• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183776
+
-

سیاست خارجی ترکیه، در دست‌انداز انتخابات

با اعلام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه یک‌ماه زودتر از موعد، پیگیری مسائل مهم سیاست خارجی احتمالا به پس از انتخابات موکول خواهد شد

دریچه
سیاست خارجی ترکیه، در دست‌انداز انتخابات

طبق اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، انتخابات ریاست‌جمهوری یک‌ماه زودتر از زمانی که پیش‌تر تعیین شده بود، برگزار خواهد شد. اردوغان زمان جدید برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را در ۱۴‌ماه می(۲۴ اردیبهشت) اعلام کرده است. براین اساس کمتر از 4‌ماه تا برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز برای اردوغان باقی است و احتمال اینکه در این 4‌ماه ترکیه به سمت تغییرات عمیق در سیاست خارجی خود حرکت کند، کمتر به‌نظر می‌رسد.
المانیتور در گزارشی می‌نویسد که احتمالا اردوغان مسائل پیش روی خود در سیاست خارجی را به دوران بعد از انتخابات موکول خواهد کرد و تا پیش از انتخابات فقط سرفصل این تغییرات اعلام می‌شود، اما در عمل ترکیه دست به اقدام خاصی نخواهد زد. شواهد نیز حکایت از آن دارد که ترکیه در برخی مسائل ازجمله موضوع عضویت سوئد در ناتو سرسختی نشان می‌دهد و حاضر به نرمش در برابر استکهلم برای عضویت در ناتو نیست. محتمل‌ترین وضعیت آن است که این مواضع سرسخت ترکیه در برابر عضویت سوئد در ناتو مرتبط با شرایط قبل از انتخابات است و شاید اردوغان پس از انتخابات نرمش بیشتری از خود درباره عضویت سوئد در ناتو نشان دهد. سایر موضوعات سیاسی خارجی ترکیه مانند احیای روابط با سوریه و یا خرید جنگنده‌های آمریکایی اف16 احتمالا در 4ماه آتی تا انتخابات به نتایج تعیین کننده‌ای نخواهند رسید و شاید تمایل دولت اردوغان به پیگیری این مسائل به دوران پس از انتخابات موکول شود. حتی با وجود آنکه چاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه هفته گذشته به آمریکا سفر کرد، اما آنکارا در این سفر موضوع خرید جنگنده‌های اف‌16 را چندان جدی نگرفت. درحالی‌که دولت بایدن تلاش داشت تا خرید این جنگنده‌ها را به موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مرتبط کند، چاووش اوغلو تأکید کرد که خرید جنگنده از آمریکا و عضویت سوئد در ناتو 2 موضوع جداگانه است. «آسلی آیدینتاسباس»، کارشناس سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز واشنگتن نیز می‌گوید: «هیچ بحث جدی در مورد جنگنده اف 16یا عضویت سوئد در ناتو یا سایر موضوعات حداقل تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه وجود نخواهد داشت.»
اینها‌ همه در حالی است که ائتلاف اپوزیسیون ترکیه هنوز نامزدی را معرفی نکرده و رقابت فعلی به نفع اردوغان سنگینی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید