• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183598
+
-

آخرین بازمانده غول‌ها

آخرین بازمانده غول‌ها

جواد نصرتی

نواک جوکوویچ، در روزی که اندی ماری سرانجام طعم شکست را در اوپن استرالیا چشید، با پیروزی برابر گریگور دمیتروف به دور یک‌هشتم نهایی نخستین گرنداسلم سال رسید.
تنیسور 35ساله صرب که از سوی بسیاری، بخت اول قهرمانی در ملبورن خوانده می‌شود، دمیتروف، بخت 27این بازی‌ها را 3بر صفر شکست داد. برخلاف او، اندی ماری بریتانیایی اما نتوانست تورنمنت دیوانه‌وار خود را تمدید کند و 3بر یک برابر روبرتر باتیستا آگوت از اسپانیا شکست خورد. ماری، در دو بازی قبلی خود، روی هم رفته حدود 10ساعت بازی کرده بود و بازی دور دومش برابر تانسای کوکیناکیس استرالیایی، حدود 6ساعت طول کشید و ساعت 4صبح به پایان رسید.
بر خلاف ماری، جوکوویچ در سال‌های اخیر همیشه از آمادگی بالایی برخوردار بوده و حتی بعد از پیروزی برابر رقیب بلغاری خود به شوخی در زمین تنیس گفت که احساس می‌کند که 25ساله است نه 35ساله. اما به‌نظر می‌رسد مصدومیت کشاله ران او جدی است چون مجبور شد در جریان بازی، وقت استراحت پزشکی بگیرد. این مصدومیت در هفته‌های اخیر در جریان جام آدلاید گریبان قهرمان 9دوره اوپن استرالیا را گرفت.
با این حال، شرایط ماری به‌مراتب بدتر از جوکوویچ بود؛ او بعد از شکست گفت که بعد از بازی عجیب و غریبش در دور قبلی، تنها موفق شده از ساعت 6تا 9صبح بخوابد. بدن او، و مشخصا پاهایش خسته بودند و با وجود روحیه جنگنده ماری، شماره یک سابق دنیا نتوانست به دور بعد برسد. او که در بازی دوم، عقب‌افتادگی در 2 ست را جبران کرده و در نهایت 3بر 2برنده شده بود، در ست دوم همین بازی هم تا جایی که می‌توانست جنگید و در نهایت در تای‌برک ست دوم 9بر 7برنده شد و جمعیت حاضر در استادیوم را به‌وجد آورد. اما در ادامه، حریف آماده‌اش خود را بر بازی تحمیل کرد و به راحتی 2ست دیگر را برد.
ماری بعد از بازی گفت که از عملکرد خودش راضی است؛ «احساس می‌کنم هر چه در توان داشتم را در زمین گذاشتم و به این مسئله افتخار می‌کنم.»
جوکوویچ که به‌دنبال کسب رکورد 22قهرمانی در رقابت‌های گرنداسلم است، بعد از بازی اعتراف کرد که کار سختی برابر دمیتروف‌، دوست قدیمی‌اش، داشته است؛ «هر امتیاز و گیم مهم بود... من نمی‌دانستم که از نظر فیزیکی چطور خواهم بود. خیلی بالا و پایین داشتم. گریگور کسی است که من واقعا ستایشش می‌کنم و برایش احترام قائلم. او یکی از بهترین دوستان من در تور (جهانی تنیس) است.»
جوکوویچ، حالا تنها تنیسور سرشناس و نسبتا مسنی است که در ملبورن باقی مانده است. پیش از ماری، نادال در دور دوم به‌خاطر مصدومیت نگران‌کننده از یک تنیسور جوان شکست خورد. تقریبا اکثر تنیسورهای باقیمانده در جدول، از نسل جدید بازیکنان تنیس هستند اما با این حال، در میان تمامی تنیسورهای باقیمانده، ‌هیچ‌کدام به اندازه تنیسور صرب از سوی هواداران به‌عنوان بخت اول قهرمانی شمرده نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید