• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185022
+
-

دنیای وحشی زاگرس در جشنواره فجر 41

مستند فجر
دنیای وحشی زاگرس در جشنواره فجر 41

یکی از مستندهایی که در جشنواره فیلم فجر پخش می‌شود، مستند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور است؛ داستانی که از حیات وحش متنوع رشته‌کوه‌های پهناور زاگرس است. کوه‌هایی که غرب ایران را تحت سیطره خود قرار داده و بخشی از حیات وحش آن، سوژه مستند افشین‌پور شده است. این فیلم پنجمین اثر مستند فرشاد افشین‌پور بعد از «زندگی در قلب دنا 1390»، «سفر به آمادای 1393»، «امپراتوری سنجاب‌ها 1395» و «پرندگان در سرزمین آفتاب 1399»، با نام «دنیای وحشی زاگرس» است که در راستا و امتداد دغدغه‌های حیات‌وحشی افشین‌پور پس از چند سال پژوهش و تصویربرداری به‌عنوان افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. فیلم با تصاویری چشم‌نواز، به دل طبیعت بکر و کمتر دیده‌شده زاگرس رفته و در این میان به زیست پیدا و پنهان جانداران مختلف این منطقه پرداخته است. تماشای تصاویر جذاب پرندگان و جانوران که پیش‌تر و در این ابعاد در مستندهای حیات‌وحش خارجی دیده ‌شده بود، در مستندی ایرانی، علاوه بر جذابیت بصری القاگر نوعی حس افتخار، اطمینان و پیشرفت است که در تمام لحظات این مستند تماشایی به تماشاگر هدیه می‌شود.
افشین‌پور که سال‌ها تجربه مستندسازی حیات وحش را داشته و با ساخت اثر «امپراتوری سنجاب‌ها» نظرات بسیاری از مخاطبان این ژانر پرطرفدار را به‌خود جلب کرده بود، این بار با مستندی متفاوت پای به جشنواره فجر گذاشته است. او برای ساخت این مستند از شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت جایزه بهترین تصویربرداری را دریافت کرده بود. با دیدن فیلم به خوبی می‌توان فهمید که افشین‌پور برای ساخت این فیلم زحمات زیادی کشیده و تلاش کرده تصاویری متفاوت را از حیات وحش غنی منطقه زاگرس به نمایش بگذارد. او پیش‌تر در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود که 5سال برای تولید این مستند زمان گذاشته و 10سال نیز پژوهش کرده است. پژوهشی که اثرات آن در جای‌جای فیلم قابل مشاهده است.
افشین‌‌پور در سناریوی خود برای ساخت این مستند تلاش کرده همه گونه‌های حیات وحش حاضر در این منطقه را پوشش داده و تصاویری از آنها را به نمایش بگذارد و احتمالاً همین موضوع کار او را سخت‌تر کرده است. البته شیوه روایی او نیز قابل توجه است، چرا که تلاش کرده با روایت یک داستان کوتاه از زندگی این حیوانات، مخاطب را تا آخرین لحظه روی صندلی خود میخکوب کند. صدای جادویی استاد داوود نماینده بر مستند «دنیای وحشی زاگرس» نشسته و سطح کیفی این اثر را چند پله بالاتر برده است. شاید بتوان گفت نریشن این مستند یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن است.​

 

این خبر را به اشتراک بگذارید