• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184275
+
-

ساخت دهکده‌های سلامت برای سالمندان پایتخت

26هزار نفر از کارگران شهرداری تهران در برابر هپاتیت B واکسینه شدند

گزارش
ساخت دهکده‌های سلامت برای سالمندان پایتخت

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

بیست‌ودومین شنبه امید و افتخار با 6خبر مهم سلامت‌محور برای شهروندان پایتخت برگزار شد. مهم‌ترین خبر در این برنامه آغاز طرح واکسیناسیون ضربتی 26هزار نفر از کارگران شهرداری تهران بود.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم گفت: «میان تمام شنبه‌های امید و افتخاری که از مرداد‌ماه امسال تاکنون برگزار شده، این روز یکی از بهترین شنبه‌های امید و افتخار است زیرا با طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران شهرداری مستقیما به زحمتکش‌ترین قشر جامعه خدمت می‌کنیم.» علیرضا زاکانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای سامانه بهداشت و درمان در شهر تهران تصریح کرد: «یکی از ویژگی‌های خوب پایتخت بالا بودن ظرفیت نظام پزشکی و سلامت در شهر است، اما از این ظرفیت بالا استفاده بهینه نمی‌شود. در کنار ظرفیت بالای نظام سلامت در تهران، شهر از عدم‌گسترش مناسب شبکه بهداشت رنج می‌برد. ما در تهران کادر مجرب درمان و امکانات گسترده داریم، اما در حوزه بهداشت دچار عقب‌افتادگی تاریخی هستیم و متناسب با نیاز شهر در این زمینه توسعه نداشته‌ایم.»

گسترش شبکه بهداشت در پایتخت
شهردار تهران با اشاره به اهمیت حوزه بهداشت گفت: «اگر ما یک واحد پول در زمینه پیشگیری هزینه کنیم در آینده از هزینه‌کرد ۲۰واحد پول در بخش درمان جلوگیری کرده‌ایم. از ۲۰ماه قبل تاکنون رویکرد مسئولیت‌پذیری و مدیریت مشارکتی را در پیش گرفته‌ایم، در همین راستا یکی از حوزه‌هایی که تلاش می‌کنیم با همکاری سایر دستگاه‌ها توسعه دهیم بخش بهداشت و سلامت در محلات و فضاهای عمومی است. در نخستین گام 100پارک را شناسایی کردیم تا شبکه بهداشت ظرفیت موجود در این پارک‌ها را برای استقرار امکانات خود بسنجد. گام بعدی گسترش شبکه بهداشت در ۳۵۱محله تهران است.»

ایجاد دهکده‌های سلامت
زاکانی درباره دیگر برنامه‌های شهرداری با هدف گسترش و توسعه امکانات بهداشتی گفت: «ایجاد دهکده‌های سلامت یکی از موضوعات مورد توجه ماست. امروز کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود سالمندان نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند. به همین علت دهکده‌های سلامت با هدف خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه احداث خواهد شد. به همین منظور در مناطق ۴ و ۵ تهران بخش‌های خوش‌آب‌وهوایی برای احداث دهکده‌های سلامت در نظر گرفته‌ایم. ساخت باغ‌شهرها ایده دیگر شهرداری در زمینه ارتقای سطح بهداشت و درمان در شهر تهران است. باغ‌شهرها محل رجوع شهروندان تهرانی برای دریافت خدمات سلامت ‌خواهد بود.»

همکاری در زمینه توریسم سلامت
یکی از خبرهایی که در بیست‌ودومین شنبه امید و افتخار رسانه‌ای شد، همکاری در زمینه توریسم سلامت بود. زاکانی ورود گردشگران سلامت به تهران برای دریافت خدمات درمانی را مثال زد و گفت: «تهران ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارد. این ظرفیت بالا در کنار صرفه اقتصادی خدمات ارائه‌شده نسبت به سایر کشورها، باعث اقبال بیماران خارجی به تهران شده است و مجموعه شهرسالم شهرداری در همین رابطه آماده خدمت‌رسانی به گردشگران سلامت است.» شهردار پایتخت با اشاره به اینکه سلامت خانواده 104هزار نفری شهرداری از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست، تأکید کرد و گفت: «یکی از اقشار زحمتکش پاکبانان عزیز هستند که هیچ‌گاه در سرما و گرما کار خود را ترک نمی‌کنند. ما وظیفه داریم در قبال این قشر زحمتکش خدمات مکفی متناسب با نیازهایشان را ارائه دهیم. از مدتی قبل شرکت شهرسالم فرایند پایش ۱۵هزار نفر از کارگران و زحمتکشان شهرداری تهران را آغاز کرد و در آینده نزدیک نیز ۲هزار نفر از نیروهای خدماتی پایش می‌شوند. در تداوم این فرایند امروز شاهد واکسیناسیون هپاتیتB برای آنها هستیم. همچنین فرایند پایش ۲۵هزار نفر از نیروهایی که مستقیما با مجموعه شهرداری تهران در ارتباط هستند، به پایان رسیده است و متناسب با این پایش‌ها قرار است در گام‌های بعدی خدمات مورد نیاز کارکنان شهرداری به آنها ارائه شود.»

توجه به خادمان شهر
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه خوشحال هستیم که در یکی از شنبه‌های امید و افتخار به موضوع واکسیناسیون هپاتیتB کارگران شهرداری تهران پرداخته شده، گفت: «این موضوع ارزشمند است و در این دوره از مدیریت شهری علاوه‌بر توجه به سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، به سلامت انسان‌ها نیز توجه ویژه‌ای شده است و آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیتB کارگران شهرداری تهران حکایت از این مسئله دارد. مدیریت شهری موظف است خادمان و زحمتکشان و خالقان خدمت را مورد توجه قرار بدهد. این افراد روز و شب برای پاکیزگی، تمیزی و بانشاط بودن شهر تلاش می‌کنند و باید به آنها توجه کرد. یکی از مهم‌ترین قالب‌های خدمت در شهر پاکبانان شریف تهرانی هستند؛ کسانی که در سوز سرما برای پاکیزگی شهر تلاش می‌کنند و البته سلامت و معیشت این افراد برای ما اهمیت دارد و حراست از سلامتی شهروندان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری است و به همین علت امروز شاهد آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیتB کارگران شهرداری تهران هستیم.»

اقدامات به‌روز
محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور و عضو هیأت‌مدیره شرکت شهرسالم در بیست‌ودومین شنبه امید و افتخار در آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران شهرداری تهران، گفت: «کلید توسعه پایدار هر کشور وجود نیروی انسانی سالم است. در تهران نیز به‌عنوان الگوی جهان اسلام باید شهروند سالم داشته باشیم و در این راه باید کارکنان شهرداری سالم باشند. در طول این سال‌ها شهرداری تهران سعی بر این داشته تا پرسنل و کارکنان سالمی داشته باشد و در این حوزه کارهایی را نیز انجام داده است. کاری که اکنون در شهرداری انجام می‌شود مطابق با به‌روزترین اقدامات بهداشتی و درمانی در جهان است. این اقدام بهترین کمک به بهداشت و درمان کشور است و نه‌تنها شهرداری بلکه سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها باید چنین کاری را برای کارکنان خود انجام دهند. چنین کارهایی در اقتصاد سلامت نیز مهم است. امیدواریم نه‌تنها در حوزه سلامت کارکنان بلکه در حوزه بهداشت و سلامت شهروندان نیز شهرداری تهران پیشقدم باشد.»

ارزش فزاینده کارگران سالم
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران شهرداری تهران گفت: «تزریق واکسن برای پاکبانان و نیروهای شهرداری اقدام پسندیده‌ای است که شهرداری تهران در آن پیشی گرفته است. در اقتصاد سلامت، ارزش یک کارگر سالم، ۵۰۰هزار دلار تخمین زده می‌شود که در صورت بیماری، فوت و یا مهاجرت همین کارگر سالم، ۵۰۰هزار دلار خسارت به کشور وارد می‌شود. حال محاسبه کنیم که این میزان خسارت وقتی تعداد بیشتری را شامل شود تا چه میزان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. طبق قولی که شهردار تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده، قرار است در ۸۰نقطه در جنوب تهران مراکز سلامت ایجاد شود.»

مکث
مهم‌ترین خبرهای بیست‌ودومین شنبه امید و افتخار

آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیتB کارگران شهرداری تهران
ایجاد دهکده‌های سلامت در مناطق ۴ و ۵ تهران(غرب و شرق شهر)
ساخت باغ‌شهرها برای ارتقای سطح بهداشت و درمان شهر
ارتقای خدمات سلامت شهرداری به گردشگران سلامت
گسترش شبکه بهداشت در ۳۵۱محله تهران
ایجاد ۸۰مرکز سلامت در جنوب شهر

 

این خبر را به اشتراک بگذارید