• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183825
+
-

نظرسنجی توییتری همشهری درباره عذرخواهی مسئولان

اگر مسئولی اشتباه کرده و پس از آن، عذرخواهی بکند یا نکند، نگاه مردم به این ماجرا چگونه خواهد بود؟ این، موضوع نظرسنجی توییتری همشهری بود که با موضوع عذرخواهی مسئولان انجام شد. از جناب عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق همشهری و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، که از فعالان شاخص توییتر بوده و دنبال‌کنندگان بسیاری دارند، خواستیم که ما را در انتشار و انجام این نظرسنجی یاری کنند که از این ایده استقبال کردند. نتایج زیر، حاصل این دو نظرسنجی 5ساعته بود که در فضای توییتری صورت گرفت. این محدودیت زمانی البته به‌دلیل محدودیت در چاپ اتفاق افتاد و طبیعتا اگر زمان بیشتری صرف می‌شد، دامنه نظردهندگان به چند هزار تن نیز می‌رسید.

در نظرسنجی اول از شرکت‌کنندگان پرسیدیم:
اگر مسئولی اشتباهی انجام بدهد و «به‌موقع»، از مردم عذرخواهی کند، واکنش شما چه خواهد بود؟ گزینه‌های چهارگانه نیز «می‌پذیرم انسان جایزالخطاست، می‌پذیرم ولی استعفا بدهد، نمی‌پذیرم و نظری ندارم» بود.
 322نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.
36.6درصد به «می‌پذیرم طبیعی است» رأی دادند.
49.1درصد به «می‌پذیرم ولی استعفا دهد» رأی دادند.
9درصد به «نمی‌پذیرم» رأی دادند.
 5.3درصد هم نظری نداشتند.

در نظرسنجی دوم نیز از مردم پرسیدیم:
اگر مسئولی اشتباهی کند و عذرخواهی نکند و استعفا ندهد، به کدام گزینه رأی می‌‌دهید؟ گزینه‌های چهارگانه پاسخ‌ها نیز «سیستم مشکل‌دار است، سازمان او مشکل‌دار است، مورد فردی است و نظری ندارم» بود.
231نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.
72.7درصد گفته‌اند که سیستم مشکل دارد؛ یعنی باید فرهنگسازی شود و سیستم به‌صورت خودکار نباید چنین اجازه‌ای به مدیران و مسئولانش بدهد.
13درصد گفته‌اند سازمانی که او در آن مشغول است، مشکل دارد و نباید چنین اجازه‌ای بدهد و فرهنگی داشته باشد.
10درصد نیز این را اتفاقی کاملا فردی و غیرقابل تعمیم دانسته‌اند.
4.3درصد هم نظری نداشته‌اند.
در این 2 نظرسنجی 523نفر در مجموع شرکت کردند.
جالب‌ترین نکته هم 9درصدی بودند که درنظرسنجی اول، عذرخواهی یک مسئول را درصورت به‌‌موقع بودن، قابل پذیرش نمی‌دانستند که در نوع خودش جالب بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید