• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18349
+
-

به گفت‌وگو بنشینیم

یادداشت
به گفت‌وگو بنشینیم

آذرمنصوری|قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران:

گفت‌وگوی دوشنبه عصر دانشجویان با رهبری، یکی از متفاوت‌ترین برنامه‌ها و‌گفت‌وگوها که در این نوع دیدارها با رهبری صورت می‌گیرد، بود. سحر مهرابی یکی از دانشجویانی بود که در این جلسه افطاری حضور داشت پشت تریبون رفت و از مشکلات و چالش‌های کشور و نگرانی‌های خود و هم‌صنفی‌هایش گفت وپیشنهاداتی برای برون‌رفت از این چالش‌ها نیز ارائه داد. سخنانی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد در چنین موقعیتی و‌از این تریبون شنیده شود.شاید چند سال پیش مشابه این سخنان را دانشجویی دیگر در مناسبتی مشابه مطرح کرده بود، اما سخنان سحر مهرابی در این جلسه در مقام مقایسه بسیار صریح‌تر بود و ابعاد وسیع‌تری را نیز در بر گرفت. در این خصوص لازم است چند نکته را نیز یادآور شویم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

1- اعتراضات هفتم دی‌ماه سال گذشته یکی از رخدادهایی بود که از یک‌طرف همه جریان‌های سیاسی با نگاه به داخل، در پی شناخت عوامل و دلایل آن بودند و از سوی دیگر به منزله هشدار و زنگ خطری بود که اگر به گسست‌های موجود توجه جدی نشود و اراده‌ای برای ترمیم آن وجود نداشته باشد، باید نگران تعمیق این گسست‌ها و پیش آمدن بحران‌های جدید برای کشور بود.

2-  خروج ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5) و ائتلافی که به اشکال مختلف در پی ضربه زدن به ایران است، برضرورت وحدت و انسجام ملی می‌افزاید. به همین دلیل باید بیش از پیش این گسست‌ها و شکاف‌های امروز ایران جدی گرفته شود.

3- از سوی دیگر اعترافی که اخیرا یکی از مقام‌های ارشد موساد داشته نیز بر امید بستن این ائتلاف ضد‌ایرانی(اسرائیل، آمریکا و عربستان) به اختلافات و شکاف‌های داخلی ایران دلالت می‌کند و بدیهی است که مجموعه جریان‌های سیاسی و ارکان حکومت باید نسبت به ترمیم شکاف‌های داخلی ایران و تقویت اعتماد عمومی برای مقابله با این راهبرد اقدام کنند.

4- مدت‌هاست اصلاح‌طلبان بر ضرورت گفت‌وگوی ملی و ضرورت شکل‌گیری تفاهم ملی اصرار دارند و ناگفته پیداست که جریان‌سازی این گفت‌وگوها نیاز به زمینه‌ها و مقدمات لازم دارد.

5- دیدار رهبری با دانشجویان و ایجاد فرصتی برای طرح دیدگاه‌ها و شنیده شدن نظرات نمایندگان گروه‌های صنفی و سیاسی را نیز باید در این چارچوب تحلیل و ارزیابی کرد. در اختیار قرار دادن تریبون‌های رسمی به همه دیدگاه‌ها فرصت طرح دغدغه‌ها و شنیدن صداهای متنوع و متکثر را در جامعه ما فراهم می‌کند که نیاز و ضرورت نه امروز بلکه ضرورتی مستمر برای تقویت همگرایی و اصلاح روند اداره کشور براساس خواست جمهور مردم ایران است. برای مقابله با تهدیدات خارجی، تقویت اعتماد عمومی و ‌بسط مردم‌سالاری راهی جز تعمیق گفت‌وگوها و پذیرش این اصل نیست.

6- رسانه فراگیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به‌عنوان یکی از تریبون‌های رسمی کشور می‌تواند زمینه این گفت‌وگوها و شنیدن صداهای موجود در جامعه ایران را فراهم کند. ایران امروز از شکاف‌های متعدد رنج می‌برد. باید جدی گرفته شوند.

از سوی دیگر شکاف دولت منتخب-دولت موازی نیز ازجمله مواردی است که بیشترین آسیب را به اعتماد عمومی به‌خصوص در شاخص مشارکت سیاسی شهروندان در تعیین سرنوشت خود وارد می‌کند. پس باید به گفت‌وگو بنشینیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید