• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183824
+
-

کاش عذرخواهی‌ نمی‌کردید!

کارکرد اصلی عذرخواهی مسئولان، تسکین دادن و آرام کردن مردم است. اما برخی از عذرخواهی‌های مسئولان به شیوه‌ای انجام شده که بیش از آنکه التهاب جامعه را فروبنشاند، بر نارضایتی مردم دامن زده است. با هم چند موردی را مرور می‌کنیم.

عذرخواهی‌های پراما و اگر: اواخر خرداد سال 1395که ماجرای فیش 80میلیون تومانی مدیر بیمه پیش آمد برخی مسئولان دولتی ابتدا انکار کردند اما بعد که آقای مدیر وقت بیمه را وادار به استعفا کردند، مدعی شدند روشنگری در این زمینه ظلم و بداخلاقی به مدیر مستعفی بوده است. پس از آن موضوع فیش حقوقی و پاداش 730میلیون تومانی مدیر بانک رفاه کارگران پیش آمد که اعتراض وسیع رسانه‌ای را برانگیخت. ادامه این روند و برملاشدن پاداش‌ها و حقوق‌های میلیونی چند مدیر دیگر سبب شد محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت وقت رسماً از مردم عذرخواهی کند و از مدیران دولتی که چنین دریافتی‌هایی دارند، بخواهد استعفا دهند و به‌کار دیگری بپردازند. اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه این روند و برملاشدن سایر فیش‌های حقوقی نجومی، دریافت‌کنندگان این فیش‌ها از در طلبکاری درآمدند و به شیوه‌های مختلف اعلام کردند که این حقوق‌های نجومی حق آنهاست و انتظار مردم برای عذرخواهی از آنها انتظاری غیرمعقول است.

عذرخواهی برای پایان دادن به ماجرا: حدود 2سال پیش در فضای مجازی فیلمی به سرعت منتشر شد که نشان می‌داد یکی از نمایندگان مجلس سعی دارد با توسل به زور از خط ویژه عبور کند و سرباز وظیفه‌شناس راهور از ورود آن فرد به خط ویژه جلوگیری می‌کند. اصرار علی اصغر عنابستانی به زیر پا گذاشتن قانون و ممانعت سرباز راهور باعث می‌شود عنابستانی به‌صورت سرباز سیلی بزند. ابتدا که این موضوع مطرح شد، نماینده مجلس هرگونه درگیری فیزیکی خود و مأمور راهور را انکار می‌کند اما پس از انتشار فیلم در فضای مجازی، عنابستانی لب به اعتراف گشود و عذرخواهی کرد اما نه از مردم و فقط از آن مأمور پلیس و ماجرا فیصله پیدا کرد.

سرآمد عذرخواهی‌های حرص‌درآور: در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط‌زیستی و فوت 2 خانم خبرنگار، رفتار و برخوردی از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سر زد که به‌سادگی از ذهن‌ها پاک نمی‌شود. او وقتی به اجبار و فشار رسانه‌ها مجبور به عذرخواهی نیم بند و پاسخگویی شد، انتقادات مربوط به طرز نشستن خود در دیدار با خبرنگاران و خانواده‌های آنها را با جملاتی عجیب و غریب پاسخ داد: شما با خبرنگاران صحبت کنید، شیطنت کردند. این حرف‌های مزخرف چیست که [راجع به نحوه نشستن من] زده می‌شود؟ نحوه نشستن من مثلاً چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همینطور است. چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید