• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18325
+
-

استفاده از تجربیات دیگران، شروع یک استارتاپ جدید برای شما را کم هزینه‌تر می‌کند

چرخ را از اول اختراع نکنید


در دنیا هزاران هزار استارتاپ وجود دارد که هر کدام در بخشی مشغول به کار هستند. استارتاپ‌هایی‌که بعضی خیلی معروف هستند اما بعضی دیگر برای ما چندان شناخته شده نیستند اما به اندازه خودشان سود و درآمد دارند و توانسته‌اند روی پایشان بایستند. هر 2 گروه این استارتاپ‌ها تا رسیدن به این مرحله ماجراهایی داشته‌اند و می‌شود با نگاهی به تجربیات آنها درس‌های مهمی گرفت.


محمد تقی حاجی موسی/ روزنامه‌نگار


کالتورا

چند نوع مخاطب داشته باشید


کالتورا یک بستر ویدئویی متن باز برای مدیریت، انتشار و تولید محتوای ویدئویی است. این استارتاپ توانسته با چند هدف شامل سرمایه‌گذاری، آموزش و رسانه به جایگاه خوبی برسد و 300 هزار سازمان ازآن استفاده کنند. سازمان‌هایی مثل دانشگاه هاروارد، شبکه HBO و بانک آو آمریکا که نشان می‌دهد متقاضیان استفاده از خدمات این استارتاپ چقدر متفاوت هستند. کالتورا با همین روش توانسته 25 میلیون دلار سرمایه جذب کند و یکی از نمونه های موفق حرکت در چند مسیر مختلف باشد.



پاندورا

شخصی سازی کنید


کاری که پاندورا کرده این است؛ وقتی کسی بخواهد موزیک گوش بدهد از این برنامه استفاده می‌کند اما قبل از هر چیز یک آزمایش کوچک از او گرفته شده و از روی نتایج آن، موسیقی مورد علاقه  او برایش انتخاب و پخش می‌شود. پاندورا با موتورهای جست‌وجویش می‌تواند هزاران پیشنهاد به شما ارائه بدهد؛ پیشنهادهایی که مطابق سلیقه شما هستند یعنی دیگر در پلی لیست تان آهنگی وجود ندارد که بخواهید از رویش بپرید و رد شوید. پاندورا حالا 231 میلیون دلار سرمایه دارد.



تابولا

کنترل در دستان کاربران


تابولا خیلی زود 100 میلیون دلاری شد و وقتی بدانید این استارتاپ فقط 120 کارمند دارد متوجه می‌شوید با شرکتی روبه رو هستیم که یکی از بالاترین نرخ‌های میزان سرمایه نسبت به نیروی کار را دارد. کاری که این تیم می‌کند خیلی ساده است. بسته به اینکه شما چه کاری در فضای مجازی انجام می‌دهید از تماشای ویدئو گرفته تا هر چیز دیگر، تابولا به شما پیشنهادهای گوناگونی می‌دهد که به سلیقه شما نزدیک است یا الان در حال تماشای آن هستید. نکته مهم اینکه تابولا هیچ چیزی را به شما دیکته نمی‌کند و همه چیز در اختیار شماست و هر کاری بخواهید انجام خواهید داد.



ووکسی

با یک دست چند هندوانه بر ندارید


یک اپلیکیشن موبایلی که به اسپانیایی زبان‌ها کمک می‌کند تا زبان انگلیسی یاد بگیرند. محیط برنامه به شکلی جذاب طراحی شده  و روش‌های آموزش کاملا مبتنی بر تجربیات شخصی است. این شرکت می‌توانست با توانی که دارد زمینه کاری خود را گسترش دهد و زبان‌های دیگر را هم یاد بدهد. منتهی ووکسی فقط روی آموزش زبان انگلیسی و فقط به اسپانیایی زبان‌ها تمرکز کرده و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. همین ایده باعث شده کیفیت کار بالا برود و 3 میلیون نفر از آن استفاده کنند. ووکسی حالا 15 میلیون دلار سرمایه دارد.



شودیزل

تغییر زیاد، خیلی هم خوب نیست

زمینه فعالیت شودیزل فروش لباس و کیف و کفش زنانه است و این کار را به شیوه خودش انجام می‌دهد. از سال 2009 که این استارتاپ فعال شد 13 میلیون عضو پیدا کرد و سرمایه‌اش به 66 میلیون دلار رسید. با این وجود سال 2011 اوضاع خراب شد و بخشی از مخاطبان ریزش کردند. شیوه کار شودیزل بر مبنای آزمایش و اعتماد بود و مدتی دچار مشکل شد. اما  این شرکت در مسیرش تغییری ایجاد نکرد و آنقدر پافشاری کرد تا اینکه دوباره جان گرفت و چرخ‌اش شروع به چرخیدن کرد.



تویو

دنبال آخرین تکنولوژی باشید


زمینه کاری تویو همکاری با دانشگاه‌های درجه یک دنیاست و به آنها کمک می‌کند تا زیرساخت، سخت افزار، بازاریابی و خدمات فناوری شان را بهبود ببخشند، اندازه گیری کنند و در نهایت ببینند برنامه‌هایشان چطور پیش رفته است. تویو با همین ایده توانسته به 100 میلیون دلار سرمایه برسد و جایگاه مهمی در تکنولوژی آموزشی دنیا داشته باشد. گفته می‌شود در قلب تویو، نرم افزارهای بسیار پیش رفته مدیریت و البته افراد با دانش بسیار بالا حضور دارند و از تلفیق این دو طیف چنین نتیجه‌ای به دست آمده است.



پریزماتیک

حداکثر کار تیمی را انجام دهید


یک خبرخوان که بر خلاف دیگر نمونه‌ها خودش می‌نشیند و کنار شما مطالب را می‌خواند و این طوری می‌فهمد شما چه سلیقه‌ای دارید. بعد از این به شما پیشنهادهایی می دهد و اخباری را برایتان بالا می‌آورد که احتمالا دغدغه شماست. پریزماتیک هفته‌ای 25 هزار کاربر دارد و 16.5 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است. منتهی پیشنهاد اخبار، وجه متمایز پریزماتیک نیست. نکته مهم در همکاری اعضای این استارتاپ است. در مرکز این شرکت، مهندسان، طراحان، محققان و هر کسی که فکرش را کنید بسیار نزدیک به هم کار می‌کنند و این یکی از دلایل موفقیت پریزماتیک اعلام شده است.



آپارتمانت لیست

بخشی از کار را واگذار کنید


یک بنگاه معاملات املاک مجازی که کارش اجاره است و مستاجر و صاحبخانه را به یکدیگر وصل می‌کند. اپلیکیشن یک نقشه بسیار با کیفیت و دقیق دارد که جست و جو روی آن بسیار ساده است و تمام چندین میلیون خانه پیشنهادی را می‌شود روی آن پیدا کرد. صاحبان این برنامه به جای اینکه همه چیز را خودشان امتحان یا با رقبای بزرگ رقابت کنند به سراغ چند مشاور املاک حقیقی رفته و از آنها کمک گرفته‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید