• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184806
+
-

ضرورت توسعه ناوگان امداد هوایی کشور

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

با توجه به قرارگرفتن ایران در منطقه‌ای که محل وقوع حوادث طبیعی زیادی است، بی‌تردید تقویت ناوگان هوایی امدادی کشور هم، باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مسئولان باشد. کشور ما تجربه تلخ بلایای طبیعی، به‌ویژه زلزله‌های فاجعه‌بار را داشته است. در این میان استفاده از امکانات هوایی در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده، همواره بخش جدایی‌ناپذیر عملیات مقابله بوده است. پشتیبانی هوایی در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله بم در سال ۱۳۸۲، یکی از تجارب قابل تأمل در امدادرسانی هوایی است. در این فاجعه که اکثر مراکز درمانی منطقه به‌دلیل آسیب‌های جدی، غیرقابل بهره‌برداری شده بود، فرودگاه محلی شهر بم، نقطه اعزام کلیه مجروحان به دیگر شهرهای کشور بود. حجم اعزام نیروهای امدادی- درمانی به این شهر و انتقال مجروحان به دیگر شهرها تا به امروز، در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

70درصد پایگاه‌ها در مناطق صعب‌العبور
سرعت عمل در عملیات‌های امداد و نجات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم‌اکنون ۵۱پایگاه اورژانس هوایی، در سطح کشور فعال است که ۷۰درصد مأموریت‌های آنها در مناطق محروم و صعب‌العبور انجام می‌شود. رئیس سازمان اورژانس کشور در حالی خبر از راه‌اندازی 6پایگاه اورژانس هوایی در کشور می‌دهد که معتقد است بالگردهای در نظر گرفته شده، چندان برای آمبولانس هوایی مناسب نیستند. آمبولانس هوایی، بالگرد خاص خود را می‌طلبد. او با انتقاد از اینکه اعتباری در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای اورژانس هوایی درنظر گرفته نشده، می‌گوید: «اگر اعتبار حداقلی ۷۰۰میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درنظر گرفته نشود، تعطیلی پایگاه‌های اورژانس هوایی را در پی خواهد داشت».

کاهش هزینه‌های اورژانس کشور
جعفر میعادفر، با انتقاد از اینکه هزینه‌های جاری سازمان اورژانس کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نه‌تنها هیچ افزایشی نداشته، بلکه ۵درصد هم کاهش یافته، افزوده است: «البته یکی از نکات مثبت بودجه این است که از محل مالیات سیگار و عوارض ترافیکی، مبالغی برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده؛ زیرا یکی از چالش‌های اساسی ما، بحث تأمین آمبولانس است.» به‌گفته او، با توجه به اینکه تقویت ناوگان آمبولانس به‌عنوان مطالبه جدی مردم حوزه‌های انتخابیه، مورد توجه جدی نمایندگان مجلس است، بنابراین اجماع عمومی مجلس، در مورد نوسازی آمبولانس‌های فرسوده وجود دارد. او می‌گوید:«‌به‌طور قطع اگر مجلس و دولت اعتبار حداقلی ۷۰۰ میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی نکنند، پایگاه اورژانس هوایی، تعطیل خواهد شد؛ بنابراین ما انتظار داریم بودجه لازم درنظر گرفته شود تا سال آینده با مشکلی مواجه نشویم».

4فروند بالگرد هلال احمر زمینگیر شدند
در هلال احمر هم وضعیت چندان بهتر از اورژانس کشور در بخش امداد هوایی نیست؛ از 22فروند بالگرد امدادی هلال احمر، 4فروند زمینگیر و غیرفعال است و 18فروند دیگر نیز در استان‌ها مستقر شده‌ اند. بالگردهایی که تماماً نیازمند اورهال و صرف هزینه‌های هنگفت برای تعمیر و نگهداری هستند. بنا بر گفته مدیران جمعیت هلال احمر، هزینه تعمیر هر بالگرد میل، 3هزار دلار و هزینه خرید هر دستگاه بالگرد میل به ناوگان امداد هوایی کشور 20میلیون دلار است.

تولیدکنندگان داخل، دست به کارند
درست است که در سال‌های گذشته، ناوگان امداد هوایی کشور در سایه مشکلات تحریم‌ها، فرسوده و فرتوت شده‌اند، اما در این میان تولید‌کنندگان داخلی هم بیکار نمانده‌اند و برای تأمین این نیاز، آستین‌ها را بالا زده‌اند. شرکت هلی‌کوپتری «آوا سلامت» که چندی پیش رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران هم از آن بازدید کرده بود، ازجمله این شرکت‌هاست. سیدحسین صفوی، در حاشیه بازدید از شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت گفت:«هم‌اکنون شاهد موفقیت، همت و تلاش‌های روزافزون در شرکت هلی‌کوپتری آواسلامت هستیم و باعث افتخار است که با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، تلاش‌ها جهت تقویت بالگردهای اورژانس هوایی به نتیجه رسیده است.» او با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته تا در مدت زمان کوتاهی، شاهد پیشرفت شرکت هلی‌کوپتری باشیم، افزود:«تمام اقدامات و برنامه‌های اجرایی که در این راستا اجرا شده، مستند خواهند شد تا روش‌ها و برنامه‌ها برای سایرین نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.» رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، همچنین خاطرنشان کرد:«به جز فعالیت‌هایی که امروز توسط مهندسان ایرانی در زمینه تعمیر و ساخت قطعات مورد نیاز هلی‌کوپترها شده، در راستای خدمات‌رسانی به مصدومان و آسیب‌دیدگان، اقدامات بسیار مهم و بزرگی که اثربخش بوده‌اند نیز، صورت گرفته است و سازمان اورژانس کشور هم تأکید به ادامه این فعالیت‌ها دارد تا بتوانیم به‌صورت مطلوبی از این خدمات، بهره‌برداری کنیم.» به‌گفته کاپیتان کیومرث احدی، مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت، این شرکت ۵ ایستگاه عملیاتی ویژه اورژانس هوایی در البرز، سمنان، گرگان، یزد و گناباد (خراسان رضوی) دارد و هر کدام از این ایستگاه‌ها، دارای یک بالگرد ویژه اورژانس هوایی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید