6راه ارتباط با مدیریت شهری
برای ارسال ایدهها، نظرات و انتقادات نسبت به عملکرد شهرداری تهران چه مسیرهایی پیشرویمان است؟
زینب زینالزاده- روزنامه نگار
مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیریت شهری در جوامع امروزی محسوب میشود و تنوع و پیچیدگی مسائل شهری از یک سو، و مباحث اجرایی و مدیریتی از سوی دیگر، سبب شده مشارکت شهروندان در امور شهر به یک امر ضروری تبدیل شود؛ موضوعی که در این دوره مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفته است و شهرداری تهران قصد دارد با استفاده از شیوههای مختلف، مانند طرح «منشهردارم» و توسعه و تقویت سامانههای ارتباطی اعم از 137 و... بیش از گذشته زمینه ارتباط مردم با شهرداری را فراهم کند. در حقیقت این سیاست سبب میشود از یک سو شهروندان نسبت به محل سکونت و کارشان حس تعلق بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر، عملکرد مدیریت شهری با همراهی شهروندان مطلوبتر شود. در ادامه برخی دیگر از پلهای ارتباطی میان شهروندان و شهرداری را مرور میکنیم.
سامانه 137
شعار این سامانه، سرعت، دقت و صحت است و مدیریت شهری قصد دارد براساس این 3 اصل، با سرعت و دقت در کوتاهترین زمان ممکن به پیامهای ثبت شده شهروندان رسیدگی کند. از طریق این سامانه یعنی شمارهگیری137 دیگر نیازی نیست مردم برای اعلام درخواستهای خود به شهرداریها مراجعه حضوری کنند، بلکه میتوانند مسائل و امور شهری در حوزههای پسماند، نگهداشت شهری، فضای سبز، عمرانی، ترافیکی و... را ثبت و از اپراتور کد رهگیری دریافت کنند. درصورت عدمرسیدگی به مورد ذکر شده، از طریق تماس با همین سامانه و اعلام کد رهگیری میتوانند در جریان فرایند رسیدگی قرار گیرند.
سامانه 1888
این یک سامانه نظارت همگانی سازمان بازرسی شهرداری تهران محسوب میشود و در راستای توسعه سرمایههای اجتماعی و جلب اعتماد عمومی شهروندان، ثبت نظرات، پیشنهادها و انتقادات مردمی، اعمال نظارت عمومی شهروندان بر عملکرد مدیریت شهری، بسترسازی مطلوب در مسیر تحقق سلامت اداری و تضمین اثربخشی سازمانی راهاندازی شده است. در واقع این سامانه پل ارتباطی میان مردم و شهرداری است و از طریق همین شماره1888، شهروندان میتوانند بهعنوان ناظر در مناطق و محلهها، عملکرد شهرداری را رصد و در صورت لزوم، موارد را در قالب نظر، پیشنهاد و انتقاد منعکس کنند. البته چندماهی میشود که این سامانه با 137 ادغام شده است.
سامانه 137پلاس
شهرداری تهران در راستای تحقق سامانه یکپارچه مدیریت شهری و هوشمندسازی، سامانه 137پلاس را رونمایی کرده است. این سامانه عملکرد دوگانه دارد و شهروندان علاوه بر درخواستها و مطالبات، میتوانند نظرات خود را هم در آن ثبت کنند. هوشمندی، پیگیری، چابکی و هدفمندی شعار این سامانه است که مدیریت شهری اعتقاد دارد در نهایت منجر به جلب رضایتمندی شهروندان میشود. دسترسی به این سامانه از طریق تهران من به نشانی my.tehran.ir امکانپذیر است. با ورود به این سامانه روی گزینه ثبت درخواست مردمی 137پلاس کلیک میکنید و داخل صفحه، گزینههای مربوط به ثبت درخواست و شکایت و... وجود دارد که بنا به نیاز میتوانید از آنها استفاده کنید.
سایت تهران من
این سایت برای دریافت خدماتی چون رزرو طرح ترافیک و استعلام عوارض خودرو و... طراحی شده است، اما با توسعه خدمات، امروز شهروندان با مراجعه به سایت my.tehran.ir میتوانند از کدهای دستوری پیشبینیشده در آن برای ثبت درخواستها و دریافت خدمات در حوزههای مختلف استفاده کنند. حتی در این بخش میتوانند با ثبت کدهای رهگیری مربوط به سامانههای137و1888 فرایند پیگیری پیام ثبت شده را مشاهده کنند.
سایت شهرداری تهران
اگر بنا به دلایلی دسترسی به سایت یا اپلیکیشن تهران من نداشتید، میتوانید به سایت شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir مراجعه کنید. در این سایت پرکاربردترین سامانهها و دسترسیهای شهروندان برای دریافت خدمات طراحی شده است. در این سایت میتوانید به نرمافزارهای مربوط به تهران من، مسیرهای دوچرخه و نقشه همراه تهران(رایا) هم دسترسی داشته باشید.
سامانه مصوبات شورا
ایـن سامــانــه بــا نــشــانـی laws.tehran.ir در دسترس شهروندان قرار دارد. مردم با مراجعه به آن علاوه بر اینکه میتوانند مصوبات شورای شهر تهران را مشاهده کنند، گزینهای برای پیشنهاد و طرح مردمی طراحی شده که با کلیککردن روی آن میتوان طرح پیشنهادی را ثبت کرد. از این طریق نظرات مردم در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار میگیرد و پس از بررسیهای لازم، اعضا میتوانند در قالب طرح و لایحه، مصوباتی برای آنها ارائه کنند.
نکته
چمران:مدیریت شهری از طریق «منشهردارم» مسائل و مشکلات را احصا و با تعریف پروژه و اولویتبندی آنها، گامی در راستای پاسخگویی به مطالبات شهروندان برمیدارد و بهنظرم اقدام خوبی است و میتواند در ایجاد تحول شهری به شهرداری کمک کند
در سامانه «من شهردارم» تعدادی از کلمات، پرتکرارتر از بقیه بودند که میتوان آنها را معیاری برای پیشنهادهای مدنظر اهالی محله دانست. البته نتایج نهایی پس از آنالیز کامل دادهها مشخص میشود تا در برنامه و بودجه شهرداری برای سال 1402درنظر گرفته شود
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران :در طرح نظرسنجی «من شهردارم» یا طرح نظرسنجی «بودجهریزی مشارکتی» و طرحهای مشابه اینچنینی که بازهم به اجرا درمیآیند بهدنبال این هستیم تا نظرات شهروندان تهرانی را درباره پروژههای شهری در مقیاس محلهای و منطقهای اخذ کنیم