• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183453
+
-

رونمایی از پروژه‌ای برای امتیازدهی به آمریکا

یادداشت
رونمایی از پروژه‌ای برای امتیازدهی به آمریکا

سیداحسان حسینی-روزنامه نگار

اینکه متوجه شویم زمستان سخت برای اروپا رخ داده است یا ایران، چندان کار سختی نیست؛ فقط کافی است کمی رسانه‌های خارجی و گزارش‌های مؤسسات معتبر بین‌المللی را مطالعه کنیم تا به غیرقابل مقایسه بودن این دو رخداد از جهت شدت بحران گازی اروپا و ناچیز بودن کمبود گاز در ایران پی ببریم.
اما چرا برخی جریانات رسانه‌ای نزدیک به غرب، سعی می‌کنند اینگونه به مخاطب القا کنند که زمستان سخت برای ایران رخ داده است، نه اروپا و برخلاف تمامی گزارش‌های خارجی زمستان سخت اروپا را به کلی انکار می‌کنند؟
درواقع دعوای دوطرف درباره زمستان سخت اروپا یا ایران، دعوا بر سر واقعیات بحران گازی اروپا نیست، بلکه دعوا بر سر توافق هسته‌ای ایران و آمریکاست و حال زمستان سخت با خارج شدن از بحث کارشناسی واضح، تبدیل به سناریوی رسانه‌ای برجامیون برای حمله به دولت سیزدهم و فشار برای پذیرفتن شروط آمریکا برای توافق شده است.
تعریف زمستان سخت برای ایران و انکار زمستان سخت اروپا چیزی جز یک سناریوی رسانه‌ای نیست؛ سناریویی که البته با سوءاستفاده از محسوس نبودن اتفاقات اخیر اروپا برای مردم ایران و محسوس بودن اتفاقاتی جزئی در تربت‌جام و بزرگ‌نمایی آن در رسانه‌ها، در حال پیش‌روی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی است. به زبان ساده، ابتدا این شبهه توسط برجامیون به‌صورت گسترده در فضای رسانه‌ای منتشر شد که دولت سیزدهم به این دلیل حاضر به توافق با آمریکا نشد که زمستان سخت برای اروپا فرابرسد و سپس توافق در شرایط بهتری صورت بگیرد و حال سناریوی رسانه‌ای دیگری به‌طور مکمل بدین صورت تعریف شده که زمستان سخت اروپا توهمی بیش نبوده و درواقع زمستان سخت برای ایران رخ داده است، پس ایران باید شروط و زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها در مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی را در مذاکرات بپذیرد.
درحالی‌که اساسا دلیل به توافق نرسیدن مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا ربطی به موضوع زمستان سخت اروپا ندارد، بلکه ناشی از عدم‌موافقت آمریکا برای ارائه تضمین (برای جلوگیری از خروج مجدد از برجام) و زیاده‌خواهی‌های این کشور برای امتیازگیری از ایران در مسائل امنیتی کشور است.
در مجموع بنابر گزارش‌های رسانه‌ها و مؤسسات خارجی، موضوع بحران گازی اروپا و زمستان سخت آنها به‌قدری بزرگ است که قابل انکار نیست و از لحاظ شدت بحران اصلا قابل مقایسه با وقوع اتفاقات موردی و محدود در ایران نیست، اما در ایران این موضوع تبدیل به پروژه رسانه‌ای برجامیون برای فشار به دولت برای پذیرفتن شروط آمریکا شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید