
اتوبوسهای برقی در راه اصفهان
طرح های مختلفی پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت حملونقل پاک در دست بررسی است

راحله عبدالحسینی- روزنامهنگار
کلانشهر اصفهان با جمعیتی حدود 5میلیون نفر، سومین شهر پر جمعیت کشور محسوب میشود. این شهر چنان با آلودگی هوا دست به گریبان است که با گذشت 313روز از سال (تا صبح شنبه، 8بهمن) فقط یک روز هوای پاک را تجربه کرده است. موضوع آلودگی هوای اصفهان، مدتی است که با کاهش بارندگیها و تنش آبی، مازوتسوزی صنایع، خودروهای فرسوده و مسائلی از این دست، به کلافی سر در گم تبدیل شده و راهحلهای ریز و درشتی را تجربه کرده است و حالا معرفی اصفهان بهعنوان «پایلوت حملونقل پاک » از سوی رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور، قرار است شاهکلید حل این ماجرا باشد؛ موضوعی که در تفاهمنامه سهجانبه معاونت علمی و پژوهشی ریاستجمهوری، وزارت کشور و شهرداری اصفهان دنبال میشود. سیاست حملونقل پاک در کلانشهرهای دیگر از جمله، تهران و مشهد نیز کموبیش به اجرا درآمده، اما روشن شدن چراغ قرمز آلودگی هوای اصفهان، موجب شده تا بهعنوان پایلوت معرفی و سرآغاز برنامههای این حوزه باشد.
چرا کلانشهر اصفهان انتخاب شد؟
اصفهان در داشتن روزهای آلوده از پایتخت هم جلو زده و طبق آمار، از ابتدای سال تاکنون یک روز هوای پاک، 150روز قابلقبول، 135روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و 27روز هوای ناسالم برای همه مردم را تجربه کرده است. بیش از یک هفته است که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور، اصفهان را پایلوت حملونقل پاک کشور معرفی کرده و عزم ملی برای رفع آلودگی از اصفهان شکل گرفته است.
اتوبوسهای برقی،چه زمانی راه میافتند؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان از اقدامات انجام شده درباره انتخاب کلانشهر اصفهان بهعنوان پایلوت حملونقل پاک در کشور به همشهری میگوید: «هزار اتوبوس گازسوز و برقی تا پایان سال1402 برای اصفهان و 8شهرستان واقع در شعاع 50کیلومتری این استان، به نسبت جمعیت توزیع خواهد شد تا گامی برای تحقق حملونقل پاک برداشته شود.» خودروهای فرسوده نیز یکی از متهمان ردیف اول آلودگی هوای اصفهان است که مهران زینلیان از جایگزینی 5هزار تاکسی فرسوده با نو خبر میدهد.
زیرساختهای شهر پاسخگوست؟
کارشناس مسئول پایش کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان، از مطالعه برای اجرای سند حملونقل انسانمحور با تأکید بر حملونقل برقی در اصفهان خبر میدهد و به همشهری میگوید: مطالعات در دست انجام و شهرداری اصفهان با شرکتهای مربوطه در تعامل است تا زیرساخت تردد اتوبوس برقی اجرا شود. جمشید لقائی میافزاید: 3نقطه برای ایستگاه شارژ و دپوی اتوبوس برقی در اصفهان مشخص شده و مکانیابی 2ایستگاه شارژ اضطراری نیز در دست انجام است؛ اتوبوسهای برقی، قابلیت پیمایش 200کیلومتر در روز را دارند. بهگفته لقائی، هرچند در سالهای اخیر اتوبوسهای شهر اصفهان یورو 4و مجهز به فیلتر دود و با حداقل آلودگی هوا هستند، ولی برای موضوع حملونقل پاک، حتما اتوبوسهای برقی راهاندازی میشوند.
دانشبنیانها چه میکنند؟
مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان میگوید: از آنجا که در اصفهان سرعت جابهجایی هوا کُند است، از شرکتهای دانشبنیان خواستهایم تا طرحهای خود را با موضوع راهکاری برای جابهجایی هوا و کاهش آلودگی ارائه کنند.
هادی نباتینژاد، مدیر روابطعمومی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز به همشهری میگوید: 600شرکت دانشبنیان فعال در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، همواره 2 موضوع آب و آلودگی هوای اصفهان را در اولویت طرحهای خود دارند. 13درصد طرحهای شهرک به موضوع محیطزیست اختصاص دارد.
مکث
تجربه حملونقل پاک در شهرهای دیگر
سابقه اجرای حملونقل پاک در شهرهای دیگر با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، دیده میشود. در سالهای اخیر با راهاندازی پویش ملی حملونقل پاک شهرداریها و گروههای مردمی، همافزایی مناسبی در رفع این موانع صورت گرفته است. آنطور که مهدی جمالینژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفته، بیش از هزار کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در مراکز استانها ایجاد شده که از این میزان حدود ۷۰درصد مربوط به کلانشهرهاست که بیشترین آن با طول تقریبی ۵۰۰کیلومتر به تهران و مشهد تعلق دارد. آمارها نشان میدهد که در اصفهان 1200کیلومتر مسیر ماشینرو داریم و قرار است تا پایان سال۱۴۰۴، 777کیلومتر مسیر دوچرخه سواری هم در آن ساخته شود.