• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184344
+
-

روزهای ناآرام در انتظار دولت ملونی

مدیریت بدهی‌های دولتی و اختلافات احتمالی دولت ائتلافی ایتالیا بر سر جنگ اوکراین مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جورجیا ملونی است

دریچه
روزهای ناآرام در انتظار دولت ملونی

عمر دولت خانم جورجیا ملونی، در ایتالیا به صدمین روز رسیده است. او در این مدت با اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و پاپ فرانسیس دیدار داشته است. اتحادیه اروپا و کلیسای واتیکان 2نهادی هستند که هر دولتی در ایتالیا سر و کار زیادی با آنها دارد. دولت ملانی در کارنامه 100روزه خود، یک نقطه درخشان هم دارد: دستگیری ماتئو مسینا دنارو؛ یکی از بزرگ‌ترین روسای مافیا که بیش از 30سال بود که در صدر فهرست افراد تحت تعقیب قرار داشت. دولت ملانی همچنین در شرایطی که تنها 10هفته فرصت داشت موفق شد تا بودجه2023 را تنظیم کند و به تصویب پارلمان برساند. نخست‌وزیر ایتالیا همچنین مدعی است که توانسته به خوبی پرداخت بدهی‌های دولت را مدیریت کند. با توجه به این کارنامه، حزب ملونی یعنی حزب برادران ایتالیا، موفق شده تا محبوبیتش را از 26درصد در زمان انتخابات عمومی به حدود 30درصد برساند.
دولت ملونی اما در ماه‌های آینده با 3چالش جدی روبه‌روست. نخستین مورد آن مربوط به بودجه بهبود وضعیت اقتصادی ایتالیاست. دولت ملونی باید ثابت کند که می‌تواند 55قسط وام کمیسیون اروپا را پرداخت کند. این در حالی است که دولت ایتالیا همین حالا هم برای پرداخت اقساط وام‌هایی که در گذشته دریافت کرده از برنامه تعیین شده عقب است. اختلافات احتمالی در دولت ائتلافی ملونی نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که موقعیت سیاسی خانم نخست‌وزیر را تهدید می‌کند. بزرگ‌ترین نگرانی ملونی در زمان تشکیل دولت ائتلافی این بود که 2حزب شریک در قدرت از تصمیم او برای تحریم روسیه و ارسال تسلیحات به اوکراین حمایت نکنند. ماتئو سالوینی، رهبر حزب «لیگ شمال» و شریک سیاسی ملونی زمانی از حامیان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌شمار می‌رفت. سیلویو برلوسکنی رهبر حزب «ایتالیا به پیش» دیگر شریک دولت ائتلافی نیز تمایلات مشابهی دارد. گرچه هیچ‌یک از این دو حزب تاکنون موضع رسمی دولت را به چالش نکشیده‌اند اما با تشدید احتمالی جنگ در اوکراین مشخص نیست که این سکوت همیشگی باشد. سومین و جدی‌ترین تهدید علیه ثبات فعلی دولت ایتالیا، طرح بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره و کاهش خرید اوراق قرضه است که ملونی بارها از آن انتقاد کرده است. تصمیم بانک مرکزی اروپا فشار مالی زیادی را به دولت ملونی وارد کرده و او را مجبور خواهد کرد که به اصلاحات اقتصادی شتاب دهد؛ ماموریتی که در کوتاه‌مدت انجامش اگر نه غیرممکن، اما بسیار دشوار خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید