• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184025
+
-

عقب‌نشینی نسبی نرخ ارز

شیب صعودی قیمت ارز اندکی کاهش یافت

به‌دنبال اجرای تاکتیک‌های جدید ارزی بانک مرکزی، قیمت ارز اندکی عقب‌نشینی کرد و در مبادلات دیروز با 1500تومان کاهش به 43هزارو500تومان رسید.
به‌گزارش همشهری، روند پرشتاب قیمت ارز که از ابتدای آبان‌ماه شروع شده بود، ظرف 2روز گذشته اندکی فروکش کرد و شیب صعودی قیمت دلار تاحدودی کاهش یافت. دوم بهمن امسال نرخ هر دلار آمریکا به بالاترین سقف تاریخی خود رسید و از مرز 45هزارتومان عبور کرد و حتی به 45هزارو500تومان هم رسید. آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار از نهم شهریور که از مرز 30هزار تومان عبور کرده بود تا دوم بهمن‌ماه بیش از 50درصد افزایش یافته ‌و این موضوع به افزایش نگرانی‌ها منجر شده بود، زیرا افزایش قیمت ارز می‌تواند به رشد تورم تولید‌کننده منجر و بعد از مدتی به تورم عمومی یا مصرف‌کننده تبدیل شود. به‌زعم تحلیلگران، با توجه به آنکه نرخ ارز خود از تورم نیز تأثیر می‌پذیرد یکی از عوامل رشد قیمت ارز افزایش نرخ تورم و چشم‌اندازهای تورمی درآینده است. با این حال، افزایش ریسک‌های سیاسی نیز بر این موضوع تأثیر داشته است.
سوابق قیمت دلار در سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر زمان کشور با تحریم‌های جدیدی مواجه شده، شیب قیمت ارز نیز صعودی شده است. مهم‌ترین سابقه تاریخی در این زمینه به اردیبهشت1397 بازمی‌گردد که بعد از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های جدیدتر قیمت دلار به‌سرعت رشد کرد. با افزایش تحریم‌ها حجم صادرات نفتی و غیرنفتی کاهش می‌یابد و این موضوع جریان ورودی ارز را به کشور کاهش می‌دهد. این موضوع به ناترازی عرضه و تقاضای ارز و درنتیجه افزایش قیمت ارز منجر می‌شود. مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس دراین باره می‌گوید: درتمام دنیا ارز متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند، در کشور ما هم میزان تورم بر نرخ ارز تأثیرگذار است. او با بیان اینکه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نیز از نکات بسیار مهمی است که همواره کارشناسان بر آن تأکید داشته‌اند، ادامه داد: نکته دیگر این است که نرخ دلار بسیار تحت‌تأثیر فضای سیاست داخلی و خارجی است و عوامل غیراقتصادی بر آن مؤثر واقع می‌شود؛ بنابراین درصورتی که رابطه کشور با دنیا منطقی‌تر شود، نگرانی‌ها در این زمینه کاهش پیدا خواهد کرد. اتفاقاتی مانند تلاش اخیر اروپاییان برای تحریم‌های جدید علیه ایران ازجمله همین موارد است که تأثیر آن در نرخ ارز قابل مشاهده بود.

آیا ثبات ادامه می‌یابد
در تاکتیک ارزی جدید بانک مرکزی قیمت ارز برای واردات کالاهای اساسی با نرخ 28هزارو500تومان تثبیت شده و قرار است سایر مصارف ارزی که جهت اصلی را به بازار آزاد می‌دهد نیز از طریق بازار متشکل ارزی که بانک مرکزی از آن با نام ارز مبادله‌ای یاد می‌کند، پاسخ داده شود. این سیاست در چند روز گذشته مؤثر بوده و به کاهش قیمت منجر شده است. با این حال در دادوستدهای روز گذشته نرخ هر دلار برای نزول بیشتر نیز مقاومت می‌کرد به‌طوری که ابتدا تا محدوده 43هزارو100تومان عقب‌نشینی کرد و بعد از آن دوباره تا محدوده 43هزارو500تومان پیشروی کرد. قیمت هر درهم امارات نیز که به قیمت دلار جهت می‌دهد، ابتدا تا محدوده 11هزارو700تومان عقب‌نشینی کرد و بعد از آن به‌سمت 12هزار تومان حرکت کرد.
کارشناسان بر این باورند آینده قیمت ارز به میزان جریان ورود ارز به کشور وابستگی زیادی دارد و میزان ورود ارز نیز به اثر‌گذاری تحریم‌ها وابسته است؛ چنانچه تحریم‌ها در سطوح فعلی باقی بماند، سیاست‌های ارزی تازه می‌تواند تا حدودی اثر‌گذار باشد اما افزایش تحریم‌ها می‌تواند این سیاست‌ها را خنثی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید