• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184604
+
-

جعفری‌جوزانی روی نیمکت ذخیره‌ها

گزارش
جعفری‌جوزانی روی نیمکت ذخیره‌ها

به‌جز ۲۴فیلم بخش مسابقه سینمای ایران، هیأت انتخاب ۴فیلم هم به‌عنوان رزرو برگزیده است. فیلم‌هایی که درباره‌شان گفته شده اگر به‌موقع آماده نمایش شوند در فجر چهل‌ویکم به نمایش درمی‌آیند. نکته جالب توجه فیلم‌های بخش رزرو ناشناخته بودن اغلب آنهاست. از ۴فیلم بخش رزرو، ۳فیلم نخستین ساخته سازندگانشان هستند؛ فیلم‌هایی که اطلاعات چندانی هم درباره‌شان وجود ندارد. جست‌وجوی خبرها درباره فیلم «اخت‌الرضا» به‌عنوان یکی از آثار پذیرفته شده در جشنواره نشان می‌دهد که این اثر، تله‌فیلمی محصول صداوسیمای قم است. فیلمی به کارگردانی مجتبی طباطبایی که روایتگر بخشی از زندگی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیهاست. به‌گفته مجتبی طباطبایی این فیلم محصولی مشترک از آستان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و عتبه حسینی(ع) است و به‌گفته کارگردانش قرار است به زبان‌های عربی و انگلیسی هم دوبله شود. «جان جانان» دیگر فیلم حاضر در بخش رزرو است. فیلمی به کارگردانی شادی‌آفرین  ‌اللهیاری که دختر حبیب‌ اللهیاری تهیه‌کننده و مدیر تولید است. حبیب ‌اللهیاری، تهیه‌کننده فیلم جان جانان نیز هست. «۴۸ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری نیز در همین بخش حضور دارد که اگر به‌موقع آماده نمایش شود در جشنواره چهل‌ویکم فجر به نمایش درمی‌آید.

  جوزانی و «بهشت تبهکاران» 
همچنین مسعود جعفری‌جوزانی نه‌تنها شاخص‌ترین فیلمساز حاضر در بخش رزرو است، حتی ‌ یکی از مهم‌ترین‌های فجر چهل‌ویکم نام گرفته است. فیلم مسعود جعفری‌جوزانی ماجرایی تاریخی دارد. این فیلم به بخشی از وقایع ملی شدن صنعت نفت می‌پردازد. داستان بهشت تبهکاران در سال۱۳۲۹ روایت می‌شود؛ سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد. بهشت تبهکاران یکی از پروژه‌هایی است که جوزانی از سال‌ها پیش در تلاش برای ساختش بود. این فیلم از سال۹۹ به پیش‌تولید رسید و بخشی از دکورهایش در شهرک غزالی ساخته شد. بهشت تبهکاران پس از طی کردن مرحله طولانی پیش تولید، سرانجام امسال مقابل دوربین رفت. جعفری‌جوزانی در این فیلم سینمایی از بازیگران متعددی استفاده کرده است که ازجمله این بازیگران می‌توان به امیرحسین آرمان و رضا یزدانی اشاره کرد که نقش اصلی مرد در این پروژه را بازی می‌کنند.لادن مستوفی نیز در این پروژه سینمایی جعفری‌جوزانی را همراهی می‌کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را فتح‌الله جعفری‌جوزانی برعهده داشته و سرمایه‌گذار این پروژه بنیاد سینمایی فارابی است. فیلمی که هنوز مراحل فنی‌اش تمام نشده و به همین دلیل از حضور در فهرست آثار مسابقه بازمانده و در بخش رزرو حاضر است.

  بازمانده از سینمای دهه۶۰  
مسعود جعفری‌جوزانی یکی از چهره‌های شاخص سینمای ایران در دهه60 است که همچنان در عرصه فیلمسازی حضور دارد. «جاده‌های سرد» نخستین فیلم بلند سینمایی جوزانی یکی از آثار شاخص جریانی است که بعدها از آن به‌عنوان سینمای نوین ایران یاد شد. جوزانی با «شیرسنگی» یک وسترن بومی ساخت؛ فیلمی که شاید بهترین اثر سازنده‌اش باشد. «در مسیر تندباد» کار بعدی جوزانی به نوعی تکمیل بخش شیرسنگی بود. در مسیر تندباد جایزه بهترین فیلم هفتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. جعفری‌جوزانی دهه70 را با تهیه‌کنندگی فیلم‌های «ناصرالدین‌شاه آکتورسینما» و «سایه خیال» آغاز کرد و کنارش فیلم «یک مرد، یک خرس» را هم به‌عنوان کارگردان جلوی دوربین برد. در سال‌های بعد جوزانی کم کار شد و در دهه۸۰ سال‌های زیادی را صرف سریال تاریخی «در چشم باد» کرد؛ سریالی که یکی از فاخر‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی همه این سال‌هاست. بازگشت به سینما در دهه۹۰ و ساخت کمدی «ایران‌برگر» و فیلم اجتماعی «پشت دیوار سکوت»، ازجمله فعالیت‌های به ثمر نشسته این سینماگر قدیمی بود‌. اگر شرایط فراهم باشد، می‌شود درام تاریخی بهشت تبهکاران را در جشنواره امسال تماشا کرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید