• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185035
+
-

کشاورزی بدون آمار

خبر: جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: آمار در بخش کشاورزی دقیق نیست به‌طوری که من نیز به‌عنوان وزیر آمار دقیقی از تولیدات بخش کشاورزی ندارم. او با اعلام راه‌اندازی رصدخانه بخش کشاورزی، تأکید کرد: وضعیت به‌گونه‌ای است که اگر میزان تولید محصولات کشاورزی را جست‌وجو کنید از 90میلیون تن تا 140میلیون تن قابل مشاهده است.
  نقد: اذعان عالی‌ترین مقام وزارت جهادکشاورزی به دقیق نبودن آمارها در بخش کشاورزی به وضوح نشان می‌دهد که این بی‌دقتی در احصای آمارها می‌تواند زمینه‌ساز فساد و رانت باشد. حتی دولت را در سیاستگذاری دچار خطا کند و بودجه‌ها واعتبارات زیادی ناشی از برآوردهای کلی به هدر برود. در چنین وضعی اختصاص یارانه در بخش کشاورزی هم به‌صورت کور و غیرهدفمند صورت می‌گیرد و ذ‌ینفعان در نبود شفافیت آماری، با بیش‌برآورد‌کردن سطح زیرکشت و تولید محصولات کشاورزی زراعی و باغی، تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، یارانه کود و بذر و نهاده‌های تولید را به نفع خویش مصادره می‌کنند حال آنکه این یارانه‌ها و مشوق‌ها به نام کشاورزان داده می‌شود.
افزون بر این در نبود آمارهای دقیق، شاهد اتلاف منابع آبی خواهیم بود. از این جهت تاسیس رصدخانه کشاورزی، زیرنظر وزارت جهادکشاورزی به‌دلیل ابهام‌ها شاید راهگشا نباشد. از این نظر راز انحراف اقتصاد بخش کشاورزی را می‌توان در صداقت وزیر مشاهده کرد که می‌گوید: آمار دقیقی ندارد. بنابراین تهیه آمارهای دقیق از شاخص‌های بخش کشاورزی در ابعاد مختلف باید در نهادی صورت گیرد که استقلال داشته باشد و ذینفع هم نباشد. زیرا در غیراین صورت بازهم شاهد آمارسازی برای گرفتن رانت نهاده‌های تولید و تسهیلات ارزان‌قیمت از بانک کشاورزی خواهیم‌بود و نتیجه‌اش نفع دیگران از جیب کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید