• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185019
+
-

روایت یک روز شلوغ در نیمه جشنواره

ستاره قدیمی سینما از رهبر معظم انقلاب درباره عفو گسترده محکومان حوادث اخیر قدردانی کرد

گزارش
روایت یک روز شلوغ در نیمه جشنواره

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه نگار

7 روز از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر می‌گذرد، در سینما مطبوعات به سنت سال‌های گذشته بعد از اکران هر فیلم نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها برگزار می‌شود؛ نشست‌هایی که همچنان پرسش و پاسخ‌ها در فضای شلوغ مطرح می‌شود.

ریتم کند «بعد از رفتن»
در پنجمین روز از جشنواره 2 فیلم «بعد از رفتن» و «کت چرمی» اکران شدند. فیلم‌هایی که ساخته 2 کارگردان فیلم اولی بودند.  «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی از فیلم‌های پربازیگر این دوره از جشنواره است. در این فیلم صابر ابر در کنار بازیگرانی که کارنامه پربار تئاتری دارند حضور داشت. پانته‌آ پناهی‌ها، احترام برومند و بهرام شاه‌محمدلو از بازیگران این فیلم بودند. فیلم یک درام اجتماعی با نگاهی به مسائل روز جامعه است. فیلمی با یک قصه‌ای که سعی داشت در هر سکانسی مخاطبش را غافلگیر کند اما آنقدر قصه کند پیش می‌رفت که این غافلگیری، هیچ جذابیتی برای تماشاگر نداشت. ریتم کند و بازی‌های تصنعی نتوانسته بود «بعد از رفتن» رضا نجاتی را به مذاق تماشاگران خوش بیاورد.

ردپای مهدویان در کت چرمی
«کت چرمی» ساخته حسین میرزا محمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی از فیلم‌های پنجمین روز جشنواره بود. یک فیلم جنایی که قصه آدم‌های تنها و شکست خورده را روایت می‌کند. در قصه این فیلم کارگردان از فساد اقتصادی هم می‌گوید. اگر کسی فیلم و سریال‌های محمدحسین مهدویان را دیده باشد، ردپای کارگردانی و نگاه این فیلمساز را در  «کت چرمی» هم احساس خواهد کرد؛ فیلمی که سبک فیلمسازی مهدویان در آن به‌عنوان مشاور کارگردان آورده شده است. انگار این روزها مهدویان در فیلم‌ها و سریال‌ها تکثیر می‌شود. همراه همیشگی او، جواد عزتی است که بعد از هادی حجازی‌فر کاربلد در فیلم‌های اولش حالا همراه مهدویان شده و البته از عهده نقش‌ها به خوبی برمی‌آید. جواد عزتی در این فیلم توانسته بازی خوبی داشته باشد. در این فیلم هم پانته‌آ پناهی‌ها مانند فیلم «بعد از رفتن» بازی کوتاهی دارد و صابر ابر در نقش مأمور اطلاعات بهتر از «بعد از رفتن» حاضر شده است. کارگردان در این فیلم به موضوعات مختلف اجتماعی می‌پردازد. از فساد اقتصادی، سوءاستفاده از دخترانِ بی‌سرپرست یا بدسرپرست و ترانزیت مواد‌مخدر تا سوءاستفاده از خیریه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد، وضعیت حاشیه‌نشین‌ها و... . کارگردان سعی می‌کند در این فیلم به همه آنها بپردازد البته در برخی از موارد موفق بوده.

سارا حاتمی از زخم کاری تا کت چرمی
در تیتراژ این فیلم نام سارا حاتمی آورده شده، بازیگری که حالا به سینمای ایران معرفی می‌شود. حاتمی در سریال نمایش خانگی «زخم کاری» به کارگردانی مهدویان حضور داشت که توانست بازی خوبی داشته باشد و از عهده نقشش بر بیاید. حالا او در نقش ثریا در «کت چرمی» بازی می‌کند و می‌توان گفت یکی از بازیگر‌های خوب این فیلم به‌حساب می‌آید.

آغاز اکران فیلم‌های کوتاه
در کنار پخش 6فیلم مستند، نمایش آثار فیلم‌های کوتاه راه یافته به جشنواره آغاز شد. این فیلم‌ها در برج میلاد و پردیس ملت نمایش داده می‌شوند. هر چند ستاد برگزاری جشنواره تصمیم گرفته تا اسامی فیلم‌ها در بخش بین‌الملل را به شکل روزانه اعلام کند، اما فیلم‌های بخش کوتاه و مستند اعلام شده‌اند.
 فیلم فجر از دیروز دوشنبه ۱۷ بهمن در خانه جشنواره و خانه رسانه آغاز ‌شده. در هر روز جشنواره 6 فیلم کوتاه نمایش داده می‌شود.
 9 فیلم کوتاه «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و تهیه‌کنندگی فرهاد حاجی‌عباسی، «اندروا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر پذیرفته، «برنو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد ثریا، «جناکات» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عطا مجابی، «رنگارنگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی، «قهوه‌خانه عاشیقلار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا جمالی، «لابیرنت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن وحدانی، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی و نوید نامی و تهیه‌کنندگی نیلوفر زیوردار و «وقفه» به کارگردانی مانا پاک‌سرشت و تهیه‌کنندگی البرز پورصیاد از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران است.

ابوالفضل پورعرب در ملت
در این روزها کمتر پیش آمده که میهمانی به سینمای رسانه بیاید، اما در پنجمین روز جشنواره، ابوالفضل پورعرب میهمان جشنواره بود. پورعرب در اظهارات خود با تقدیر از رهبر انقلاب درباره عفو محکومان، تاکید کرد: عفو تعداد قابل توجهی از محکومان حوادث اخیر کام جامعه را شیرین کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید