• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183243
+
-

پیمان گردشگری6 استان

6استان اصفهان، خراسان رضوی، قم، تهران، فارس و یزد به‌دنبال امضای پیمانی برای رونق صنعت گردشگری خود هستند

گزارش
پیمان گردشگری6 استان

سیده زهرا عباسی- روزنامه‌نگار

اولین بار معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خبر امضای پیمان وحدت «گردشگری، اقتصادی پایدار» بین ۶استان اصفهان، خراسان رضوی، قم، تهران، فارس و یزد را رسانه‌ای کرد؛ پیمانی که ابتدا قرار بود میان اصفهان، فارس و یزد به‌عنوان مثلث گردشگری در مرکز ایران امضا شود، اما با پیشنهاد اصفهان 3استان خراسان‌رضوی، تهران و قم به این پیمان اضافه شدند و حالا هم پیشنهاد پیوستن 2استان دیگر با رویکرد گردشگری آبی و طبیعت به این پیمان مطرح شده است.‌

مثلث طلایی در مرکز ایران
‌3استان فارس، یزد و اصفهان با توجه به تعداد بالای آثار تاریخی و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در طول سال، همیشه با عنوان مثلث طلایی گردشگری شناخته‌ شده‌اند. این 3استان پیش از این و در سال 1399، تفاهمنامه جامع همکاری‌ای با عنوان طلایه‌داران گردشگری ایران را امضا کردند تا عنوان مثلث گردشگری ایران شکل رسمی پیدا کند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به این تفاهمنامه به همشهری می‌گوید: 3استان یزد، اصفهان و فارس با عنوان مثلث گردشگری برند خودشان را دارند و این بار هم تأکید ما بیشتر بر همین مثلث است، زیرا یک محور گردشگری شناخته‌شده بین گردشگران داخلی و خارجی و زیرساخت‌هایشان هم آماده است. احمد آخوندی با بیان اینکه قرار است طی پیمان «گردشگری، اقتصادی پایدار» روی محورهای گردشگری کار شود، می‌افزاید: تا‌کنون جلسه‌هایی در سطح استانداران این استان‌ها در وزارت کشور برگزار شده و منتظر بررسی‌های کارشناسی و بحث‌های نهایی هستیم. به‌گفته وی، با این تفاهم و معرفی محورهای گردشگری، گردشگران می‌دانند چطور باید از فضاها استفاده کنند و استان‌ها با همپوشانی خواهند داشت.

پیشنهادهایی برای تفاهم بهتر
‌جلسه‌های برگزار شده درباره تفاهمنامه 6استان تا‌کنون با محوریت استانداران، معاونان آنها و نمایندگان‌ دستگاه‌های مختلف بوده است و طی آن پیشنهادهایی برای چگونگی این تفاهم مطرح شده است.  معاون هماهنگی امور زائران و گردشگری استانداری فارس یکی از این پیشنهادها را اضافه شدن 2استان قم و خراسان‌رضوی با رویکرد گردشگری مذهبی و تهران به‌عنوان پایتخت به این پیمان می‌داند و به همشهری می‌گوید: طی این پیمان قرار است ظرفیت‌های گردشگری به اشتراک گذاشته شود و به همین دلیل‌پیشنهاد من نیز‌، اضافه شدن 2استان دیگر با رویکرد گردشگری آبی و طبیعت از جنوب و شمال بود، زیرا هم‌اکنون در این پیمان گردشگری تاریخی، زیارتی و شهری دیده شده و جای استان‌های شمالی و جنوبی خالی است.
محمد فرخ‌زاده پیشنهاد دیگر مطرح شده را ایجاد یک تقویم رویدادی برای استان‌های عضو پیمان می‌داند و می‌افزاید: بر این اساس، همه ظرفیت‌های استان‌های عضو بر یک رویداد متمرکز می‌شود.
درنظر گرفتن امتیازهای ویژه چون تخفیف و معافیت برای استان‌های عضو یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در این پیمان است که فرخ‌زاده درباره آن توضیح می‌دهد: این پیشنهاد مانند معافیت مناطق آزاد است تا بتوانیم بخش‌های مختلف را به مشارکت تشویق کنیم.
به‌گفته وی، اصفهان به‌عنوان بانی این پیمان پیشنهادهای مطرح شده را جمع‌آوری و فهرست کرده و قرار است این پیشنهادها بعد از کارشناسی بررسی شود. آن‌طور که فرخ‌زاده توضیح می‌دهد این پیمان در 3 بخش قانون، توافق و پیشنهاد و در تعامل با دستگاه‌ها، بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی و با ریز برنامه‌ها در زمینه معافیت و مشوق حداکثر تا 2سال آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.‌‌




 

این خبر را به اشتراک بگذارید