• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183774
+
-

رئیس بانک مرکزی عراق، قربانی سقوط ارزش دینار

نخست‌وزیر عراق با هدف تقویت ارزش دینار در برابر دلار، با تغییر رئیس بانک مرکزی موافقت کرد

جهان‌نما
رئیس بانک مرکزی عراق، قربانی سقوط ارزش دینار

روند کاهشی ارزش دینار عراق در برابر دلار آمریکا طی یک‌ماه گذشته سرانجام به کناره‌گیری رئیس بانک مرکزی این کشور منجر شد. اعلام کناره‌گیری رئیس بانک مرکزی عراق پس از بالاگرفتن اعتراضات علیه سقوط پول ملی این کشور صورت گرفت و روز دوشنبه محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر، «علی محسن العلاق» را به‌عنوان سرپرست بانک مرکزی جایگزین «مصطفی غالب مخیف» رئیس سابق بانک مرکزی کرد.
علی محسن العلاق به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی عراق دارای سوابق قابل توجهی در حوزه‌های اقتصادی این کشور است و پیش‌تر هم در حد سال‌های 2020-۲۰14 رئیس بانک مرکزی بوده است. همچنین او نمایندگی عراق را در صندوق بین‌المللی پول بر عهده داشته است. العلاق قبل از آن نیز در دولت نوری المالکی در سال‌های 2014-۲۰06 دبیرکل کابینه دولت عراق بود و همچنین در سال‌های ۲۰۰6-2004 به‌عنوان بازرس کل وزارت نفت عراق فعالیت کرده بود. ارزش دینار عراق روز جمعه، ۳۰دی به پایین‌ترین حد خود طی چند سال گذشته رسید و براساس گزارش‌ها در این روز هر دلار آمریکا به ارزش 1670دینار معامله شد. کاهش ارزش دینار عراق همزمان با اقدامات اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه برخی بانک‌های عراقی و تحریم این بانک‌ها صورت گرفته است. سقوط ارزش دینار همچنین در حالی صورت گرفته که به گزارش واشنگتن پست، ذخایر ارز خارجی عراق به رکورد ۱۰۰میلیارد دلار رسیده و عراق محدودیتی در زمینه تامین دلار در داخل ندارد.
کاهش ارزش پول ملی عراق برای نخست‌وزیر این کشور موضوع بسیار مهمی است و محمد شیعه السودانی که همین 4‌ماه پیش در اکتبر به قدرت رسید، وعده داده که دینار را تقویت کند. از سوی دیگر به مانند سایر کشورهای منطقه، اقتصاد عراق در نتیجه جنگ اوکراین به‌شدت آسیب دیده است و تورم چندماه اخیر منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت شده است. کاهش ارزش دینار فشار مضاعفی را روی اقشار آسیب‌پذیر این کشور عربی وارد کرده و این وضعیت می‌تواند نارضایتی‌ها از دولت حاکم در بغداد را تشدید کند. با این حال برخی منابع منطقه‌ای از کاهش ملموس قیمت دلار در بازار عراق بعد از برکناری رئیس بانک مرکزی این کشور خبر داده‌اند و همزمان رئیس جدید بانک مرکزی در بغداد وعده داد که قیمت دلار طی چند هفته آتی با کاهش شدیدی روبه‌رو خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید