• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184250
+
-

مرگ مشهورترین یوزپلنگ ایران

«کوشکی» 16ساله در منطقه حفاظت شده میاندشت در پارک ملی توران جان داد

گزارش 2
مرگ مشهورترین یوزپلنگ ایران

«کوشکی»؛  مشهورترین یوزپلنگ آسیایی نر ایران که همزمان با به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض یوز آسیایی ایران در منطقه حفاظت شده توران نگهداری می‌شد و یوزپلنگ تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها برای تکثیر در اسارت بود و به بهانه حضور او موضوع حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ایران اهمیت یافت، در 16سالگی و به‌دلیل کهولت سن در پارک ملی توران جان داد.
به‌گزارش همشهری، این یوزپلنگ آسیایی که برند حفاظت از این گونه در ایران بود، چنان تأثیرگذار شد که نقش یوز را روی پیراهن تیم ملی ایران برد و تصاویر او در یک دهه گذشته بارها روی جلد نشریات و اقلام تبلیغاتی مرتبط با فرهنگسازی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی منتشر شد. تصویر او حتی زمانی قرار بود روی هواپیماهای خطوط هواپیمایی ایران بنشیند. حالا کوشکی که تلاش‌ها برای تکثیر یوز آسیایی ایران با او آغاز شد، دلبر و ایران 2جفت همنشین خود را در توران تنها گذاشت و رفت.
غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صبح دیروز از مرگ کوشکی بر اثر کهولت سن خبر داد.
او به ایسنا گفت: در تماسی که با همکاران اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان داشتم به من اطلاع دادند که مدتی بعد از اینکه به روال معمول به کوشکی غذا داده‌اند، این یوزپلنگ آسیایی در اسارت تلف شده است.
وی با بیان اینکه کوشکی هنگام مرگ ۱۶ساله بود افزود: براساس معاینات صورت‌گرفته علت مرگ این یوزپلنگ آسیایی کهولت سن اعلام شده و ابتلا به بیماری خاصی گزارش نشده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش افزود: از گونه‌های یوزپلنگ در اسارت با دقت و وسواس زیاد مراقبت می‌کنیم و برای آنان تیمارگران خوبی درنظر گرفته‌ایم.
ابدالی با بیان اینکه معمولا عمر یوزهای در اسارت در همین حدود است، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم بافت‌های لازم از لاشه این یوزپلنگ را برای نگهداری در بانک ژن سازمان حفاظت محیط‌زیست جدا کنیم.
کوشکی یوزپلنگ آسیایی ایران بود که در محوطه 12هکتاری محصور شده در پناهگاه حیات وحش میاندشت در منطقه حفاظت‌شده توران در ۱۰ کیلومتری شرق جاجرم در شرایط نیمه اسارت نگهداری می‌شد.دی‌ماه1386 یک شکارچی زمانی که «کوشکی» یک توله 6ماهه بود، این حیوان را به سازمان محیط‌زیست هدیه داد. او این یوزپلنگ را از 3 چوپانی خریداری کرد که قصد کشتنش را داشتند. نام آن شکارچی «کوشکی» بود و نام این یوزپلنگ نیز برگرفته از نام همان شکارچی بود که جانش را نجات داد. کوشکی حدود 7 ‌ماه سن داشت که به تهران منتقل شد. پس از آن 3 نفر از مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست با یک فیلمبردار برای یادگیری روش نگهداری از یوزپلنگ در اسارت، به امارات اعزام شدند. پس از بازگشت به ایران کوشکی نیز به پارک پردیسان رفت و به‌مدت یک سال در این منطقه زندگی کرد. پس از آن کوشکی به منطقه حفاظت شده میاندشت فرستاده شد و تا پایان عمر در این منطقه زیست. انتقال کوشکی به توران پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی ایران را کلید زد و 2 یوزپلنگ ماده به‌نام‌های دلبر و ایران به او معرفی شدند. سال93 زادآوری کوشکی و دلبر در قفس آغاز شد اما به‌دلیل عفونت کلیوی دلبر، دامپزشکان ناچار به سقط جنین دلبر شدند. بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان نیز به ایرنا گفته است، طول عمر یوزپلنگ در طبیعت به‌طور میانگین حدود ۱۲ سال است که این مقدار برای گونه‌هایی که در اسارت و باغ‌وحش نگهداری می‌شوند به حدود ۱۴سال می‌رسد و تا قبل از مرگ کوشکی، بیشترین طول عمر یک یوز در باغ‌وحش ۱۵سال و ۷‌ماه ثبت شده بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید