خبر: کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه روز دوشنبه (۱۰ بهمن)، واردات خودروهای کارکرده با عمر 5تا 8سال را تصویب کرد. به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات این خودروها در جهت حمایت از مردم و معیشت خانوادهها بوده و قطعاً تأثیر مثبتی در کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد شد؛ چرا که قیمت این خودروها، ارزانتر از قیمت صفر آن است و خدمات پس از فروش را هم تضمین میکند.
نقد: بازار خودروی ایران شبیه فردی تشنه و بیتاب است که هر یک قطره آب، برای او مرهم خواهد بود؛ اما آیا میتوان به قطعیت گفت که درد این فرد فقط نبودن آب است و آب خوراندن به او میتواند پایان رنج او باشد؟ واضح است که اگر او بهدلیل خونریزی دچار احساس تشنگی شده باشد، گاهی کمترین مقدار آب هم میتواند به وخامت حالش منجر شود. در نسخهپیچی برای بازار خودرو نیز وضع به همین منوال است و راهکارهایی که 20سال پیش میتوانست به سامان یافتن بازار انحصاری خودرو منجر شود، لزوماً اکنون نیز موفق به تحقق این هدف نخواهند شد. اقتصاد ایران بهواسطه محدودیتهای ناجوانمردانه با تورم و کاهش ارزش پول کلی مواجه شده و صاحبان نقدینگی به ناگزیر برای در امان ماندن از افت ارزش به خرید طلا، ارز و کالاهای سرمایهای پناه بردهاند. در این شرایط، خارج کردن ارز برای واردات خودروهای دستدوم، اگرچه قادر است کفه عرضه را در بازار خودرو سنگین کند و تا مادامیکه واردات ادامه دارد، به شکست قیمتها منجر شود؛ اما در مجموع، فقط جای توابع را در کلیت اقتصاد تغییر میدهد و قادر به تغییر معادلات کلان آن نیست. بهعبارتی، واردات خودرو به قیمت افزایش تقاضا برای ارز، میتواند تقاضای خودرو را سیراب کند.
نسخهپیچی برای بازار خودرو
در همینه زمینه :