اتوبوسسواری در خط تمام برقی
بهزودی 50دستگاه اتوبوس برقی در مسیر جمهوری- بهارستان فعال خواهند شد
سیدمحمد فخار-روزنامهنگار
اتوبوسهای برقی بهزودی در خیابان جمهوری تردد خواهند کرد تا سومین خط اتوبوسهای برقی پایتخت در یکی از شلوغترین خیابانهای شهر فعال شود؛ البته با این تفاوت که 50اتوبوسی که قرار است در خط جمهوری- بهارستان به کار گرفته شوند تمام برقی هستند و مانند گذشته به شبکه برقرسانی بالارسی ندارند. هماکنون اتوبوسهای برقی در 2خط میدان شهدا، 17شهریور، بعثت به طول 8.5کیلومتر و میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش به طول 4.5کیلومتر در حال خدماترسانی به شهروندان هستند و بهزودی خط سوم به طول 5.2کیلومتر در مسیر بهارستان به جمهوری نیز به اتوبوسهای برقی پایتخت اضافه میشود. این یعنی افزایش 28درصدی خطوط اتوبوس برقی تهران. همچنین هماکنون 16دستگاه اتوبوس برقی در شهر تردد میکنند و بهزودی 50دستگاه اتوبوس جدید اضافه میشوند تا تعداد آنها 300درصد افزایش یابد.اضافه شدن یک خط اتوبوس برقی به مسیرهای تردد پایتخت گامی مؤثر در مسیر کاهش آلودگی هوا از شهری محسوب میشود که دورههای مستمر بسیاری از انباشت آلایندهها را پشت سر گذاشته است. طبق آخرین سیاهه انتشار منابع آلاینده، اتوبوسهای شرکت واحد نیم درصد آلایندههای گازی و 7.4درصد ذرات معلق تهران را تولید میکنند و رویکرد برقی شدن آنها میتواند رخدادی مبارک برای مردم شهر باشد. افزایش سهم وسایل نقلیه پاک و برقی در ناوگان حملونقل عمومی تهران رویکردی است که 29دیماه امسال همزمان با روز هوای پاک در برنامه بیست و دوم شنبههای امید و افتخار از سوی شهرداری تهران اعلام شد.
تجربه شیرین فروردین
25فروردین امسال بود که نخستین اتوبوس تمامبرقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری بهصورت آزمایشی آغاز به کار کرد. این اتوبوس با نام زیما، بهعنوان نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل در شهرهای مشهد و اصفهان نیز تردد کرد تا نماد تولید ملی در این عرصه باشد. این اتوبوس برقی ۲ روز در مسیر پرتردد خیابان جمهوری رفتوآمد داشت و نزدیک به ۱۵۰۰مسافر را جابهجا کرد. استقبال شهروندان از این اتوبوس برقی در همین مدت کوتاه خوب بود و این اتوبوس توجه اغلب شهروندان را بهخود جلب کرد. پس از این نمایش 2روزه، اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور خبر داد که از ۲سال گذشته روی موضوع اتوبوسهای برقی کار شده و با ۵ شرکت تولیدکننده اتوبوسهای برقی مذاکراتی صورت گرفته و قرار است ۵۰۰ دستگاه تا پایان سال به تهران تحویل داده شود. اما دیروز بهنام سعادتخانی، معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد ورود اتوبوسهای برقی خط بهارستان گفت: براساس قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شده، قرار است ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان شود تا در خط جمهوری- بهارستان تردد کنند. نکته قابل توجه اینکه این اتوبوسهای برقی دیگر مانند اتوبوسهای برقی قدیمی نیستند که شاخک داشته باشند و با استفاده از برق بالاسری تردد کنند. آنها باتری داخلی دارند و منبع تغذیه آنها داخل اتوبوسها قرار دارد. سعادتخانی، گفت: علاوه بر ورود ۵۰دستگاه اتوبوس برقی که با کمک بخش خصوصی وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد قرار است که 4هزار اتوبوس برقی نیز از طریق وزارت کشور برای شهرداریها تامین شود که از این میان حدود ۵۰۰اتوبوس سهم تهران خواهد بود.