• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183751
+
-

نیمه نهایی زودرس!

استقلال و ملوان قبلاً 6بار در جام‌حذفی با هم روبه‌رو شده‌اند؛ ازجمله 4بار در نیمه‌‌نهایی و یک‌بار در فینال

نیمه نهایی زودرس!

قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی ایران برگزار شد و سوای فینال زودرس سپاهان و پرسپولیس، یکی دیگر از اتفاقات جالب این مرحله برخورد تیم‌های استقلال و ملوان بود؛ 2تیمی که یک‌بار در فینال و بارها در نیمه‌نهایی جام‌حذفی با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند و مصاف آنها یکی از دوئل‌های سنتی در تاریخ جام‌حذفی ایران است. استقلال و ملوان تا‌کنون در 6دوره جام‌حذفی به یکدیگر برخورد کرده‌اند که فقط آخرین برخورد آنها قبل از مرحله نیمه‌نهایی بوده است. پیش از آن، رقبای سنتی 4بار در نیمه‌نهایی و یک‌بار هم در فینال به مصاف هم رفته‌ بودند. نخستین رویارویی این دو تیم در جام‌حذفی در دومین دوره این جام رخ داد؛ سال1357 ملوان که در نخستین دوره جام‌حذفی قهرمان شده بود، در دومین دوره هم تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفت اما در ضربات پنالتی به استقلال باخت و از رسیدن به فینال باز ماند. 9سال بعد 2تیم باز هم در نیمه‌نهایی به یکدیگر رسیدند و این‌بار ملوان انتقام حذف قبلی را گرفت. این‌بار بازی‌ها به‌شکل رفت و برگشت بود و ملوان که در انزلی با استقلال
2-2 مساوی کرده بود، بازی برگشت را در تهران یک بر صفر برد و به فینال رسید. هر 3گل ملوان در بازی‌های رفت و برگشت را محمد احمدزاده زد و 2گل استقلال هم توسط محسن گروسی به ثمر رسید. تقابل بعدی 2تیم در جام‌حذفی فقط 3سال بعد بود و این‌بار در فینال. ملوان که در نیمه‌نهایی پرسپولیس را برده بود در تک‌بازی فینال و در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال هم 120دقیقه مقاومت کرد و بعد از تساوی بدون گل این تیم را در ضربات پنالتی برد. در آن روز مرحوم سیروس قایقران دومین پنالتی ملوان را تبدیل به گل کرد، شاهرخ بیانی ششمین پنالتی استقلال را از دست داد و محمد قدیربحری گل قهرمانی ملوان را زد. بعد از تقابل‌های جذاب 2تیم در دهه60، بعدها استقلال و ملوان در هر دهه یک‌بار در جام‌حذفی مقابل هم ایستادند. در جام‌حذفی 75-74 این استقلال بود که در نیمه‌نهایی پیروز شد. آبی‌ها در تهران با گل ادموند اختر پیروز شدند و بازی برگشت در انزلی یک-یک مساوی شد. در جام‌حذفی 90-89 باز هم 2تیم در نیمه‌نهایی به مصاف هم رفتند و باز هم مثل سال66 برنده باید در فینال با پرسپولیس روبه‌رو می‌شد. این بازی را ملوان با گل‌های هادی تامینی و مهرداد اولادی برد و گل فرهاد مجیدی برای بازگشت استقلال کافی نبود. 5تقابل این 2تیم در نیمه‌نهایی و فینال همین‌جا تمام شد و رویارویی بعدی آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی اتفاق افتاد. در سال92 و در روزهایی که دراگان اسکوچیچ روی نیمکت ملوان می‌نشست، استقلال این تیم را با 2گل حنیف عمران‌زاده برد و حذف کرد. سرمربی استقلال در آن بازی امیر قلعه‌نویی بود و سرمربی فعلی ملوان یعنی مازیار زارع با بازوبند کاپیتانی در ترکیب سفیدپوشان حضور داشت. این آخرین تقابل ملوان و استقلال در جام‌حذفی بوده است. بعد ا‌ز آن دوران افول ملوان آغاز شد و این تیم در ادوار اخیر جام‌حذفی توسط تیم‌هایی چون مس شهربابک، شهرداری ماهشهر و سپیدرود رشت از این جام حذف شده است. جالب اینکه ملوان امسال هم با شکست مقابل نفت مسجدسلیمان حذف شده بود اما به‌دلیل استفاده نفتی‌ها از یک بازیکن محروم، نتیجه بازی برگشت و قوی سپید صعود کرد تا به استقلال برسد.

هم کاوه، هم مهاجم خارجی
ساپینتو همچنان مهاجم می‌خواهد! او علاوه بر یزدانی، شهباززاده و آمانوف را هم در لیست فروش گذاشته است

در روزهایی که استقلال با حاشیه‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل این باشگاه در تلاش برای باز کردن پنجره نقل و انتقالاتی آبی‌های پایتخت است تا بتواند نفرات مورد نظر ریکاردو ساپینتو را جذب کند. اصلی‌ترین برنامه این مربی، تقویت فاز تهاجمی استقلال است و روزهای گذشته هم خبرهای مختلفی در مورد اضافه‌شدن یک یا 2مهاجم به استقلال مطرح شده است. ساپینتو چند روز پیش در جلسه‌ای که با فتح‌الله‌زاده داشت، تأکید کرد که تیمش نیاز به یک مهاجم خارجی دارد. در این میان مدیرعامل آبی‌ها با 2مهاجم در حال مذاکره است ولی هنوز مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده است. رسانه‌ها از احتمال حضور مامه تیام در استقلال خبر داده‌اند اما این بازیکن اولویت اول استقلال نیست. با این حال اگر مدیرعامل آبی‌ها در مذاکره با 2مهاجم مورد نظر ساپینتو به توافق نرسد، استقلال برای جذب تیام هم اقدام خواهد کرد.
 
   ساپینتو، کاوه را می‌خواهد
یکی از بازیکنان مورد نظر ساپینتو برای تقویت خط حمله، کاوه رضایی است. در چند روز اخیر خبرهای مختلفی در مورد این بازیکن مطرح شد ولی آخرین اخبار حاکی از آن است که سرمربی استقلال تمایل به بازگشت این بازیکن دارد و به مدیرعامل گفته جدا از یک مهاجم خارجی، رضایی را هم می‌خواهد. رضایی نیم‌فصل اول عملکرد خوبی در تراکتور نداشت و اکثر بازی‌ها را به‌دلیل مصدومیت از دست داد ولی در آخرین بازی برابر گل‌گهر گل زد. او درصورت تمایل می‌تواند به استقلال برگردد چون در قراردادش بند جدایی وجود دارد، با این حال باید دید تصمیم رضایی چه خواهد بود.

   آمانوف، چالش جدید استقلال
ساپینتو تمایلی به حفظ آمانوف، هافبک تیمش ندارد. در این میان چند تیم لیگ‌برتری هم خواهان جذب او شده‌اند ولی آمانوف هنوز با استقلال برای فسخ قرارداد به توافق نرسیده است. استقلال می‌خواهد آمانوف بخش زیادی از طلبش را ببخشد ولی این بازیکن حاضر به قبول‌کردن خواسته مدیران استقلال نیست. در هر شرایط استقلالی‌ها برای کنار گذاشتن این بازیکن باید او را از لحاظ مالی راضی کنند.

   وساطت فتح‌الله‌زاده در مورد یزدانی
ساپینتو روز شنبه به سیاوش یزدانی اجازه تمرین نداد و گفت که دیگر او را نمی‌خواهد. در این میان فتح‌الله‌زاده وساطت کرد تا ساپینتو در نهایت یزدانی را ببخشد ولی این خواسته با مخالفت سرمربی روبه‌رو شد. یزدانی حالا باید در تیم دیگری بازی کند، این در حالی است که شایعه معاوضه این بازیکن با سیدمحمد حسینی، مدافع تراکتور هم وجود دارد.
 
   ناکامی در جذب 2بازیکن
استقلال برای تقویت خط دفاعی و خط هافبک از چند هفته قبل دنبال جذب غلامرضا ثابت‌ایمانی و سامان فلاح 2بازیکن پیکان بود و حتی برای این 2بازیکن نامه رسمی هم به باشگاه پیکان ارسال کرد. با این حال پیکان حاضر به از دست دادن این 2بازیکن نیست و به باشگاه استقلال اعلام کرده آنها را از دست نخواهد داد.

    تماس تلفنی ساپینتو با آلوز
یکی از بازیکنانی که به شکل جدی مورد نظر ساپینتو قرار گرفته، ریکاردو آلوز، هافبک تراکتور است. ماجرا از این قرار است که ساپینتو بعد از شنیدن خبر مخالفت باشگاه تراکتور با درخواست استقلال با تلفن شخصی با نصیرزاده تماس می‌گیرد و از طریق مترجمش، نیاز جدی خود به این بازیکن هموطنش را اعلام و از مدیرعامل تراکتور درخواست می‌کند تا با این انتقال موافقت کند. با این حال نصیرزاده با درخواست ساپینتو مخالفت می‌کند و جالب اینجاست که حتی سرمربی استقلال با آلوز هم تماس گرفته ولی این بازیکن گفته به‌دلیل قراردادی که با تراکتور دارد، نمی‌تواند از این تیم جدا شود. ساپینتو از مدیرعامل استقلال خواسته که یک هافبک بازی‌ساز هم به تیمش اضافه شود.
 
   شهباززاده در لیست مازاد
سرمربی پرتغالی استقلال به مدیرعامل باشگاه اعلام کرده که سجاد شهباززاده نیز درصورتی که خواهان جدایی از این تیم باشد، می‌تواند استقلال را ترک کند. شهباززاده که در لیگ بیستم عنوان آقای گلی را کسب کرده بود، در ابتدای فصل در بورس شایعات نقل‌و‌انتقالاتی قرار داشت و بحث حضورش در پرسپولیس نیز داغ بود و مذاکراتی نیز با مدیران این تیم داشت، اما در نهایت ترجیح داد بار دیگر پیراهن استقلال را بر تن کند. او اکنون قادر خواهد بود با توجه به عدم‌اعتماد ساپینتو تیم جدیدش را در پنجره نقل‌و‌انتقالاتی مشخص کند و باید دید دل از این تیم خواهد کند یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید