• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184322
+
-

عدالت آموزشی «برپا»ست

سامانه «برپا» به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌هایشان را افزایش داده و سریع‌تر به اهداف شان برسند

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

اجرای طرح تحول اجتماع‌محور 2020محله کم‌برخوردار از 5اردیبهشت‌ماه امسال در راستای استقرار عدالت آموزشی- تربیتی در کشور کلید خورد. برای اجرای این طرح، ابتدا فهرست محلات محروم و کم‌برخوردار کشور طی مطالعه‌ای احصاء و پس از همفکری با صاحب‌نظران اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، طرحی تهیه و به تأیید رهبری رسید. وقتی قرار شد در مسیر برقراری عدالت آموزشی در محله‌های 2020 قدمی برداشته شود، قرارگاه عملیاتی عدالت تربیتی و بهره آموزشی در برابر هم شکل گرفت؛ قرارگاهی که تشکیل شد تا مشکلات آموزشی محله‌های کم برخوردار احصاء شود و بچه‌ها بتوانند متناسب با توانایی و استعدادهایشان آموزش ببینند.

مأموریت‌های آموزش ‌و ‌پرورش
وظیفه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش در این طرح تعریف شده، تحکیم و تثبیت رویکرد عدالت‌محور برای رفع تبعیض‌های آموزشی و پرورشی، شناسایی و بسیج ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، ابلاغ نقش‌ها و مسئولیت‌های شوراهای محلات، غنی‌سازی اوقات فراغت، مشارکت در جذب خیرین مدرسه‌ساز، تشویق و ترغیب خانواده‌ها و اتباع برای ثبت نام در دوره‌های سوادآموزی و همچنین تداوم آموزش‌ها بود.
حالا در راستای اجرای همین طرح در محله‌های کم‌برخوردار «سامانه برپا» برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان رونمایی شد. سامانه‌ای که قرار است به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌هایشان را افزایش داده و سریع‌تر به اهداف شان برسند. در مراسم رونمایی از سامانه برپا یا همان برنامه پشتیبان آموزشی که با حضور آقامحمدی، جانشین وزیرکشور و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی‌محور 2020محله و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، آقامحمدی گفت: در 2020محله کم‌برخوردار کشور، حدود 19میلیون و 700هزار نفر ساکن هستند. به‌گفته او، تاکنون 884هزار نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده و زمینه ادامه تحصیل150هزار نفر از آنها فراهم شده است؛ اما در مقابل دانش‌آموزانی داشتیم که امکان تحصیل داشتند اما وضعیت تحصیلی خوبی نداشتند. برای جبران این عقب‌افتادگی‌ها، سامانه برپا را تعریف کرده و زمینه ای را فراهم کردیم که دانش‌آموزان ضعیف در یک یا چند درس با کمک دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسبت به جبران این عقب‌افتادگی‌ها اقدام کنند.
به‌گفته او، درست است که طرح تحول بنیادین در این محله‌ها مدت‌هاست آغاز شده، اما زمانی می‌توانیم ادعای کار در این حوزه را داشته باشیم که بتوانیم جایگاه افراد ساکن در این محله‌ها را تغییر دهیم؛ در این صورت است که می‌توانیم بگوییم حاصل کار و حضور ما در محله‌ها، ایجاد تحول بوده است.
وزیر آموزش و پرورش هم می‌گوید: تلاش در جهت تقویت حوزه آموزشی در محله‌های کم‌برخوردار کشور و برقراری عدالت آموزشی برای بچه‌ها به نتیجه نمی‌رسد مگر با بهره‌گیری از کمک خیرین؛ ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور خیرین در امر آموزش و پرورش هستیم و باید مانند زمان جنگ از ظرفیت معلمان جهادی استفاده کنیم.
یوسف نوری، همچنین مشارکت مردم در امور اجتماعی، سیاسی و اقدامات جهادی را از برکات جمهوری اسلامی برمی‌شمارد و می‌گوید: باید ضمن تقویت این بُعد، به مواردی چون امور تربیتی که حذف شده نیز توجه کرده و آنها را برگردانیم.
نوری با اشاره به ظرفیت فراهم شده در سامانه برپا، برای جبران افت کیفیت تحصیل و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند، گفت: باید این حرکات را قدر بدانیم. معلمان جدید ما هم باید وارد شوند و در هر عرصه‌ای که می‌توانند مشارکت کنند. نهایت و غایت هر انسانی این است، هر آنچه را که آموخته در جامعه نشر دهد. زکات علم شما، انتشار آن است.

سامانه برپا چیست؟
دانش‌آموزانی که به هر دلیل توانایی شرکت در کلاس های درسی را ندارند، می‌توانند در سامانه برپا حضور پیدا کنند. سامانه برپا به دانش‌آموزان کمک خواهد کرد تا مهارت‌هایشان را افزایش دهند و سریع‌تر به اهدافشان برسند. خان‌محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه مراسم رونمایی از این سامانه، افزود:‌ «امیدواریم پس از شروع قدم امروز، راه‌اندازی سامانه به سرعت اجرایی شود و اقدامات ما که در وزارت کشور انجام شده است، به نتیجه برسد». او با بیان اینکه تعداد زیادی از معلمان در این فرایند مشارکت می‌کنند تا به دانش‌آموزانی که به هر دلیل دچار مشکل در تحصیل هستند و دسترسی به آموزش ندارند کمک کنند، ادامه داد: « تعداد معلمان و گروه‌های جهادی، با انگیزه کم نیستند، ما در سامانه برپا می‌خواهیم ظرفیت‌ها و نیازها را به یکدیگر متصل و این ظرفیت‌های جهادی را توسعه دهیم.» خان‌محمدی همچنین اشاره کرد: «از ابتدای همکاری با ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی‌محور محلات، وضعیت ۲۰۲۰ محله بررسی و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید