• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18357
+
-

طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی شد

طرح سؤال از رئیس‌جمهور با انصراف 50نماینده امضاکننده از نصاب افتاد و پس از حدود یک سال احتمالا بایگانی خواهد شد. اصولگرایان و اعضای فراکسیون ولایی مجلس طی یک هفته اخیر اصرار بر اعلام وصول این طرح در صحن علنی مجلس داشتند. با این‌حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس روز گذشته به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: 50نفر از نمایندگان، امضای خود را در مورد طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتند و به این ترتیب تعداد امضاهای طرح مذکور از حد نصاب افتاد. نمایندگان طراح خبر از اعلام وصول این طرح در جلسه روز سه‌شنبه داده بودند. با منتفی‌شدن موضوع خبرگزاری فارس نیز اسامی 41نماینده انصرافی را منتشر کرد. جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و استانداران نمایندگان را تهدید کردند تا امضای خود را از طرح سؤال پس بگیرند، در گفت‌وگو با سایت الف مدعی شد: «علاوه بر تهدید، وعده و وعید هم داده شد.» جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت هم با اشاره به از حدنصاب افتادن سؤال از رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شد: «شب گذشته همه فرمانداران و استانداران بسیج شدند که امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور را کاهش دهند که متأسفانه جمعی از نمایندگان هم راضی به پس گرفتن امضای خود شدند.» او با اشاره به انتشار اسامی نمایندگانی که امضاهای خود را پس گرفتند، گفت: «ما معتقدیم که باید اسامی نمایندگانی که پای امضای خود نمی‌مانند، منتشر شود.»

مجتبی ذالنور، نماینده مردم قم و دیگر چهره اصولگرای مجلس نیز با اشاره به تماس یکشنبه‌شب برخی نمایندگان با وی گفته بود: «از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضایتان را پس بگیرید، حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی، رئیس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتم.» او مدعی شده بود حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه روز دوشنبه‌خود با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف آنان را بسیج کرده تا نمایندگان مجلس را وادار کنند امضاهایشان را پس بگیرند.

سؤال از رئیس‌جمهور راجع به مؤسسات مالی و اعتباری مطرح شده بود و برخی معتقدند که بانک مرکزی با پرداخت 20هزار میلیارد تومان  از مطالبات مردم در ماجرای مؤسسات، سؤال نمایندگان طراح از رئیس‌جمهور بی‌معناست. براساس اصل88 قانون اساسی سؤال از رئیس‌جمهور نیاز به امضای حداقل یک‌چهارم کل نمایندگان مجلس دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید