• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18356
+
-

برکناری فرماندار کازرون به‌دنبال اعتراضات

یک‌بار تجمع مردم کازرون و 2بار تجمع مردم قائمیه استان فارس در مخالفت و موافقت با تفکیک کازرون درنهایت برکناری فرماندار این شهرستان را به همراه داشت. عصر سه‌شنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ضمن برکناری فرماندار کازرون، داریوش دهقان را به‌عنوان فرماندار جدید منصوب کرد.

شهرستان کازرون 26اردیبهشت‌ماه شاهد اجتماع گسترده مردم در مخالفت با طرح تفکیک این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید کوه‌چنار بود. این اعتراضات به مداخله نیروی انتظامی و برخی دستگیری‌ها در کازرون منجر شد که درنهایت 3نفر در این درگیری‌ها جان خودشان را از دست دادند.

 این در حالی است که در هفته جاری نیز تجمعات‌ و اعتراض‌های مردم قائمیه در حمایت از تفکیک کازرون و تشکیل شهرستان کوه‌چنار رقم خورده بود. مخالفان نسبت به تداوم پیگیری این طرح در وزارت کشور ابراز نگرانی می‌کنند و موافقان با وعده‌های نماینده کازرون خواهان ارتقای بخش قائمیه به شهرستان کوه‌چنار هستند. روز گذشته سعید جلالی، مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در ارتباط با سرنوشت این طرح و طرح‌های مشابه در وزارت کشور به خبرگزاری ایرنا، گفت: وزیر کشور بر اجرای طرح تقسیمات کازرون با آرامش و رضایت اجتماعی تأکید دارد. برخی تصور می‌کنند اصلاح و بررسی تقسیماتی، امری لحظه‌ای و آنی است؛ درصورتی که این مسئله یکی از امور غامض و پیچیده است و نباید با شتاب انجام شود. او اضافه کرد: کارشناسان تقسیماتی در حال انجام اصلاحات طرح و وعده داده شده هستند تا جوانب موضوع کاملا لحاظ شود. مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در پاسخ این سؤال که آیا با اصلاحات مورد‌نظر به مطالبات مردم کازرون و شهرستان پیشنهادی پاسخ داده می‌شود، گفت: مردم این منطقه‌ دارای تمدن و فرهنگ با‌شکوه و خردپذیری هستند، روح حاکم بر حرکت اعتراضی آنها نفی شهرستان پیشنهادی نبود و مطالبه اصلی معترضان لحاظ مباحث دقیق کارشناسی است که هم‌اکنون در حال انجام است. جلالی در بیان مهم‌ترین آسیب‌ها در این زمینه افزود: در بازدید از کازرون و قائمیه به مردم این مناطق گفته بودم که رضایت طرفین را ایجاد کرده و لبخند بر لبان آنان می‌نشیند. متأسفانه برخی حوادث که ریشه‌های مجهولی داشتند مانع این شهد و شادی شدند.

   تکذیب توقف کامل تقسیمات کشوری

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور همچنین در این گفت‌وگو شایعه توقف کامل مباحث تقسیماتی توسط دولت در سطح کشور را که از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر و موجب بروز التهاباتی میان مردم منطقه شد کاملا جعلی و غیرمسئولانه دانست. جلالی با بیان اینکه یک سری امورات همچون موضوع تقسیمات کشوری نباید در رقابت‌های جریانی و سیاسی دخالت داده شود، تصریح کرد: دوستان کدام خواسته قانونی خود را از مجاری قانونی به‌دست نیاورده بودند که در فضای غیرواقعی رسانه‌ای موضوعاتی مانند از بین رفتن هویت تاریخی و مذهبی منطقه را مطرح و ذهن مردم را مشوش کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید