیگری که در زیر این سقف میزبان آنها بودیم، فهرست بلندی از مشکلات را مورد اشاره قرار دادند، اما سوال اینجاست که چه کسی باید این مشکلات را حل کند، آیا رئیس جمهور یا دولت به تنهایی می‌توانند این مشکلات را حل کنند یا اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا بر مشکلات غلبه کنیم؟

روحانی با طرح این سوال که امروز کدام نیاز ماست که حل و رفع آن نیاز به حضور و همکاری اهل فرهنگ دارد، خاطر نشان کرد: امروز در کشور نیاز به سرمایه اجتماعی قوی‌تر، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید بیشتر به آینده این کشور و ملت بزرگ فردا داریم و این هدف و نیاز محقق نمی‌شود، مگر اینکه بزرگترین قدرت کشور، یعنی قدرت فرهنگی با همه توان پا به صحنه بگذارد. روحانی اظهار داشت: اگر بناست تسلیم نشویم، باید یک ملت منسجم، متحد و شجاع را به دنیا نشان دهیم و صبر، مقاومت، انسجام، هماهنگی و همصدایی را پیشه کنیم.

وی با طرح این سوال که در این شرایط چه کسانی می‌توانند همصدایی را در جامعه بیشتر کنند، تصریح کرد: این کار بیش از هر کس از عهده شما بر می‌آید که با مردم با هنر و فرهنگ، قلم، تحلیل و کتاب سخن می‌گویید. روحانی با بیان اینکه شما اهالی فرهنگ و هنر نیز بحق از دولت متوقع هستید و حق نیز با شماست، خاطر نشان کرد: کسی نمی‌تواند منکر شود که با وجود همه تلاش‌هایی که وزرای فرهنگ ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند، همچنان کمبودها و مشکلات وجود دارند، اما امروز در شرایطی قرار داریم که همانطور که من و دولت من باید سخن شما را بشنویم شما نیز باید نیاز جامعه را بیش از گذشته لمس کرده و برای تحقق آن تلاش کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید