• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18505
+
-

شهر در رسانه‌ها



مفهوم تاب‌آوری شهری

یک کارشناس تاب‌آوری شهری در گفت‌وگو با «ایسنا» معتقد است واژه تاب‌آوری در کشور جایگزین مدیریت بحران شده و این در حالی است که در مواقع بحرانی روند مدیریتی همچنان مانند سابق پیش رفته و هنوز پیچیدگی، انعطاف‌پذیری و تکامل تاب‌آوری در این اقدامات وجود ندارد. به گفته سولماز حسینیون، امروزه به سیستمی تاب‌آور گفته می‌شود که در معرض فشارهای لحظه‌ای یا بطئی هویت خود را حفظ کند و به کارکرد خود ادامه دهد. به‌عبارت دیگر ظرفیت‌ها در مقابل فشارها بهبود یابد. وی درباره مفهوم و کاربرد «تاب‌آوری» توضیح داده که «برخی معتقدند تاب‌آوری جایگزین توسعه پایدار شده است و برخی معتقدند این دو رقیب هم هستند و بر این باورند که توسعه پایدار، حفظ منابع و سرمایه‌ها برای نسل‌های آینده است درحالی‌که تاب‌آوری تداوم گذشته تا آینده است و صرفا به این معنا نیست که بخواهیم منابعی را برای آینده حفظ کنیم.»



مجازات حبس و جریمه در انتظار قاتلان درخت

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری «میزان» درباره تصویب طرحی جایگزین برای مصوبه برج باغات، گفته که این طرح در دستور کار اعضای شورا قرار گرفته که به موجب آن قطعا میزان بارگذاری بسیار محدود خواهد بود و این امید وجود دارد که با اجرای این مصوبه باغات باقیمانده شهر تهران دست نخورده باقی بمانند. محمد سالاری درخصوص رسیدگی به تخلفات باغات تهران هم گفته که «برای باغاتی که هم‌اکنون در معرض نابودی و قطعی درخت قرار دارند به موجب مصوباتی که در شورای پنجم شهر تهران به تصویب اعضا رسیده، متخلفان باید به ازای قطع هر درخت جریمه‌ای قابل توجه پرداخت کنند؛ ضمن اینکه تبصره‌هایی وجود دارد که براساس آن، قانونگذار می‌تواند شخصی را که نسبت به قطع درخت یا از بین بردن باغات اقدام کرده به مراجع قضایی ارجاع دهد و برای این افراد مجازات قانونی حبس و جریمه درنظر گرفته شده است.»



درختان بی‌خواب تهران

روزنامه «جام جم» از تهدید گیاهان شهر به واسطه «آلودگی نوری» گزارش داده است: «گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر زمانی برای استراحت نیاز دارند. معمولا گیاهانی که اسیر زندگی شهری می‌شوند، هیچ‌وقت تاریکی مطلق را تجربه نمی‌کنند... فرصت چندساعته تاریکی نسبی از گیاهان گرفته شده و در شهرهایی مثل تهران و اراک، نورپردازی گیاهان باعث شده در تمام طول شبانه‌روز، گیاه در معرض نور شدید باشد.» به‌نوشته جام‌جم، با تابیدن نور شبانه نامناسب و مستقیم در طولانی‌مدت، ماده‌ای به نام لیگنین در گیاه به‌وجود نمی‌آید یا بسیار کم تشکیل می‌شود و استحکام گیاه کاهش پیدا می‌کند. برای مثال برف نسبتا سنگینی که سال گذشته در تهران بارید، نسبت به سال‌های قبل آنقدر شدید نبود. اما این برف خسارت زیادی به درختان نارون بلوار کشاورز تهران که شب‌ها تحت نورپردازی غیرضروری قرار دارند وارد کرد و بسیاری از شاخه‌های اصلی درختان شکست.

این خبر را به اشتراک بگذارید