• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184453
+
-

انفجار در پیشاور، 3‌ماه پس از اعلام جنگ تحریک طالبان

تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که انفجار پیشاور، آغاز حملات انتقام‌جویانه این گروه علیه اسلام‌آباد است

جهان‌نما
انفجار در پیشاور، 3‌ماه پس از اعلام جنگ تحریک طالبان

کمتر از 3‌ماه پس از پایان آتش‌بس گروه تحریک طالبان با دولت اسلام آباد، پاکستان ناآرام و ناامن است. روز دوشنبه انفجار انتحاری قدرتمندی در مسجدی در مرکز شهر پیشاور، 32کشته و 142زخمی به جای گذاشت. قدرت این انفجار به حدی بود که بخشی از ساختمان مسجد را به‌ صورت کامل تخریب کرد. ساعاتی پس از این حمله تروریستی، گروه تحریک طالبان، مسئولیت آن را به‌عهده گرفت. گفته شده در زمان انفجار، حدود 300نفر در مسجد حضور داشته‌اند و عامل حمله هم در صف اول و در نزدیکی محراب نشسته بوده است. با توجه به ویدئوهای منتشر شده، سقف مسجد سالم به‌نظر می‌رسد، اما شدت انفجار تا بدان جا بوده که بخش عمده دیوار جلوی مسجد فروریخته است.
آمار قربانیان حمله را روزنامه داون پاکستان اعلام کرده که البته انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد. الجزیره نیز درخصوص محل قرار‌گیری مسجد در منطقه امنیتی پیشاور عنوان کرده که در آن ساختمان‌های مهم دولتی از جمله فرماندهی پلیس ایالتی، اداره ضد‌تروریسم پاکستان، خانه وزیر ارشد ایالت خیبرپشتون‌خواه و ساختمان مجلس ایالتی قرار دارد. براساس گزارش‌های وارده، بیشترین قربانیان این حمله، نیروهای پلیس هستند. مکرم خراسانی، برادر عمر خالد خراسانی، فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان که سال گذشته در افغانستان کشته شد، اعلام کرد که حمله انتحاری امروز در مسجدی در پیشاور، آغاز حملات انتقام‌جویانه برای برادرش است. پیشاور، مرکز استان خیبر پختونخوا در نزدیکی مرز افغانستان و در شمال غرب پاکستان واقع شده و در سال‌های گذشته، حملات تروریستی متعددی را تجربه کرده است. در‌ ماه مارس گذشته، یعنی حدود 11‌ماه پیش، هم یک بمب‌گذار انتحاری به مسجد شیعیان در پیشاور حمله کرد و مرگبارترین حمله تروریستی پاکستان از سال 2018را با 64کشته رقم زد. مسئولیت آن حمله را گروه تروریستی داعش خراسان، برعهده گرفت.
در عین حال نه فقط پیشاور، بلکه کل پاکستان طی یک سال گذشته شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است. گروه تحریک طالبان پاکستان، پس از پایان آتش‌بس خود با دولت، فرمان جنگ علیه دولت مرکزی در اسلام‌آباد را صادر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید